رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

وزارت خزانه‌داری آمریکا مجوز فروش هواپیما به ایران را لغو کرد

قراردادهای خرید هواپیما، اولین قربانی بدعهدی آمریکا

پس از نقض تعهدات آمریکا در توافق هسته‌ای 1+5 با ایران و خروج یک‌طرفه از برجام، وزیر خزانه‌داری این کشور اعلام کرد مجوز فروش هواپیماهای مسافربری بوئینگ و ایرباس به ایران را لغو می‌کند و به شرکت‌ها 90 روز فرصت می‌دهد تا مذاکرات خود با طرف‌های ایرانی را تمام کنند.

19 اردیبهشت 1397
کد خبر : 13405
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

پس از نقض تعهدات دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا در توافق هسته‌ای 1+5 با ایران و خروج یک‌طرفه از برجام، وزیر خزانه‌داری این کشور اعلام کرد: مجوز فروش هواپیماهای مسافربری بوئینگ و ایرباس به ایران را لغو می‌کند.

به گزارش رویترز، استیو منوچین، وزیر خزانه‌داری آمریکا پس از خروج واشنگتن از برجام این خبر را در یک کنفرانس خبری اعلام کرد.

در این خبر آمده است که وزارت خزانه‌داری آمریکا پس از یک دوره 90 روزه اجازه صادرات هواپیمای مسافربری، قطعات و خدمات این هواپیماها به ایران را نخواهد داد و پس‌ازاین دوره 90 روزه، مجوزی را که به شرکت‌های آمریکایی اجازه می‌دهد تا در مورد قراردادهای تجاری با ایران مذاکره کنند نیز لغو خواهد کرد.

بر این اساس، مجوز فروش 191 هواپیمای باقی‌مانده پسابرجامی که هنوز تحویل ایران نشده‌اند لغو می‌شود.

گفتنی است صنعت هوایی ایران مدت‌ها قبل از مسائل هسته‌ای از سوی آمریکا تحریم شده بود اما در جریان مذاکرات هسته‌ای، طرف ایرانی توانست بندهایی را به برجام اضافه کند که تحریم‌ها در حوزه هوایی را نیز تحت تأثیر خود قرار داد و به بازگشت غول‌های هوایی جهان به آسمان ایران منجر شد.

در این ماجرا ایران قرارداد خرید 100 هواپیمای ایرباس، 80 هواپیمای بوئینگ و 20 هواپیمای ای تی آر را نهایی کرد و که مقرر بود تحویل آنها از ماه‌های پس از انعقاد برجام شروع شود و در جریان روندی ۱۰ ساله به ناوگان کشور بپیوندند.

در ادامه به‌واسطه بروز مشکلاتی برای یافتن فاینانسر و تأمین مالی این هواپیماها، ایران نتوانست با خلاف توافق با شرکت بوئینگ، هواپیمایی از این شرکت دریافت کند اما باز هم با کمک تسهیلات صندوق توسعه ملی توانست 9 فروند از این هواپیماها شامل ۳ فروند هواپیمای مسافری ایرباس (یک فروند A۳۲۱ و دو فروند A۳۳۰) و ۶ فروند هواپیمای مسافری کوتاه برد ای تی آر را تحویل بگیرد.

از سوی دیگر مقرر شد ۱۴ فروند دیگر از هواپیماهای ای تی آر تا پایان سال ۲۰۱۸ وارد ناوگان هوایی ایران شوند و در کنار ورود تدریجی هواپیماهای ایرباس به ناوگان هوایی ایران، تحویل هواپیماهای بوئینگ نیز از سال آینده آغاز شود اما با لغو مجوز خزانه‌داری آمریکا و بازگشت تحریم‌ها، عملاً تحویل هواپیماهای باقی‌مانده معلق خواهد بود.

در همین رابطه