رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

عوض محمد پارسا در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران:

نفت بین 60 تا 70دلار به ثبات می‌رسد

رئیس فدراسیون صادرات انرژی و صنایع وابسته ایران معتقد است وزیر نفت فعلی عربستان با پیگیری سیاست‌های نفتی پیشین باعث می‌شود قیمت نفت به مرز 60 تا 70دلار برسد و دیگر افزایش پیدا نکند.

26 اردیبهشت 1395
کد خبر : 1252
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

خبر کوتاه بود: «عربستان سعودی یار دیرینه نفتی خود را کنار زد.» علی النعیمی که از سال 1995 تا کنون به عنوان وزیر نفت عربستان سعودی مشغول به کار شده بود از سمت خود برکنار شد و اکنون خالد الفلیح جای او را گرفته‌است. هر چند این یک حرکت بزرگ در تاریخ نفت عربستان به شمار می‌آید اما به نظر می‌رسد تغییر چندانی در سیاست‌های نفتی این کشور و همچنین در ساختار بازار جهانی نفت ایجاد نخواهد کرد. خالد الفلیح نیز تأکید کرده که سیاست‌های نفتی وزیر نفت پیشین را در پیش خواهد گرفت. عوض محمد پارسا رئیس فدراسیون صادرات انرژی و صنایع وابسته ایران و همچنین عضو کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اتاق ایران نیز در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران تأکید کرد که قضیه وزیر نفت جدید عربستان می‌تواند بازار نفت را به ثبات نسبی برساند.

پارسا در مورد نقش برکناری النعیمی و انتصاب وزیر نفت جدید برای عربستان در بازار نفت و قیمت‌های جهانی نفت گفت: «اگر الفلیح واقعاً سیاست‌های وزیر نفت پیشین را در پیش بگیرد، قضیه می‌تواند به ثبات نسبی بازار نفت کمک کند. به این ترتیب قیمت نفت به حدود 60 تا 70دلار در ازای هر بشکه خواهد رسید.» او ادامه داد: «البته نفت از 70دلار اصلاً بالاتر نخواهد رفت چرا که با آن قیمت دوباره تولید نفت برای تولیدکنندگان پرهزینه امریکایی مقرون‌به‌صرفه و اقتصادی خواهد شد که در نتیجه با عرضه نفت آن‌ها به بازار، دوباره مازاد عرضه در بازار حاکم خواهد شد.»

این عضو اتاق ایران در ادامه در مورد سیاست‌های فعلی عربستان سعودی تصریح کرد: «عربستان سعودی با سیاست‌های جدید خود قصد دارد از تکیه به نفت خارج شود. این کشور سعی دارد منافع خود را از محلی به غیر از نفت تأمین کند. دولت عربستان مدتی است که تلاش می‌کند یارانه‌های مختلف را قطع کند.» او در ادامه هشدار داد: «عربستان با این وضعیت از ما جلو افتاده و اکنون قدرت مانور آن بی‌نهایت شده‌است. به این ترتیب این کشور می‌تواند هر زمان که اراده کند مخالفان خود مثل روسیه را از میان بردارد. عربستان می‌تواند نفت بیشتری تولید کند و قیمت نفت را بشکند.»

پارسا در ادامه تأکید کرد: «عربستان کاری را می‌کند که ما سال‌ها فقط شعار آن را داده‌ایم. برای مثال دولت امسال هم سهم صندوق توسعه ملی از فروش نفت را روی همان 20درصد نگه داشت. با این وضعیت عربستان هر موقع که اشاره کند می‌تواند گلوی ما را فشار بدهد.»

به گزارش پایگاه خبری اتاق ایران به نقل از بلومبرگ، عربستان سعودی احتمالاً با وزیر نفت جدید خود یعنی خالد الفلیح نیز به همان اندازه سابق، نفت تولید خواهد کرد. به نظر می‌رسد عربستان سعودی قصد دارد سیاست‌های وزیر نفت سابق را ادامه بدهد و از حفظ سهم خود در بازار نفت دفاع کند. الفلیح در نخستین روز فعالیت خود به عنوان وزیر نفت اعلام کرد که سیاست‌های وزیر نفت پیشین این کشور را دنبال خواهد کرد. علی النعیمی وزیر نفت پیشین عربستان از سال 2014 تا کنون سیاست حفظ سهم در بازار را دنبال کرد و توجهی به کاهش شدید قیمت نفت نداشت. او قصد داشت با این سیاست، تولیدکنندگان پرهزینه نفت از جمله تولیدکنندگان نفت شیل ایالات متحده امریکا را از گردنه خارج کند. به این ترتیب عربستان با پیگیری این سیاست، بازار نفت را از عرضه، اشباع کرد و قیمت نفت را بیش از 60درصد کاهش داد. اکنون عربستان سعودی به عنوان دومین تولیدکننده بزرگ نفت در جهان، روزانه 10میلیون و 270هزار بشکه در روز نفت تولید می‌کند.

در همین رابطه