رادیو مجازی اتاق ایران - 4 فروردین 1403

پایگاه خبری اتاق ایران از جزئیات سفر به آخرین مقصد اروپایی هیات ایرانی گزارش می دهد

حل مسائل بانکی در اولویت مذاکرات هیات ایرانی در لتونی

محسن جلالپور که سرپرستی هیات اقتصادی ایران را در این سفر بر عهده دارد، اعلام کرد که اولویت اصلی مذاکرات در لتونی بر سر حل مسائل بانکی در دوره جدید است.

13 خرداد 1395
کد خبر : 1589
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک
محسن جلالپور که سرپرستی هیات اقتصادی ایران را در این سفر بر عهده دارد، اعلام کرد که اولویت اصلی مذاکرات در لتونی بر سر حل مسائل بانکی در دوره جدید است.

نشست اعضای هیئت اقتصادی ایران با مسئولان بانکی لتونی در ریگا

هیات 60 نفره اقتصادی ایران که همراه با محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه به 4 کشور اروپایی سفر کرده است، امروز به چهارمین مقصد خود رسید و دیپلماسی اقتصادی را در کشور لتونی دنبال کرد.

نشست مشترک فعالان اقتصادی ایران و لتونی برای حل و فصل مسائل بانکی و بررسی مسیرهای منطقی در روابط بانکی، از اصلی ترین نشست ها در این سفر بود.

محسن جلالپور که سرپرستی هیات اقتصادی ایران را در این سفر بر عهده دارد، اعلام کرد که اولویت اصلی مذاکرات در لتونی بر سر حل مسائل بانکی در دوره جدید است.

بر همین اساس فعالان اقتصادی ایرانی نشست مشترکی با مدیران سیستم بانکی لتونی برگزار کردند و در این نشست مشکلات موجود را مورد واکاوی قرار دادند.

انتظار می رفت که پس از لغو تحریم ها، شکل گیری روابط بانکی بدون مانع دنبال شود اما با وجود برداشته شدن موانع، برخی بانک های اروپایی در ایجاد ارتباط با ایران احتیاط به خرج می دهند که این موضوع مورد اعتراض فعالان اقتصادی و مقامات سیاسی ایران شده است. محمد جواد ظریف در دیدارهای دیپلماتیک اخیر خود را مقامات اروپایی و آمریکایی بر این نکنه تاکید کرده و خواستار عادی شدن روابط بانکی ایران با کشورهای اروپایی شده است.

فعالان اقتصادی کشور اصلی ترین نیاز برای همکاری مشترک اقتصادی با کشورهای دیگر را برقراری روابط بانکی می دانند به همین دلیل حل مسائل بانکی را در صدر خواسته های خود قرار داده اند.

محسن جلالپور در این زمینه می گوید: برای ما رفع مشکل بانکی در اولویت است. باید موانع مبادلات پولی را رفع کنیم. هر کشوری که در این زمینه پیشگام شود، جای پای محکمی در منطقه برای خود ایجاد خواهد کرد. ارتباطات بانکی و بیمه ای از اهمیت بالایی برخوردار است که باید دولت لتونی در این امر پیگیری و کمک جدی را مدنظر قرار دهد.

به گفته رئیس اتاق ایران، لتونی می تواند از ظرفیت عظیم صنایع غذایی ایران بهره ببرد و با استفاده از امکانات بنگاه های حرفه ای ایران محصولات خود را به بازار ۱۵ کشور همسایه آبی و خاکی از روسیه و قفقاز تا افغانستان و عراق و خلیج فارس عرضه کند.

جلال پور گفت: ایران و لتونی می توانند در زمینه های متعدد از حمل و نقل، کشتی رانی، برقراری پرواز تهران- ریگا، زمینه های همکار جانبی و رفت و آمد بیشتر را برای مردم خود فراهم کنند. ضمن اینکه همکاری در بخش گردشگری نیز از اولویت بالایی برخوردار است.

فعالان بخش خصوصی که برای اولین بار به تیم همراه وزیر خارجه در سفرهای بین المللی اضافه شده است، مذاکرات اقتصادی را با فعالان اقتصادی کشورهای مقصد در دستور کارقرار داده اند تا در کنار مذاکرات دیپلماتیک و سیاسی، راه های همکاری اقتصادی با این کشورها مورد بررسی قرار گیرد.

این سفر 4 روزه از لهستان آغاز شد. فعالان اقتصادی به همراه محمد جواد ظریف از لهستان راهی فنلاند شدند و پس از آن به سوئد سفر کردند. لتونی آخرین مقصد این هیات سیاسی و اقتصادی است.

در این کشور فروم اقتصادی ایران و لتونی و نشست رو در رو میان فعالان اقتصادی دو کشور برگزار می شود.

در همین رابطه