رئیس انجمن مدیریت کیفیت ایران با اشاره به اینکه سازمان استاندارد امسال 100 ساله خواهد شد، گفت: شعار کیفیت باید به نحوی باشد که در ظرفیتهای کشور بگنجد و قابلیت اجرا داشته باشد. در عین حال باید تحولات جهانی را در موضوع کیفیت معیار قرار دهیم. از جمله کیفیت 4.0 که انعکاس انقلاب صنعتی چهارم در کیفیت است. انجمن، شعار امسال را «کیفیت 4.0 مسیر تابآوری و رقابتپذیری» قرار داده است.
فرزین انتصاریان، در همایش روز ملی کیفیت که به همت انجمن مدیریت کیفیت در اتاق ایران برگزار شد، به دو تحول زیربنایی در دو حوزه کیفیت و آموزش اشاره کرده و ادامه داد: کیفیت 4.0 به معنای کیفیت در مفهوم جدید در انقلاب صنعتی چهارم است. همین امر در حوزه آموزش هم وجود دارد که مفاهیم جدیدی در آموزش تعریف میکند. این دو تحول زیرساخت تحول برای زندگی در فضای انقلاب صنعتی چهارم است.
انتصاریان با اشاره به مفهوم تابآوری در این شعار، افزود: هدف از تابآوری در انقلاب صنعتی چهارم و کیفیت 4.0 فراتر از برداشتهای معمول و تلاش برای بقا است. امروز شتاب تغییرات تکنولوژیکی انقدر زیاد است که از سرعت یادگیری بشر بیشتر شده است. بنابراین نمیتوانیم به دانش امروزمان برای فردا اعتماد کنیم. این وضعیت متغیری برای ما ایجاد میکند که هر روز باید مراقب شرایط جدیدی باشیم که حاکم میشود. لذا مفهوم این تابآوری به معنی عقل و هوشمندی بیشتر و پیشبینی و بهروز بودن درک زندگی دیجیتال است.
او درباره مفهوم رقابتپذیری نیز گفت: رقابت در سطح جهان بین کشورهایی مثل آمریکا و چین برقرار است. رقابتپذیری برای ما زمانی اتفاق میافتد که بتوان بستر انقلاب صنعتی چهارم را در کشور جاری کرده و زیرساختهای آن فراهم شود. چین رقابتپذیری را در بهرهوری و امریکا در توسعه تکنولوژی میبیند.
انتصاریان با بیان اینکه شرایط فعلی کشور ابدی نیست و بنابراین باید برای رقابتپذیری و تابآوری بعد از عبور از شرایط فعلی آمادگی داشته باشیم، افزود:
با توجه به تحریم و محدودیت کشور امکان جذب تکنولوژیهای روز مقدور نیست اما مزیت رقابتی ما منابع انسانی ما هستند. بنگاههای اقتصادی باید روی منابع انسانی خود سرمایهگذاری کنند و کیفیت 4.0 را در این بخش درک کنند.
او تأکید کرد: اتاق ایران نیز باید به عنوان شبکه مویرگی در کل کشور رابطه دو سویه در حوزه افزایش کیفیت 4.0 ایجاد کند. همچنین نظام آموزشی باید با درک نیازهای بنگاههای اقتصادی به جای دانشاندوزی، به سمت مهارتآموزی برود. افزون بر اینها استانداردسازی پایه و زیربنای کیفیت 4.0 است. بهینهسازی نظام استانداردسازی و هوشمندسازی استانداردسازی باید در اولویت قرار گیرد. باید استانداردسازی به نحوی باشد که تحولات آینده را پیشبینی کند.
محمودرضا طاهری، معاون ارزیابی کیفیت سازمان ملی استاندارد ایران، نیز اشارهای به فرایند انتخاب بنگاههای برتر کیفیت در مسابقات امسال کرد و گفت: از 545 بنگاه تا کنون 161 بنگاه ثبتنام خود را قطعی کردهاند که در نهایت به سه بنگاه برتر تندیس کیفیت تقدیم خواهد شد.
او با بیان اینکه هدف از اعمال تمام استانداردهای کیفیت، جلب رضایت مشتری است، افزود: اما هنوز در بنگاهها چندان به این مقوله توجه نمیشود. ما هنوز نتوانستیم درک کنیم چقدر شناخت مشتری و رضایت او اهمیت دارد. باید از استاندارد اجباری عبور کنیم و به سمت استانداردهای تشویقی برویم و دنیا هم به این سمت رفته است.
طاهری با انتقاد از این رویکرد که کیفیت را هزینه میداند، گفت: به ما کمک کنید تا بگوییم کیفیت هزینه نیست. در همین شرایط فعلی سخت، کیفیت کمک میکند کالا مرجوع نشود، خدمات پس از فروش هزینه زیادی نداشته باشد و بنگاهها ضایعات کمتری داشته باشند.
او اظهار کرد: مخاطب واقعی کیفی مشتریان هستند. تا مقوله استاندارد زیرساخت نشود و تفکرمان کیفی نشود تلاشها جواب نمیدهند. همه تلاش کنیم که کیفیت از پایان خط باید به طراحی بیاید. اگر طرحمان کیفی باشد مشتری را راضی خواهد کرد.
نیره پیروزبخت رئیس اسبق سازمان ملی استاندارد ایران، نیز در این نشست با ابراز تأسف از اینکه در عرصه بینالمللی به مشکلاتی برخورد کردیم که اثرات آن در زندگی همه ما نمایان است، گفت: اگر مدیران نتوانند دوران فعلی خود را ارزیابی کنند و از دوران گذشته خود درکی نداشته باشند نمیتوانند رو به جلو حرکت کنند. مدیرانی موفق خواهند بود که از دوران قبلی درس گرفته و برای دوران بعدی خود آیندهپژوهی کنند. در این صورت به حکمرانی خوب و با کیفیتی خواهیم رسید.
در پایان این نشست با حضور صمد حسنزاده، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، از تلاشهای میراحمد سادات، رئیس فقید سازمان ملی استاندارد ایران و بنیانگذار انجمن مدیریت کیفیت ایران، تقدیر شده و لوح تقدیر به خانم سادات، همسر او تقدیم شد.