رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

در نخستین نشست کمیته علمی و فقهی حلال اتاق ایران مطرح شد

تهیه پیش‌نویس نقشه راه کمیته تجارت کالاها و خدمات حلال تا پایان 1404

در اولین نشست کمیته علمی و فقهی حلال اتاق ایران در سال 97، تهیه پیش‌نویس نقشه راه کمیته تجارت کالاها و خدمات حلال بحث و بررسی شد.

02 مرداد 1397
کد خبر : 14506
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

در اولین نشست کمیته علمی و فقهی حلال اتاق ایران در سال 97، تهیه پیش‌نویس نقشه راه کمیته تجارت کالاها و خدمات حلال با هدف کسب رتبه اول تجارت حلال برای ایران بحث و بررسی شد.

اولین نشست کمیته علمی و فقهی حلال اتاق ایران در سال 97، با حضور محمدرضا کرباسی مدیرکل مرکز تحقیقات و اطلاع رسانی اتاق اسلامی، احمد دغاغله نماینده ولی‌فقیه در کمیته علمی و فقهی اتاق ایران و محمدحسین شجاعی مشاور رئیس سازمان ملی استاندارد روز چهارشنبه 27 تیر در مرکز تحقیقات و اطلاع‌رسانی اتاق اسلامی برگزار شد.

نشست کمیته علمی و فقهی حلال به‌صورت ماهانه در مرکز تحقیقات و اطلاع‌رسانی اتاق اسلامی برگزار می‌شود و در اولین نشست برگزارشده در سال 97، وضعیت گردشگری حلال در ایران، پیاده‌سازی استاندارد 17065 در موسسه جهانی حلال(ایکریک)، بررسی تفاهم‌نامه میان کانون انجمن‌های صنایع غذایی و این مرکز، انجام طرح‌های پژوهشی در زمینه حلال و بررسی نحوه همکاری با مرکز آموزشی، تحقیقاتی، آماری، اقتصادی و اجتماعی کشورهای اسلامی (سسریک) در خصوص برگزاری کارگاه یا سمینارهای آموزشی برای شرکت‌های کوچک و متوسط ، برگزاری مستمر کارگاه‌های دانش‌افزایی حلال و پیاده‌سازی صحیح استانداردهای حلال در شرکت‌های داخلی و خارجی متقاضی گواهی حلال بحث و بررسی شد.

تهیه پیش‌نویس نقشه راه کمیته تجارت کالاها و خدمات حلال با هدف کسب رتبه اول تجارت حلال برای ایران در منطقه و بازارهای هدف دارای اولویت صادراتی و همچنین کسب رتبه اول تا سوم تولید و صادرات محصولات حلال درمیان 5 کشور اول تولیدکننده تا پایان سال 1404، از دیگر مهم‌ترین موضوعاتی بود که در این نشست توسط حاضران بررسی و بر تحقق آنها تاکید شد.

علاوه بر این، با توجه به مصوبات 4 نشست برگزار شده توسط کمیته علمی و فقهی حلال در سال گذشته، روند پیاده‌سازی استاندارد 17065 (استاندارد مدیریتی نهادهای صدور گواهی حلال) در موسسه جهانی حلال(ایکریک) و پیش‌نویس تفاهم‌نامه همکاری فی‌مابین این مرکز و کانون انجمن‌های صنایع غذایی و ایکریک نیز بررسی شد.

همچنین با توجه به تفاهم‌نامه امضا شده میان مرکز آموزشی، تحقیقاتی، آماری، اقتصادی و اجتماعی کشورهای اسلامی (سسریک) با مرکز تحقیقات و اطلاع‌رسانی اتاق اسلامی (ایکریک) و پیشنهاد این مرکز مبنی بر برگزاری کارگاه‌های آموزشی ویژه شرکت‌های کوچک و متوسط، حاضران در جلسه موافقت خود را با پیشنهاد ارایه شده از سوی مرکز سسریک اعلام کردند.

فعالیت‌های ایران در صنعت حلال ناکافی است

محمدرضا کرباسی مدیرکل مرکز تحقیقات و اطلاع‌رسانی اتاق اسلامی (ایکریک) در «هفتمین کارگاه آموزشی حلال» که بعدازظهر چهارشنبه 27 تیر برگزار شد، در خصوص جایگاه صنعت حلال در دنیا و مقایسه آن با ایران بیان کرد: جایگاه صنعت حلال در دنیا بسیار قابل قبول است، اما متأسفانه فعالیت‌های جمهوری اسلامی ایران در این حوزه ناکافی است.

به گفته کرباسی، لوگوی حلال سایر کشورها بر اساس استانداردهای محلی آن کشور طراحی می‌شود که ممکن است با استاندارد حلال OIC در بحث حلیت مواد غذایی مغایرت داشته باشد.

او همچنین در معرفی موسسه جهانی حلال اضافه کرد: این موسسه به‌عنوان تنها مرکز صدور گواهی حلال در جهان بر اساس استاندارد OIC است که به‌عنوان اسمیک 1 و 2 شناخته می‌شود.

به اعتقاد کرباسی نقش مدیران و مسئولین کنترل کیفی در بحث حلیت تمامی محصولات صادراتی دارای لوگوی حلال بسیار کلیدی است و رسیدن به جایگاه واقعی ایران در صنعت حلال، در گروی عزمی جدی و همکاری جمعی است.

«معیارهای غذای حلال» محور  هفتمین کارگاه آموزشی حلال بود که احمد دغاغله نماینده ولی فقیه در سازمان جهاد کشاورزی استان خوزستان به آن پرداخت.

در این کارگاه، مسئولین فنی و نمایندگان 15 شرکت تولیدکننده مواد غذایی دارای نشان حلال حضور داشتند.

موضوعات :
در همین رابطه