رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

نایب‌رئیس اتاق ایران در مراسم افتتاح سومین نمایشگاه AMB

امنیت و بالندگی کشورها از رشد تعاملات اقتصادی آنها به دست می‌آید

نایب‌رئیس اتاق ایران در مراسم افتتاح سومین نمایشگاه بین‌المللی تخصصی ماشین‌ابزار و تجهیزات فلزکاری (AMB) با توجه به حضور شرکت‌های اروپایی در این رویداد مهم از علاقه‌مندی شرکت‌های ایرانی به همکاری با همتایان اروپایی خود سخن گفت.

05 تیر 1397
کد خبر : 14074
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

نایب‌رئیس اتاق ایران در آیین افتتاح سومین نمایشگاه بین‌المللی تخصصی ماشین‌ابزار و تجهیزات فلزکاری (AMB) با اشاره به وجود ظرفیت‌های قابل توجه در ایران برای رسیدن به توسعه صنعتی، از علاقه فعالان اقتصادی ایرانی برای مشارکت و سرمایه‌گذاری‌های مشترک با همتایان خود در اتحادیه اروپا سخن گفت.

پدرام سلطانی به سابقه دیرینه روابط بین ایران و اروپا و فراز و فوردهایی که به دلیل موضوعات سیاسی طی چند سال اخیر با آن مواجه بودیم، اشاره و یادآور شد: نباید فراموش کرد حجم مناسبات ایران و اروپا از سال 2013 تا 2017 از حدود 14 میلیارد یورو به 22 میلیارد یورو رسید.

وی همچنین ظرفیت‌های انسانی، منابع طبیعی و زیرزمینی ایران را برای رشد سریع در زمینه صنعتی شدن، مناسب ارزیابی کرد و گفت: توانمندی‌های ایران در تمام این حوزه‌ها توسط اروپاییان و دیگر کشورها رصد می‌شود و به همین دلیل بود که با نهایی شدن برجام سرعت بالایی را در بازیابی و رشد تعاملات بین ایران و اتحادیه اروپا و حتی دیگر کشورها شاهد بودیم.

سلطانی اگرچه معتقد است به دلیل رویکرد آمریکا در مورد برجام، شرکت‌های بزرگ اروپایی برای حفظ منافع خود مجبور به توقف همکاری با طرف‌های ایرانی هستند، اما از اشتیاق فعالان اقتصادی ایرانی در راستای حفظ این روابط خبر داد و افزود: در این برهه حساس تاریخی طبق گفته یکی از مسئولان اتحادیه اروپا که به اتاق ایران آمده بود، باید اذعان داشت اتحادیه اروپا در این رویداد متوجه شد حکمرانی یکپارچه او آسیب‌پذیر است و سیاست‌هایی که در پیش گرفته می‌تواند از طریق کشوری خارج از این اتحادیه زیر فشار قرار گیرد.

نایب‌رئیس اتاق ایران افزود: به نظر می‌رسد باید در قوانین و سیاست‌های مربوط به حکمرانی سیاسی و اقتصادی این منطقه تغییراتی صورت گیرد. هرچند تمام این موضوعات باعث کاهش علاقه شرکت‌های ایرانی به تداوم همکاری با اتحادیه اروپا نمی‌شود. البته این موضوع به دلیل سرمایه‌گذاری‌های مشترکی است که تا به امروز بین دو طرف انجام شده است.

به باور وی ایجاد و حفظ صلح، امنیت و بالندگی در منطقه خاورمیانه و اتحادیه اروپا تنها از مسیر اقتصاد، تعامل و همکاری می‌گذرد.

سلطانی در ادامه از سفر رئیس‌جمهور ایران به همراه یک هیات اقتصادی به دو کشور سوئیس و اتریش، طی هفته آینده خبر داد و با اشاره به اینکه از ماه دیگر ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا برعهده اتریش خواهد بود، گفت: از اینکه کشورهای اروپایی تصمیم گرفته‌اند دفتری را به ارائه خدمات و بررسی نحوه همکاری با ایران در چارچوب محدودیت‌های احتمالی آینده اختصاص دهند، خوشحالیم. امیدواریم این دست از اقدامات بتواند تا حدی نگرانی‌های فعالان اقتصادی دو طرف را کاهش دهد.

در حاشیه این نمایشگاه قراردادی بین وزارت صنعت، معدن و تجارت و اداره کل تجارت کمیسیون اقتصادی اتحادیه اروپا به امضا رسید. بر این اساس امکان تعامل بیشتر برای آشنایی با ضوابط و مقررات حاکم بر اقتصاد دو طرف فراهم شده و بستری مناسب به منظور طرح مشکلات، رسیدگی به آنها و انتقال تجربیات صنعتی برای هر دو طرف مهیا می‌شود.

 

 

در همین رابطه