سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس، اعلام کرد

یک هفته تا بی‌نیازی ایران از واردات گاز ترکمنستان

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به افتتاح خط لوله انتقال گاز دامغان- ساری در سه‌شنبه هفته آینده، گفت: با این اتفاق ایران دیگر نیازی به واردات گاز از ترکمنستان ندارد.
تاریخ: 07 مرداد 1396
شناسه: 9454

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به افتتاح خط لوله گاز دامغان ساری در سه‌شنبه هفته جاری، گفت: از چند سال گذشته که بحث قطعی گاز ترکمنستان مطرح و نگرانی و اضطراب در شهروندان شمال کشور سال‌به‌سال افزایش می‌یافت ، شرکت ملی گاز درصدد این برآمد که خط لوله‌ای را در مسیر دامغان به کیاسر و ساری و نکا احداث کند.

اسدالله قره خانی افزود: این خط لوله به انتهای خط لوله سرخس که گاز ترکمنستان را منتقل می‌کرد و عمدتاً در اوج فصل سرما با افت فشار مواجه می‌شود، اتصال می‌یابد و گاز نیروگاه نکا و قسمت مرکزی و شرق مازندران را تأمین می‌کند.

طرح خط لوله انتقال گاز دامغان- نکا ۱۷۵ کیلومتر است

نماینده مردم علی آبادکتول در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه با تلاش شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران خط ۴۲ اینچی در مسیر کوهستانی و پرشیب با رعایت مسائل زیست‌محیطی آماده بهره‌برداری شده است، ادامه داد: اصل طرح حدود ۱۷۵ کیلومتر بوده که ۱۵۰ کیلومتر آن تاکنون احداث شده و این خط لوله مشکل اساسی شمال کشور را مرتفع می‌کند و با انتقال گاز از دامغان به ساری به خط لوله سراسری منتقل می‌شود و گاز شرق مازندران از نکا تا بابلسر و آمل را تأمین می‌کند.

وی یادآور شد: با احداث این خط لوله دیگر نیازی به انتقال گاز از گلستان به این منطقه نیست و دیگر چیزی به‌عنوان کاهش گاز در شهرهای شمالی در زمستان وجود ندارد.

خط لوله ۴۲ اینچی حدود ۵۰ میلیون مترمکعب گاز انتقال می‌دهد

این نماینده مردم در مجلس دهم، با بیان اینکه خط لوله ۴۲ اینچی حجم بسیار بالایی از گاز در حدود ۵۰ میلیون مترمکعب را می‌تواند انتقال دهد، افزود: در زمان اوج سرما در فصل زمستان، شمال کشور به حدود ۱۵ میلیون مترمکعب گاز نیاز داشت و این ۵۰ میلیون مترمکعب بیش از نیاز مصرف خانگی منطقه است، لذا این حجم از گاز انبوه در ادامه به نیروگاه نکا نیز گازرسانی می‌کند.

وی با اشاره به اینکه با افتتاح این خط لوله در سه‌شنبه هفته آینده ایران دیگر نیازی به واردات گاز از ترکمنستان ندارد، ادامه داد: ایران شکایت خود از ترکمنستان را مبنی بر اینکه این کشور خلف وعده کرده، قرارداد را یک‌طرفه بدون دلیل موجه به هم زده و خواسته غیرمنطقی و اصولی از ایران داشته را به دیوان بین‌المللی داوری را ارسال کرده و درخواست جریمه از ترکمنستان کرده است.

شکایت ایران به دیوان بین‌المللی داوری برای کاهش قیمت گاز وارداتی از ترکمنستان

قره خانی اظهار کرد: در پرونده شکایت ایران از ترکمنستان درخواست دیگر ما از دیوان این بوده که این کشور باید قیمت گاز را کاهش دهد چراکه در سال ۸۶ ایران را با افزایش قیمت گاز درحالی‌که جایگزین دیگری در آن زمان برای واردات گاز وجود نداشت، در تنگنا قرار داد، لذا باید جریمه تخلف خلف وعده را پرداخت کند.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: اگر خواسته‌های ایران در واردات گاز از ترکمنستان برآورده شود و مصالحه‌ای بین دو کشور در واردات گاز انجام شود می‌توان گاز را از ترکمنستان وارد کرد و گاز ایران را از سوی دیگر با انجام سوآپ به کشورهای همسایه غربی صادر کرد.