طبق برنامهریزی صورت گرفته، امسال خوزستان میزبان همایش ملی خرماست و بر اساس توافقات صورت گرفته در هر سال که همایش خرما در یکی از استانها برگزار میشود، علاوه بر مشکلات و دغدغههای مربوط به خرما، چالش اصلی استان هم مورد بررسی قرار میگیرد.
محسن رشید فرخی رئیس انجمن ملی خرما ایران در گفتوگو با اتاق ایران آنلاین گفت: روز ملی خرما 25 شهریورماه است و به همین مناسبت بزرگداشتی را سالانه برای خرما برگزار میکنیم. امسال چون قرار بود که همایش در خوزستان برگزار شود و به دلیل برداشت خرما در این تاریخ برخی اقدامات لازم بود که انجام شود، مقرر شد زمان برگزاری همایش تغییر کند و به این دلیل همایش ملی خرما طی دو روز 30 مهر و اول آبان برگزاری میشود.
این فعال اقتصادی ادامه داد: شناسایی نقاط قوت و ضعف محصول خرما از تولید تا صادرات، اندیشه و استدلال برگزاری این همایش است. علاوه بر این چون از نمایندگان دولت و ذینفعان موضوع دعوت میشود تا در یک استان جمع شوند، سعی میکنیم علاوه بر خرما خارج از دغدغههای اداری، موضوعات استان میزبان را هم بررسی کنیم. برای مثال سال گذشته که کرمان میزبان این همایش بود، در کنار خرما، مسئله آب را مورد توجه قرار دادیم و امسال در کنار مسئله خرما، موضوع محیط زیست خوزستان را بررسی خواهیم کرد.
رشید فرخی هماهنگی و هماندیشی بین اتاقهای جنوب و اتحاد اتاقهای این منطقه که به عنوان اتاقهای دهگانه معرفی شدهاند و شاید به زودی تعدادشان به چهارده برسد را یکی از اهداف اصلی برگزاری همایش ملی خرما عنوان کرد و افزود: خرما نقطه اتصال این اتاقهاست و در همین چارچوب، سایر دغدغههای این اتاقها و استانهای آنها را بررسی خواهیم کرد.
عضو هیات نمایندگان اتاق ایران با اشاره به چالشها و مشکلاتی که محصول خرما با آنها مواجه است، گفت: در حال حاضر بخش تولید، صنایع تبدیلی و صادرات این محصول، دچار برخی مشکلات است که مسئله اساسی آن در فرآیند تولید به تغییرات اقلیمی، گسترش برخی آفات که آن هم ناشی از تغییرات اقلیمی است، قطعی برق در پیک تولید و افزایش قیمت نهادههای تولید برمیگردد.
رئیس انجمن ملی خرما افزود: در حوزه صنایع تبدیلی خرما با قطعی برق و کمبود کاغذ برای بستهبندی مواجه هستیم. محدودیتهای ناشی از تحریم، عدم پایبندی دولت به تعهدات، صدور دستورالعملهای ناگهانی و عدم تعادل در ارزش پول ملی، صادرات خرما را پرچالش کرده است.
رشید فرخی در بخش دیگری از سخنان خود به سطح تولید و صادرات خرما ایران اشاره کرد و گفت: میزان تولید سالانه خرما در ایران بالغ بر یک میلیون و 300 هزار تن برآورد میشود که به طور متوسط حدود 30 درصد از آن صادر میشود. این 30 درصد معادل 350 تا 400 میلین دلار ارزش دارد و بیشترین صادرات خرما ایران هم به روسیه، هند، آسیای دور است. البته با توجه به سیاستها و اقتضائات روز، بازارهای هدف تغییر میکنند. در کنار این کشورها، چین هم در دست بررسی است چون مقررات خاصی دارد و باید تولیدات خرما را با استانداردهای این کشور هماهنگ کنیم.
او در ادامه اصلیترین رقیب خرما ایران را تولیدات عربستان صعودی عنوان کرد که به دلیل امکانات، تکنولوژی، همراهی دولت با تجارش، متعادل بودن ارزش پول این کشور و عدم تحریم به رقیب اصلی ایران تبدیل شده است.
رئیس انجمن ملی خرما پیشبینی کرد: ایالاتمتحده آمریکا در حال سرمایهگذاری روی محصول خرماست، امروز میزان تولید این کشور در سال حدود 100 هزار تن برآورد میشود؛ اما با توجه به سرمایهگذاریهایی که در حال انجام است، پیشبینی میشود آنچه بر سر پسته ایران آمد بر سر خرما هم بیاید و به زودی این کشور به رقیب اصلی تبدیل و حتی جایگزین ایران هم شود.