رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

شریف نظام‌مافی در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران

برای حضور شرکت‌های کوچک و متوسط اروپایی در ایران، موانع داخلی را رفع کنیم

شریف نظام‌مافی رئیس اتاق مشترک ایران و سوئیس می‌گوید: حضور بانک‌های معتبر در ایران و باز کردن ال‌سی‌، ادامه کار سوئیفت، حضور مستمر ایران در توافقات جانبی تجارت با اروپا، تامین بنزین و تعمیرات هواپیماهای ایران از جمله مهم‌ترین مواردی است که باید در بسته پیشنهادی به صورت عینی لحاظ شود.

25 تیر 1397
کد خبر : 14353
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

به اعتقاد رئیس اتاق مشترک ایران و سوئیس، باید تمهیدات لازم در بسته پیشنهادی اروپا به نحوی اندیشیده شود که حضور هیچ شرکت اروپایی در بازارهای ایران، مشمول جریمه از طرف آمریکا نشود.

پس از انتشار کلیات بسته پیشنهادی اروپا با هدف حفظ برجام و تضمین منافع ایران، «پایگاه خبری اتاق ایران» بر آن شد تا در پرونده «اقتصاد و برجام» نقطه‌نظرات و خواسته فعالان اقتصادی و بخش خصوصی را در خصوص این بسته جویا شود.

در همین زمینه، شریف نظام‌مافی رئیس اتاق مشترک ایران و سوئیس در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران، ضمن بیان مهم‌ترین انتظارات خود از جزئیات بسته پیشنهادی اروپا و مهم‌ترین مواردی که باید در این بسته به صورت دستوری لحاظ شود، می‌گوید: حضور بانک‌های معتبر در ایران و باز کردن ال‌سی‌، ادامه کار سوئیفت، حضور مستمر ایران در توافقات جانبی تجارت با اروپا، تامین بنزین و تعمیرات هواپیماهای ایران از جمله مهم‌ترین مواردی است که باید در بسته پیشنهادی به صورت عینی لحاظ شود.

رئیس اتاق مشترک ایران و سوئیس معتقد است تداوم همکاری بانک‌های دولتی یا نیمه‌دولتی اروپایی با ایران باید از سوی اتحادیه اروپا به یک دستور تبدیل شود و این موضوع که حضور هیچ شرکت اروپایی در ایران در تحریم‌های ثانویه، مشمول جریمه نشود باید از سوی اتحادیه اروپا تضمین شود تا بتوانیم شاهد فعالیت SMEهای اروپایی در ایران باشیم.

او به تجربه تحریم‌های گذشته اشاره‌ کرده و بیان می‌کند: زمانی که آمریکا به شرکت‌های اروپایی اعلام کند اگر در ایران فعالیتی داشته باشید، آن‌وقت بازارهای آمریکا را از دست خواهید داد و در این وضعیت هیچ تضمین داخلی و خارجی برای جبران هزینه بازارهای ازدست‌رفته شرکت‌ها وجود نداشته باشد، چطور می‌توانیم شاهد حضور SMEها در بازارهای خودمان باشیم؟

به اعتقاد نظام مافی، باید هزینه خروج از بازارهای ایران برای شرکت‌هایی که قصد توقف فعالیت خود یا ترک بازارهای ایران را دارند، لحاظ شود. به گفته او اما مهم‌تر این است که برای جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی جذابیت ایجاد کنیم.

رئیس اتاق مشترک ایران و سوئیس در صحبت‌های خود به موانع داخلی که مانع جذب سرمایه‌های خارجی می‌شود، اشاره‌ کرده و می‌گوید: متأسفانه موانع داخلی باعث ترس شرکت‌های خارجی می‌شود و اغلب شرکت‌های خارجی درگیر مسائلی مانند گمرک یا سازمان‌های نظارتی هستند. برای نمونه در چند وقت گذشته، نامه‌های متعددی دریافت کردیم از تعلیق فعالیت شرکت‌های سوئیسی در ایران که توسط سازمان‌های نظارتی انجام‌شده است. وقتی باوجود تحریم‌های ثانویه سازمان استاندارد هم اقدام به تعلیق فعالیت شرکت‌های خارجی می‌کند، چه جذابیت و انگیزه‌ای برای سرمایه‌گذاری خارجی وجود خواهد داشت؟

نظام مافی معتقد است باید از تجربه کشورهای دیگر که در شرایط مشابه ما قرار داشتند، درس بگیریم؛ کشورهایی که برای جذب سرمایه‌گذار با شفافیت و تسهیل به ماندن شرکت‌های خارجی در بازارهای خود اقدام کردند.

در همین رابطه