رادیو مجازی اتاق ایران - 12 اردیبهشت 1403

ایران آماده احیای سهمیه بندی اوپک

معاون وزیر نفت احیای نظام سهمیه‌بندی در اوپک را پیش‌شرط پیوستن ایران به طرح فریز نفتی اعلام کرد.

18 اردیبهشت 1395
کد خبر : 1152
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رکن‌الدین جوادی در حاشیه نمایشگاه بین‌المللی نفت اظهار داشت: تا زمانی که طرح سهمیه‌بندی در اوپک احیا نشود افزایش تولید و صادرات نفت‌خام ایران متوقف نخواهد شد.پس از آنکه نشست وزرای نفت در 29فروردین برای توافق بر سر توقف روند افزایش تولید نفت بدون نتیجه پاپان یافت، عربستان عدم‌مشارکت ایران را دلیل مخالفت با این طرح اعلام کرد. وزیر نفت ایران نیز اعلام کرد که ایران باید به میزان تولید و صادرات که پیش از تحریم‌ها انجام می‌داد، برسد و در این مورد مذاکره‌ای نخواهد کرد.

معاون وزیر نفت روز گذشته گفت: صادرات نفت ایران تا تابستان به ۲.۵ میلیون بشکه در روز افزایش می‌یابد. رکن‌الدین جوادی گفت: هم‌اکنون حجم صادرات نفت‌خام ایران به 2.1میلیون بشکه در روز افزایش یافته است. همچنین هم‌اکنون حجم تولید روزانه نفت‌خام کشور به حدود ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه در روز افزایش یافته است.

به گفته جوادی، از حدود ۴ سال قبل نظام سهمیه‌بندی اوپک به‌طور کامل از بین رفته است و تمام کشورها براساس ظرفیت‌های خود نفت تولید و صادرات می‌کنند. این مقام مسئول با تأکید بر اینکه فعلا ایران برنامه‌ای برای توقف افزایش صادرات نفت‌خام خود ندارد بیان کرد: درصورتی که نظام سهمیه‌بندی در اوپک احیا شود آماده مذاکره با اعضای اوپک به‌منظور صادرات نفت ایران در قالب سهمیه‌های تعیین شده خواهیم بود.

محمد قمصری، مدیرامور بین‌الملل شرکت ملی نفت نیز با اشاره به اینکه صادرات نفت و میعانات ایران به ۲.۵ میلیون بشکه در روز رسیده، گفت: رقم مورد نظر وزیر نفت برای تولید نفت ایران جهت پیوستن به طرح فریز نفتی ۴.۲ میلیون بشکه در روز است که حاصل شده است.

محسن قمصری در نشستی خبری اظهار داشت: هم‌اکنون صادرات نفت‌خام کشور به 2میلیون بشکه و صادرات معیانات گازی به 500هزار بشکه در روز افزایش پیدا کرده است. قمصری خاطرنشان کرد: قبل از تحریم نیز صادرات میعانات گازی ما 500هزار بشکه بوده و الان نیز همین میزان را صادر می‌کنیم و این در حالی است که شرکت‌های بزرگ هنوز از ما میعانات خریداری نمی‌کنند. این مقام مسئول درخصوص طرح فریز نفتی گفت: درمحاسبات اوپک صادرات نفت به همراه میعانات حساب می‌شود که ما هم‌اکنون به رقم دو و نیم میلیون بشکه در روز در این زمینه رسیده‌ایم.

وی با بیان اینکه درصورتی که تولید نفت‌خام به میزان پیش از تحریم برسد، ایران می‌تواند راجع به پیوستن به طرح فریز نفتی فکر کند‌، گفت: تا آن زمان باید صادرات نفت‌خام خود را به دو و نیم میلیون بشکه در روز برسانیم که با توجه به اینکه مصر ف داخلی ما 1.7میلیون بشکه در روز است‌، عدد 4.2میلیون بشکه مورد نظر وزیر نفت حاصل شده است.

در همین رابطه