رئیس اتاق مشترک ایران و افغانستان معتقد است برای افزایش سطح مناسبات بین ایران و افغانستان باید واردات از این کشور را افزایش دهیم. چون تجارت یک جاده دوطرفه است و نباید متمرکز روی یک مسیر آن، جلو برویم.
عبدالحکیم ریگی رئیس اتاق مشترک ایران و افغانستان تصریح کرد: حداقل ۳۰ سال است که ارتباطات تجاری ایران و افغانستان شکل گرفته و به صورت روزافزون، جلو رفته است. البته این روابط بیشتر روی صادرات از ایران به افغانستان متمرکز بوده در صورتی که باید اصلاح شود و با حذف موانع تعرفهای و مجوزهای زائد، زمینهای مهیا شود تا سطح واردات از افغانستان هم رشد کند.
او محصولاتی که امکان ورود از افغانستان به ایران را دارد به مواد معدنی، محصولات کشاورزی، دامی و خشکبار محدود دانست و افزود: تجارت یک جاده دو طرفه است و باید با حذف موانع زمینه واردات از افغانستان نیز فراهم شود. در واقع باید سیاستهای جاری در رابطه با افغانستان مورد تجدیدنظر قرار بگیرد.
این فعال اقتصادی یکی از مطالبات جدی در راستای رشد روابط ایران و افغانستان را استفاده از خط چابهار- میلک، توانمند کردن گمرک میلک از نظر زیرساختی عنوان کرد و افزود: در حال حاضر مرز میلک فعال است؛ اما از نظر زیرساختی مطلوب نیست. زیرساختهای پایانهای و مرزی در میلک باید توسعه پیدا کند از جمله احداث پل دوم که البته در برنامه قرار گرفته و باید روند آن تسریع شود. باید موانع مرزبانی و گمرکی در میلک حل شود و دستگاه ایکسری به اندازه کافی گذاشته شود و مرز 24 ساعته فعالیت کند.
عضو هیات نمایندگان اتاق ایران ادامه داد: افغانستان یک کشور محصور در خشکی است و چون با پاکستان دچار چالش شده است، بهترین مسیر برای دسترسی به آبهای آزاد، مسیر میلک – چابهار است. بنابراین تأکید داریم که هر چه سریعتر مرز میلک به مدیریت واحد برسد تا اقدامات مرزی و گمرکی به سهولت دنبال شود.
ریگی درباره ظرفیتهای بندر چابهار نیز گفت: بندر چابهار بهترین فرصت است تا به کمک آن از ظرفیت ترانزیتی مسیرهای کشور بهره ببریم. از طرفی فعالان اقتصادی افغانستان هم علاقه بسیار زیادی دارند تا سطح مناسبات خود را با ایران افزایش دهند. چون جادهها و بنادر ایران نسبت به سایر همسایهها بهتر است.
رئیس اتاق مشترک ایران و پاکستان در نهایت پیشنهاد داد: در منطقه آزاد سیستان بارانداز بزرگی به پشتیبانی بندر اقیانوسی چابهار شکل بگیرد و امکان انبارداری محمولههای صادراتی از کشور افغانستان و حتی دیگر کشورها مهیا شود و این گونه زابل هم به هاب ترانزیتی تبدیل میشود به ویژه اگر یک شاخه از خط ریلی چابهار- مشهد به میلک هم کشیده شود.