معاون وزیر کشاورزی خبر داد

توسعه آبیاری نوین در دستور کار وزارتخانه

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: یکی از سیاست‌های وزارت کشاورزی استفاده از آب مجازی در کشور است که گیاهان پر مصرف را در برنامه واردات و همچنین گیاهان کم‌مصرف را در برنامه صادرات خود قرار دهیم. همچنین امسال دولت برای توسعه روش‌های نوین آبیاری حدود ۳۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار پیش‌بینی کرده است.
تاریخ: 28 تیر 1396
شناسه: 9324

علی‌مراد اکبری، معاون وزیر جهاد کشاورزی، گفت: کشور ما تاب‌آوری توسعه افقی یعنی افزایش سطح زیر کشت را ندارد چون منابع آبی که در اختیار ما قرار داده شده، بسیار محدود است.

وی گفت: سالانه یک جلسه هماهنگی و هم‌اندیشی با مدیران آب و خاک کشور برگزار می‌کنیم که در قالب آن سیاست‌های کلی بخش آب و خاک، سیاست‌های منطقه‌ای و سیاست‌های استانی خود را ارزیابی می‌شود.

مرادی ادامه داد: همچنین در این جلسات معاونت آب و خاک، مدیرکل ستادی و مدیران آب و خاک سراسر کشور نیز حضور پیدا می‌کنند.

معاون آب و خاک و صنایع وزارت جهاد کشاورزی در خصوص مشکلات اصلی کشور ما در حوزه کشاورزی عنوان کرد: یکی از مشکلات اساسی کشور ما بحث خشکسالی‌های ۱۵ سال گذشته است که محدودیت منابع آب باعث شده ما روی مباحثی مانند مدیریت آب، مدیریت مصرف و افزایش و ارتقای آبیاری و بهره‌وری آب تمرکز داشته باشیم.

اکبری بیان کرد: خوشبختانه دولت هم اهتمام لازم و کافی را برای این بخش در نظر گرفته و به همین منظور نیز در برنامه ششم قوانین بسیار خوبی لحاظ کرده است.

وی تصریح کرد: امیدواریم بتوانیم سالانه قسمتی از منابع آبی که قبلا با صرفه‌جویی کمتری استفاده شده را با استفاده از روش‌های مدرن آبیاری و سامانه‌های پیشرفته بتوانیم ارتقای کارایی مصرف آب را بالا ببریم و در نهایت بهره‌وری آب را افزایش دهیم.

معاون آب و خاک و صنایع وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه کشور ما تاب‌آوری توسعه افقی یعنی افزایش سطح زیر کشت را در کشور ندارد و منابع آبی که در اختیار ما قرار داده شده، بسیار محدود است، بیان کرد: ما باید روی توسعه عمودی و افزایش بهره‌وری با محوریت آب در کشور برای افزایش ضریب خود اتکایی محصولات کشاورزی فعالیت داشته باشیم.

اکبری با اشاره به برگزاری همایش آب و خاک خاطرنشان کرد: در این همایش‌ها نظرات استان‌ها مورد بررسی قرار می‌گیرد و بعد از آن که دیدگاه‌های منطقه‌ای مورد بررسی قرار گرفت، بر روی محصولات مختلف صحبت‌هایی انجام می‌شود و در نهایت به یک جمع‌بندی دست پیدا می‌کنیم.