رادیو مجازی اتاق ایران - 28 فروردین 1403

جلال‌پور از روابط 120 ساله ایران و سوئد سخن گفت

10 نکته از سخنرانی رئیس اتاق ایران در فروم سوئد

بیش از 120 سال از روزی که فرستاده پادشاه سوئد نزد شاه ایرانی آمد، می‌گذرد و در این مدت دو کشور هرگز دچار بحران در روابط خود نشده‌اند. حدود یک قرن پیش سفارت رسمی ایران در استکهلم ایجاد شد و تا امروز همواره دو کشور روابط مناسبی داشته‌اند.

12 خرداد 1395
کد خبر : 1583
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

1-سوئدی‌ها مردمانی هستند «ساکت و کم‌حرف». یک سوئدی برای هر حرفی باید از قبل فکر کند. هیچ وقت عصبانی نمی‌شود و برای هر کاری نیز باید از قبل برنامه‌ریزی کند. جمله معروف رئیس کمیسیون امور خارجه پارلمان سوئد در سال 2008 که گفت: «ایران حق دارد در صنعت هسته‌ای به شکل صلح‌آمیز پیشرفت داشته باشد. سرانجام در سال 2015 برای دیگر کشورهای اروپایی جا افتاد و حقوق هسته ای ایران به رسمیت شناخته شد.

2- بیش از 120 سال از روزی که فرستاده پادشاه سوئد نزد شاه ایرانی آمد، می‌گذرد و در این مدت دو کشور هرگز دچار بحران در روابط خود نشده‌اند. حدود یک قرن پیش سفارت رسمی ایران در استکهلم ایجاد شد و تا امروز همواره دو کشور روابط مناسبی داشته‌اند.

3-یک شرکت سوئدی-دانمارکی، دو قرارداد برای  راه‌آهن سراسری ایران امضا کرد.همچنین در ساخت بندر خرمشهر مشارکت کرد. 80 سال پیش، سوئدی‌ها در اهواز پل مستحکمی ساخته‌اند که پل سفید نام دارد. اینها نشان می‌دهد که روابط اقتصادی ایران و سوئد نیز روابط محکم و طولانی‌مدت است. اکنون نیز برآورد می‌شود، بیش از 100 شرکت سوئدی در ایران در حال فعالیت هستند. شرکت‌های سوئدی در سال‌هایی که اقتصاد ایران در تحریم بود، در ایران ماندند و به کار خودشان ادامه دادند.

4-در حال حاضر حدود 120 هزار ایرانی در سوئد زندگی می‌کنند که اغلب آنها تحصیل‌کرده و افراد بسیار موفقی هستند.شرکت‌های ایرانی هم صادرات نسبتاً خوبی به سوئد دارند فرش، پسته، خاویار، خشبکار در کنار نفت کالاهایی هستند که از ایران به سوئد صادر می‌شود.

5- دویست یا سیصد میلیون دلار مبادله در شأن دو کشور ایران و سوئد با سابقه دوستی طولانی نیست.

6- «گونار میردال» اقتصاددان معروف سوئدی که جایزه نوبل در رشته اقتصاد را به خانه برده است، معتقد است «برای توسعه، باورها را باید جابه‌جا کنیم.»اکنون ما در آستانه یک تحول بزرگ قرار داریم – امروز پس از دوران تحریم، دوستان قدیمی «ایران و سوئد» باید باورهای خود را تغییر دهند.این تغییر برای افزایش مبادلات تجاری دو کشور مهم است.

7-امروز ما پس از گذراندن دوران تحریم، انتخاباتی خوب را در مجلس پشت‌سر گذاشته‌ایم. ما امیدواریم در همگرایی میان دولت و مجلس در دوران پساتحریم شاهد تحول جدی در اقتصاد کشورمان باشیم. برای رسیدن به رشد ایده‌آل باید میلیاردها دلار در کشور سرمایه‌گذاری کنیم. برای دسترسی به رشد هشت‌درصدی که ایده‌آل کشور ماست، باید سالانه بیش از 100 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در کشور انجام شود.
ما در کشور مشغول بهبود فضای کسب و کارمان هستیم. من امیدوارم در فضای به وجود آمده بتوانیم ارتباط بسیار بیشتری با بانک‌ها و فعالان اقتصادی سوئد برقرار کنیم.

8-تاکنون ما در اقلام عمده‌ای از جمله مواد غذایی، محصولات ورزشی، ماشین‌آلات صنعتی، وسائل نقلیه باری و سواری، مواد شیمایی، تجهیزات مخابراتی، مواد اولیه پلاستیک، ارتباطات اقتصادی خوبی با سوئد داشته‌ایم. اکنون نیز با ادامه این ارتباطات حضور شرکت‌های سوئدی در صنایع مخابرات و تکنولوژی اطلاعات، نیروگاه برق، معدن و صنایع فراوری معدن، تجهیزات پزشکی، داروسازی، کشتی‌سازی، ماشین‌الات معدنی و راه‌سازی در ایران از موفقیت بسیار ویژه‌ای برای همکاری مشترک فی‌مابین اقتصادی دو کشور فراهم کرده است.

9-زمینه‌های گسترده‌ای همچون محیط زیست، آب، پساب، مصرف آب و انرژی، سکوهای شناور و اسکله‌های نفتی، کاغذ، صنایع آتش‌نشانی، بازیافت زباله، تجهیز و توسعه شبکه موبایل، صنایع فولاد و بسیاری از زمینه‌ها و زیرساخت‌های دیگر برای همکاری وجود دارد و ایرانیان و فعالان اقتصادی ایران از همکاری مشترک در همه این زمینه‌ها در داخل و حوزه های نفوذ ایران استقبال می‌کنند.

10- امروز برخی شرکای اروپایی ما مانند اتریشی‌ها و ایتالیایی‌ها با پیشگامی در فعال سازی خدمات بانکی، اجازه داده اند علاقه و سابقه بنگاه‌های دو طرف به کار به تجارت واقعی تبدیل شود.

در همین رابطه