شهادت حضرت امام جعفر صادق (ع) را تسلیت می‌گوییم

رادیو مجازی اتاق ایران - 12 اردیبهشت 1403

امضای قرارداد تجاری نفتای جدید میان آمریکا، کانادا و مکزیک

در حاشیه اجلاس گروه جی ۲۰ در بوینس آیرس آرژانتین، روسای جمهور آمریکا، کانادا و مکزیک قرارداد سه‌جانبه تجاری موسوم به نفتای جدید را امضاء کرد.

10 آذر 1397
کد خبر : 16534
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس‌جمهور آمریکا قرارداد سه‌جانبه تجاری ایالات‌متحده-مکزیک و کانادا موسوم به نفتای جدید را در آرژانتین امضاء کرد.

به گزارش راشاتودی، قرارداد تجاری جدید سه‌جانبه‌ای میان آمریکا، کانادا و مکزیک توسط دونالد ترامپ رئیس‌جمهور ایالات‌متحده، نخست‌وزیر کانادا و رئیس‌جمهور مکزیک به امضاء رسید. این قرارداد جایگزینی برای قرارداد تجارت آزاد آمریکای شمالی موسوم به نفتا است. 

مراسم امضاء این قرارداد در حاشیه اجلاس گروه جی ۲۰ در بوینس آیرس آرژانتین انجام گرفت. به گفته دونالد ترامپ، تمام طرف‌های این قرارداد از آن نفع خواهند برد و احتمالاً بزرگ‌ترین قرارداد تجاری است که تاکنون منعقد شده است. این قرارداد جدید به نام قرارداد آمریکا-مکزیک-کانادا یا USMCA شناخته می‌شود.

قرارداد USMCA در اوایل ماه اکتبر سال جاری میلادی یعنی چند ماه بعدازآنکه آمریکا تعرفه سنگین محصولات وارداتی آلومینیوم و فولاد بر روی مکزیک و کانادا وضع کرد، به میان آمد.

نخست‌وزیر کانادا این قرارداد را نفتا جدید نامید و عنوان کرد که قرارداد USMCA ریسک‌های جدی بلاتکلیفی اقتصادی که در سرتاسر فرآیند مذاکره تجاری رخنه کرده بود را برمی‌دارد و اگر بر سر توافق جدید نفتا به اجماع نمی‌رسیدیم، بلاتکلیفی و آسیب، بیشتر و وخیم‌تر می‌شد. وی افزود: کار بیشتری باید انجام گیرد و به تصمیم اخیر جنرال موتورز برای بستن کارخانه‌های خود در کانادا و آمریکا اشاره کرد که ضربه سنگینی است.

همچنین رئیس‌جمهور مکزیک هم در آخرین روز ریاست جمهوری خود عنوان کرد که این توافق زمینه‌ساز برای تجارت الکترونیکی و فناوری اطلاعات می‌شود. وی افزود: USMCA اولین قرارداد تجاری است که منجر به یکپارچه شدن عوامل تأثیر اجتماعی تجارت بین‌الملل می‌شود و باعث همکاری بیشتر بخش‌ها در اقتصاد می‌شود.

پیش‌ازاین ترامپ نفتا را به‌عنوان بدترین قرارداد تجاری منعقد شده  خطاب قرار داده و از آن خارج شد و اعلام کرده بود که به دنبال قرار نفتای جدید است. قرارداد نفتا برای اولین بار در سال ۱۹۹۳ میلادی میان این ۳ کشور منعقد و یک سال بعد اجرایی شد.

بر پایه این گزارش، کانادا و مکزیک به ترتیب به‌عنوان دومین و سومین شریک بزرگ تجاری آمریکا هستند و تجارت سالانه هر یک از آنها با ایالات‌متحده بیش از ۵۰۰ میلیارد دلار در سال است و تقریباً با چین و ۲۸ کشور عضو اتحادیه اروپا رقابت می‌کنند.

در همین رابطه