رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

در نشست شورای تجارت کالاها مطرح شد

ابراز نگرانی اعضای سازمان تجارت جهانی از مصوبات تعرفه‌ای آمریکا

در بین بیش از 40 کشوری که مصوبات تعرفه‌ای دولت ترامپ موجب نگرانی شدید آنها شده است، نام 28 کشور عضو اتحادیه اروپا در کنار چین و روسیه دیده می‌شود.

05 فروردین 1397
کد خبر : 12801
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

در جریان نشست شورای تجارت کالاها که در روز 23 مارس (3 فروردین) با حضور نمایندگان 164 کشور عضو سازمان تجارت جهانی در ژنو سوئیس برگزار شد، نمایندگان بیش از 40 عضو این سازمان بین‌المللی مراتب نگرانی خود را از مصوبات اخیر دولت آمریکا برای وضع تعرفه بر فولاد و آلومینیوم ابراز داشتند.

در بین بیش از 40 کشوری که مصوبات تعرفه‌ای دولت ترامپ موجب نگرانی شدید آنها شده است، نام 28 کشور عضو اتحادیه اروپا در کنار چین و روسیه دیده می‌شود. نمایندگان این کشورها در سازمان تجارت جهانی روز جمعه در نشست شورای تجارت کالاها ضمن ابراز نگرانی از تصمیم دولت آمریکا برای وضع تعرفه 25 درصدی بر فولاد و 10 درصدی بر آلومینیوم، هشدار دادند که چنین اقدامی نه‌تنها به زیان صادرکنندگان و واردکنندگان این محصولات خواهد بود، بلکه ثبات نظام تجاری مبتنی بر قواعد کارشناسی‌شده را به خطر خواهد انداخت.

نماینده چین که بررسی موضوع تعرفه‌های تجاری جدید دولت آمریکا بر فولاد و آلومینیوم، به درخواست کشورش و روسیه در دستور کار نشست شورای تجارت کالاها قرار گرفته بود، طی سخنرانی خود در این نشست تأکید کرد که اقدام دولت آمریکا با تعهدات این کشور در قالب موافقت‌نامه عمومی تعرفه و تجارت و نیز موافقت‌نامه اقدامات حمایتی مجاز، در تضاد است. نماینده چین در سازمان تجارت جهانی از دولت آمریکا خواست که از اقدامات یکجانبه بپرهیزد، از قوانین و مقررات سازمان تجارت جهانی پیروی کند و به نظام تجاری چندجانبه پایبند باشد. دولت چین معتقد است مقامات کاخ سفید به اطلاعاتی که نشان می‌دهند واردات فولاد و آلومینیوم تأثیری بر امنیت ملی آمریکا ندارد، هیچ اعتنایی نکرده‌اند.

نماینده روسیه در سازمان تجارت جهانی نیز اعلام کرد نرخ تعرفه‌های دولت آمریکا بر فولاد و آلومینیوم بالاتر از حد تعیین‌شده از سوی سازمان تجارت جهانی بوده و به معنی نقض تعهداتی است که این کشور در چهارچوب قوانین تجارت جهانی پذیرفته است. نماینده روسیه به این نکته نیز اشاره کرد که تعدادی از کشورهای عضو سازمان تجارت جهانی از تعرفه‌های جدید آمریکا معاف شده‌اند، درحالی‌که توضیحات کافی در مورد علت معافیت آنها ارائه نشده و مشخص نیست که دولت آمریکا چگونه می‌خواهد این اقدام را با توجه به قوانین سازمان تجارت جهانی، توجیه نماید. فدراسیون روسیه اعلام کرده است که از گفتگوهای سازنده با دولت آمریکا در این زمینه استقبال می‌کند.

کشورهای دیگری ازجمله ژاپن، ونزوئلا، برزیل، نیوزیلند، ترکیه، کره جنوبی، هنگ‌کنگ، چین، سنگاپور، تایلند، پاکستان، نروژ، استرالیا، هند، السالوادور، سوئیس، پاراگوئه، گواتمالا و قزاقستان نیز از فرصت به وجود آمده در نشست شورای تجارت کالاها استفاده نموده و ضمن انتقاد از تصمیمات اخیر دولت آمریکا، بر ضرورت تقویت نظام تجاری چندجانبه تأکید کردند.

در پاسخ به این انتقادات، نماینده آمریکا ادعا کرد که وزارت بازرگانی کشورش در تحقیقات خود –در راستای اجرای بند 232 سند توسعه تجارت آمریکا، مصوب 1962- به این نتیجه رسیده است که مازاد تولید جهانی فولاد و آلومینیوم از یک سو و بالا بودن حجم واردات این محصولات به آمریکا از سوی دیگر، تهدیدی برای امنیت ملی این کشور محسوب می‌شود و همان‌طور که رئیس‌جمهور آمریکا تأکید کرده است، باید با این تهدید مقابله شود.

نماینده آمریکا در سازمان تجارت جهانی همچنین به این نکته اشاره کرد که آن دسته از محصولات فولادی یا آلومینیومی که ظرفیت تولیدشان در آمریکا چه از لحاظ کمی و چه از لحاظ کیفی در سطحی کمتر از حد نیاز صنایع است، مشمول تعرفه‌های جدید نخواهند بود. وزارت بازرگانی آمریکا در روز 19 مارس (28 اسفند) شرایط و رویه‌های اداری لازم برای معافیت از تعرفه‌های جدید را اعلام کرده است. رئیس‌جمهور آمریکا همچنین برخی از کشورهایی که با این کشور ارتباطات امنیتی دارند را تا اطلاع ثانوی از تعرفه‌های جدید معاف نموده است.

در همین رابطه