رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

در همایش تجاری ایران و عمان در مسقط مطرح شد

عمانی ها بهترین شرکای تجاری ایران در منطقه

همزمان با حضور هیات تجاری بخش خصوصی ایران در عمان، همایش تجاری ایران و عمان صبح امروز در مسقط برگزار شد.

07 تیر 1397
کد خبر : 14096
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

همزمان با حضور هیات تجاری بخش خصوصی ایران در عمان، همایش تجاری ایران و عمان صبح امروز در مسقط برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اتاق مشترک ایران و عمان در این همایش که با حضور فعالان اقتصادی دو کشور در اتاق عمان برگزار شد، رئیس اتاق مشترک ایران و عمان ضمن تقدیر از میزبانی قیس الیوسف رئیس اتاق عمان از هیئت ایرانی گفت ارتباط با عمان، با مردمانی نجیب و حکمرانی فهیم، عادل و دور اندیش برای ما مغتنم است کشوری که بدور از بازی های سیاسی ،افقی از پیشرفت و موفقیت های اقتصادی را برای مردم خود ترسیم نموده که ثبات، تورم ناچیز، زیر ساختها و بنادر و مناطق آزاد خوب دلیلی بر این مدعاست.

وی گفت عمانی ها تنها کشور منطقه هستند که سالیان سال حق همسایگی را در قبال ایران به شایستگی به نمایش گذاشته و قابل اعتماد بودن خود را ثابت کرده اند.

رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران وعمان و مشاور وزیردر ادامه ضمن اشاره به موانع و مشکلات ارتباط گسترده تر گفت روابط بانکی شاه کلید ارتباط تجاری ایران و عمان است چون معتقدیم اگر چه در زمینه همکاری تجاری و سرمایه‌گذاری با عمان روند رو به رشدی داشته ایم و از ۲۲۱ میلیون دلار در سال ۲۰۱۴ اکنون حجم مبادلات دو کشوربه ۵۲۳ میلیون دلار رسیده است اما ارتقاء سطح روابط بانکی محدودی که در حال حاضر برقرار شده می‌تواند زمینه فعالیت‌های گسترده‌تری را فراهم آورد.

 محسن ضرابی با اشاره به فراهم شدن زیرساخت های ارتباطی دو کشور در طی سال‌های اندک از تشکیل اتاق مشترک ایران و عمان گفت اکنون ویزا به راحتی در فرودگاه های دو کشور صادر، ثبت شرکتها تسهیل و خطوط هوایی مستقیم و ارتباط دریایی ۲ بندر خرمشهر و بندرعباس با بندر صحار برقرار شده است.

ضرابی یکی از ارزشمندترین کارهای انجام شده را برقراری ارتباط بانکی باعمان بر طبق ضوابط و استانداردهای بین المللی و به صورت شفاف و قانونی دانست و با توجه به پتانسیل های فوق العاده فیمابین گفت انتظار می‌رود این روابط همواره گسترش یافته و موجبات مبادلات تجاری و اقتصادی را فراهم آورد.

 محسن ضرابی گفت تجار و سرمایه‌گذاران ایرانی بسیار علاقه‌مند به حضور در بازار عمان با همکاری تجاراین کشور و صادرات مجدد کالاهای مرغوب ایرانی به بازارهای جهانی هستند و سیاستمان روابطی برپایه برد-برد تنظیم شده است.

ضرابی ایران را هم با وجود نیروهای انسانی متخصص، منابع معدنی و نفتی غنی، محصولات کشاورزی و دامی مکانی مناسب برای سرمایه گذاری عمانی ها معرفی کرد و گفت در حال حاضر امکان دریافت تسهیلات بانکی از منابع صندوق توسعه ملی با نرخ مناسب برای سرمایه گذاران عمانی در ایران فراهم است و مشکل تضمین به بانک های دو کشور، با امضای تفاهم نامه بین صندوق ضمانت صادرات ایران جهت اخذ تسهیلات بانکی از بانک های دو کشور حل شده است.

در پایان این مراسم تجار ایرانی که در قالب ۵ هیئت تجاری که در عمان حضور دارند با تجار عمانی در جلسات رودررو برای رایزنی های تجاری و سرمایه‌گذاری حضور پیدا کردند.

بررسی راه های ارتباطی با بانک صحار

همزمان با حضور هیئت تجاری ایران در مسقط، نایب رئیس اتاق مشترک ایران و عمان و هیات همراه نیز با مدیران ارشد بانک صحار دیدار و گفتگو کرد.

محمد امین صباغ زاده  که ریاست اتاق بندرعباس را نیز برعهده دارد در این دیدار ضمن اشاره به اهمیت ارتباط بانکی دو کشور در ارتقا روابط گفت: بانک صحار تاکنون همکاری شایسته و درخور تقدیری  را با بانک‌های ایرانی داشته است و زمینه برای همکاری بیشتر نیز فراهم است.

 در این دیدار ضوابط مربوط به چگونگی افتتاح حساب های بانکی، انتقال ارز، گشایش اعتبار و شرایط صدور ضمانت نامه های بانکی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

در همین رابطه