رئیس اتاق شهرکرد در همایش ملی فرش دستباف چهارمحال و بختیاری

بازاریابی سنتی از موانع صادرات فرش ایرانی است

همایش ملی فرش دستباف چهارمحال و بختیاری با محوریت کاربرد فن‌آوری در تولید فرش دستباف و بازاریابی و صادرات در اتاق شهرکرد برگزار شد.
تاریخ: 27 تیر 1396
شناسه: 9283

همایش ملی فرش دستباف چهارمحال و بختیاری با محوریت کاربرد فن‌آوری در تولید فرش دستباف و بازاریابی و صادرات در اتاق شهرکرد برگزار شد.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی چهارمحال و بختیاری در این همایش گفت: با توجه به ایجاد فضای رقابتی امروز باید بازاریابی نوین و راهبردی فرش در تمامی مراحل از مرحله تهیه مواد اولیه، بافت فرش تا عرضه به بازارهای جهانی موردتوجه بیشتری قرار گیرد‌.

سید محمدرضا سید نبوی گفت: امروزه کشورهای بسیاری شروع به تولید فرش کرده‌اند که باید با کاهش قیمت تمام‌شده، ارتقای کیفیت و نقوش زیبا همچنان در تولید فرش در دنیا حرف اول را بزنیم‌.

وی خاطرنشان کرد: بازاریابی سنتی یکی از مشکلات و موانع صادرات فرش ایران است که در صورت استمرار منجر به دستیابی بیش‌ازپیش بازار توسط رقبای خارجی و نزول سهم صادرات فرش ایران خواهد شد.
رئیس اتاق شهرکرد، نقشه و کیفیت فرش ایرانی را متمایز با دیگر تولیدات جهان دانست و گفت: قانون قالیبافی متمرکز باید مورد حمایت جدی دولت قرار گیرد تا تولید فرش در کشور سامان‌دهی شده و از حالت سنتی خارج شود.

تحریم‌های اقتصادی تولید فرش را با چالش مواجه کرد

استاندار چهارمحال و بختیاری در این همایش تصریح کرد: فرش‌بافی از زمان‌های قدیم به‌عنوان شغل مطرح بود که با تغییر شیوه و سبک زندگی و تغییر معیشت مردم و رواج سریع کارخانه‌های فرش ماشینی به‌مرور کارگاه‌های فرش تعطیل شد.

قاسم سلیمانی دشتکی اظهار کرد: در سال‌های گذشته تحریم‌های اقتصادی و قطع ارتباط با بازارهای جهانی و نبود گنجایش بازارهای داخلی، تولید فرش را در کشور با چالش مواجه کرد.

وی بابیان اینکه فرش ارزش‌افزوده بالایی دارد، تصریح کرد: فرش و کارگاه‌های فرش‌بافی در کشور و همسو با آن فرش چهارمحال و بختیاری باید احیا شود.

استاندار چهارمحال و بختیاری توافق برجام و ارتقای روابط بین‌الملل را باعث رونق صادرات و بازرگانی در کشور دانست و ادامه داد: با تفکر غلط برخی افراد نمی‌توان ارتباطات بین‌المللی را محدود کرد و رونق تولید و رفع بیکاری تنها با ظرفیت‌های داخلی امکان‌پذیر نیست.

سلیمانی دشتکی افزود: برای رونق تولید و رسیدن به رشد اقتصادی باید تولیدات داخلی را صادر و نیازهای کشور که در داخل تولید نمی‌شود را وارد کرد.

وی گفت: بروکراسی اداری و سنگ‌اندازی از سوی برخی دستگاه‌های نظارتی مانع جذب سرمایه‌گذاری‌های داخلی و خارجی در این استان شده که نیازمند عزم استانی است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری در همایش ملی فرش دستباف چهارمحال و بختیاری گفت: این همایش علمی با رویکرد تولید و صادرات در راستای ارتقای جایگاه این هنر صنعتی استان در سطح ملی برگزار شد.

سید نعیم امامی اظهار کرد: 64 مقاله از سراسر کشور به دبیرخانه این همایش ارسال شد که از این تعداد 30 مقاله با محوریت بازاریابی و 34 مقاله با محوریت تخصصی تولید فرش است.

به گفته وی، 10 مقاله به‌صورت شفاهی در کارگاه‌های علمی و 49 مقاله نیز به‌صورت پوستر در زمینه تولید مانند سبک‌شناسی طرح و سبک، رنگرزی، جامعه‌شناسی و روانشناسی فرش و در زمینه صادرات و بازاریابی مانند عوامل مؤثر بر تمایلات مشتریان فرش و چالش‌های مقابل صادرات فرش در حاشیه این همایش ارائه شد.

این همایش یک‌روزه با همکاری سازمان صنعت، معدن و تجارت و اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان و تعداد دیگری از نهادها برگزار شد.

بر اساس آمارها 104 هزار بافنده فرش در این استان چهار محال و بختیاری شناسایی‌شده‌اند و هم‌اینک 52 هزار دار قالی در قالب 9 تعاونی فرش روستایی، 2 تعاونی قالیبافی شهری و یک اتحادیه ساماندهی شده است.

خردادماه امسال با پیگیری‌های سازمان صنعت، معدن و تجارت استان، فرش دستباف چهارمحال و بختیاری در فهرست سازمان جهانی مالکیت فکری وایپو (WIPO) ثبت شد.

کاربرد رنگ‌های زیبا با استفاده از عصاره گل‌ها و گیاهان و مواد اولیه طبیعی، شادابی و زنده‌بودن طرح‌ها و نقش‌های متنوع از عوامل تقاضای بالا برای خرید فرش چهارمحال و بختیاری است. 

موضوعات :
در همین رابطه