رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی کرمانشاه با اشاره به نامگذاری امسال بهعنوان سال "حمایت از کالای ایرانی" توسط مقام معظم رهبری، اظهار کرد: حمایت از کالای تولید داخل بخش مهمی از پازل اقتصاد مقاومتی است و بخش زیادی از اهداف اقتصاد مقاومتی را محقق خواهد کرد.
کیوان کاشفی مهمترین موضوع درباره شعار امسال را شیوه صحیح حمایت از کالای ایرانی دانست و افزود: برای حمایت از کالای تولید داخل دو بخش اساسی داریم که بخش اول و مهمتر آن رفع مسائل و مشکلات واحدهای تولیدی است.
عضو هیات رئیسه اتاق ایران با اشاره به مشکلات متعدد واحدهای تولیدی از جمله تأمین نقدینگی، مسائل مالیات و تأمین اجتماعی، تسهیلات بانکی، بروکراسی اداری و ...، تصریح کرد: برداشت موانع پیش روی واحدها و کاهش هزینه آنها اولین گام برای حمایت از کالای ایرانی است.
این کارشناس مسائل اقتصادی دومین گام برای حمایت از کالای ایرانی را صادرات آن و برجسته کردن تولیدات داخل کشور در بازارهای جهانی است.
کاشفی معتقد است: برای این منظور باید زمینه حضور تولیدات ایران را با پرداخت یارانه حضور در نمایشگاهها، شیوههای نوین بازاریابی و ... فراهم کرد که این برنامهها جزو اولویتهای امسال اتاق بازرگانی هم قرار دارد.
وی با بیان اینکه باید واحدها به سمتی بروند که بهجای ریال بتوانند دلار به دست بیاورند، خاطرنشان کرد: در داخل کشور هم واحدهایی که دستی در صادرات دارند از واحدهای موفق و تراز اول هستند و عمده واحدهایی که مشکل دارند، چندان به حوزه صادرات وارد نشدهاند
80 درصد نیاز مردم در داخل تولید میشود
رئیس اتاق بازرگانی استان کرمانشاه بخش دیگر حمایت از کالای ایرانی که اکنون تبلیغات بیشتری روی آن میشود را ایجاد فرهنگ خرید کالای ایرانی در داخل کشور دانست.
به گفته کاشفی، اکنون 75 تا 80 درصد کالاهای اساسی موردنیاز مردم در داخل کشور با بهترین قیمت و کیفیت تولید میشود.
وی با بیان اینکه نباید درباره کالای ایرانی همیشه نگاهها متوجه محصولی مانند خودرو باشد، یادآوری کرد: در بسیاری از موارد وقتیکه بحث کالای ایرانی مطرح میشود، منتقدین خودرو را مثال میزنند، درحالیکه ما در سایر زمینهها تولیدات بسیار خوبی داریم.
عضو هیات رئیسه اتاق ایران مواد غذایی و مصالح ساختمانی را از جمله تولیداتی دانست که صفر تا 100 آن را با بهترین کیفیت در داخل کشور داریم.
کاشفی بیان کرد: در حوزه پوشاک نیز اگرچه هنوز به استانداردهای بینالمللی نرسیدهایم، اما کارهای بسیار خوبی انجام شده است.
رئیس اتاق کرمانشاه درباره اینکه چرا مردم گاهی مصرف کالاهای خارجی را انتخاب میکنند، گفت: مصرف کالای خارجی برای همه اقلام فراگیری ندارد. شاید در مورد برخی کالاها مانند خودرو، برخی انواع لوازمخانگی و ... مردم سراغ کالاهای خارجی بروند، اما در بسیاری از موارد کالای ایرانی را ترجیح میدهند.
کاشفی افزود: از سوی دیگر باید توجه داشت طی سالهای اخیر در داخل کشور خیلی برای پرورش برندهای معتبر تلاش نشده است.
وی معتقد است، برای ایجاد فرهنگ مصرف کالای داخلی همه از جمله مردم، مسئولین، تشکلهای اقتصادی بخش خصوصی و ... مسئولیت دارند و باید پایکار باشند.
حمایت از کالای ایرانی مانع واردات نشود
وی ادامه داد: البته نباید حمایت از کالای داخلی، واردات کالاهای خارجی را ناپسند کند، زیرا واردات نیز در تمام دنیا یک رویه تجاری است و انجام میشود.
به گفته این کارشناس مسائل اقتصادی بسیاری از مواد اولیه موردنیاز تولید در کشور ما وارداتی است و نباید از آن غافل شویم.
رئیس اتاق کرمانشاه ایجاد توازن بین واردات و صادرات و مثبت شدن تراز تجاری را ضروری خواند و تصریح کرد: در کشور هزاران کالای وارداتی داریم که برای محدود کردن واردات برخی از آنها بهمنظور حمایت از کالای ایرانی، باید کار کارشناسی دقیقی صورت گیرد.
کاشفی ابراز امیدواری کرد، شعار امسال زمینه بررسی این کالاها را فراهم کند.
وی در پایان گفت: درهرصورت نباید برای حمایت از کالای ایرانی فقط به خرید داخلی اکتفا کنیم، بلکه باید حمایت همهجانبه از واحدها و صادراتی کردن تولیدات آنها را در برنامه داشته باشیم.