بر اساس مسئولیت و تعهدی که در کمیسیون گردشگری اتاق ایران دارم ضمن گرامیداشت هفته پژوهش، این فرصت را غنیمت میشمارم تا بر این اصل راهبردی تأکید نمایم که گردشگری پیشرفته و رقابتپذیر، ریشه در پژوهش نظاممند و خرد جمعی دارد.
امروز، صنعت گردشگری در عرصه جهانی، عرصهای دانشبنیان و شدیداً رقابتی است. موفقیت در این میدان، نه در گرو تکیه بر داشتههای تاریخی صرف، که در توانایی بازآفرینی خردمندانه و نوآورانه این میراث نهفته است.
پژوهش، تنها یک فعالیت نظری نیست؛ بلکه موتور محرکه خلق ارزش اقتصادی، تقویت پیوندهای اجتماعی و تضمین پایداری این صنعت است. آنچه مسیر آینده گردشگری ایران را تعیین خواهد کرد، عمق پژوهشهای ما در حوزههای مدیریت مقاصد، روانشناسی رفتار مسافر و رفتار میزبان ، فناوریهای هوشمند و الگوهای کسبوکار نوین است.
این هفته، فرصتی است تا بار دیگر بر نقش بیبدیل همگرایی سه قوه علم، صنعت و جامعه در خلق یک اکوسیستم گردشگری تابآور و ثروتآفرین تأکید کنیم. امیدوارم بیانیههای تخصصی این روزها، چراغ راهی برای سیاستگذاران، سرمایهگذاران و تمامی ذینفعان این عرصه باشد تا با نگاهی پژوهش محور و آینده پژوهانه ، دستاورد های درخشانی را برای صنعت گردشگری ایران ترسیم نماییم.
شنبه ۲۲ آذر ماه: پژوهش و فناوری زمینهساز استقلال و خودکفای
از منظر کمیسیون گردشگری، پژوهش و فناوری سنگ بنای خوداتکایی صنعت است. سرمایهگذاری بر راهکارهای فناورانه بومی، از مدیریت هوشمند مقاصد تا سامانههای پرداخت داخلی، وابستگی را کاهش و حاکمیت ملی را در این صنعت ارتقا میدهد.
این خودکفایی، پیامدهای مهم روانشناختی-اجتماعی دارد: افزایش غرور ملی و اعتماد به نفس جمعی ناشی از دیدن توانمندی داخلی در جذب و مدیریت گردشگر، تقویت حس تعلق به میراثی که با دانش داخلی حفظ و معرفی میشود، و نهایتاً ایجاد احساس امنیت و ثبات از طریق کنترل چرخه اقتصادی گردشگری در داخل کشور.
دستیابی به این خودکفایی، موجب کاهش شدید خروج ارز برای خرید نرمافزارها، سیستمها و مشاورههای خارجی میشود. همچنین، خلق و صادرات فناوریها و راهکارهای بومی گردشگری، میتواند به یک منبع درآمد ارزی جدید و پایدار برای کشور تبدیل شود.
یکشنبه ۲۳ آذر ماه: مدرسه بنیان پژوهش و فناوری
کمیسیون گردشگری بر این باور است که نهاد مدرسه، یکی از کلید های نهادینهسازی فرهنگ گردشگری مسئولانه است. گنجاندن بازدیدهای پژوهشی و کارگاههای مهارتمحور در برنامه درسی، نسل آینده را از مصرفکننده به حامی فعال صنعت تبدیل میکند.
این آموزش زودهنگام، دارای عمیقترین اثر فرهنگ و رفتار اجتماعی است: شکلگیری هویت ملیِ آگاه و منسجم در کودکان از طریق شناخت میهن، پرورش روحیه کار تیمی و تعامل سازنده در قالب پروژههای گروهی مرتبط با گردشگری، و ایجاد حس مسئولیتپذیری جمعی برای حفظ محیط زیست و میراث فرهنگی به عنوان سرمایههای ملی مشترک.
این سرمایهگذاری آموزشی، در بلندمدت موجب کاهش هزینههای آموزش مجدد نیروی کار در صنعت میشود. همچنین، پرورش نسل آیندهای با ذهنیت کارآفرینی و شناخت از ظرفیتهای محلی، زمینهساز ایجاد هزاران کسبوکار خرد و متوسط مرتبط با گردشگری در آینده خواهد بود.
دوشنبه ۲۴ آذر ماه: همکاری دانشگاه با جامعه و صنعت پیشران اقتدار ملی
موفقیت صنعت گردشگری همکاری سهضلعی دانشگاه (تولید دانش)، صنعت (اجرا و سرمایه) و جامعه میزبان (میراثدار و میزبان) می طلبد ، این همکاری، الگوی توسعهای را محقق میسازد که منافع آن به شکل عادلانهتری توزیع میشود.
این مدل، پیامدهای مطلوب ارتقا روحیه و رفتار گردشگری جامعه را ایجاد میکند: کاهش احساس محرومیت و افزایش انسجام اجتماعی در جوامع میزبان با مشارکت در منافع گردشگری، تقویت اعتماد عمومی به نهادهای علمی و اجرایی، و ایجاد احساس افتخار و مالکیت جمعی نسبت به دستاوردهای ناشی از این همکاری که در نهایت اقتدار ملی را تقویت مینماید.
این همکاری، منجر به انتقال مستقیم دانش به بخش تولید و خدمات و افزایش بهرهوری و کیفیت میشود. همچنین، با محوریت قرار دادن جامعه محلی، چرخه اقتصادی گردشگری در مقصد تقویت شده و از خروج درآمد به مناطق دیگر جلوگیری میکند که به توسعه متوازن منطقهای منجر میشود.
سهشنبه ۲۵ آذر ماه: پژوهشگران و فناوران سرمایههای آیندهساز
پژوهشگران و فناوران، موتور نوآوری و حل چالشهای پیشروی صنعت گردشگری هستند. شناسایی و حمایت از این سرمایههای انسانی، تضمینکننده پویایی و رقابتپذیری صنعت در بلندمدت است.