رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

رویترز گزارش می‌دهد

واکنش تحلیل‌گران بین‌المللی به توافق نفتی اوپک و روسیه

خبرگزاری رویترز در گزارشی به واکنش‌های متفاوت تحلیل‌گران بین‌المللی حوزه نفت و انرژی به تصمیم اخیر اوپک و متحدانش جهت کاهش 1.2 میلیون بشکه‌ای تولید نفت خود اشاره کرده است.

17 آذر 1397
کد خبر : 16640
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و تعدادی از کشورهای تولیدکننده نفت که در این سازمان عضویت ندارند، روز جمعه به توافق رسیدند تا تولید نفت خود را مجموعاً به میزان 1.2 میلیون بشکه در روز (800 هزار بشکه از سوی اعضای اوپک و 400 هزار بشکه از سوی کشورهای غیرعضو) کاهش دهند.

نشست حساس اعضای اوپک و کشورهای غیرعضو به رهبری روسیه در حالی برگزار شد که بازار نفت روزهای سختی را پشت سر گذاشته و قیمت این محصول استراتژیک در قیاس با نقطه اوج آن در اوایل ماه اکتبر حدود 30 درصد کاهش یافته بود. از طرفی عربستان به‌عنوان بزرگترین تولیدکننده نفت در اوپک فشار زیادی را از جانب دولت ترامپ –که از این کشور می‌خواهد برای کاهش هرچه بیشتر قیمت نفت تلاش کند- احساس می‌کرد.

تصمیم اخیر اعضای اوپک و کشورهای غیرعضو که به افزایش نسبتاً قابل‌توجه بهای نفت در معاملات روز جمعه بازارهای جهانی منجر شد، واکنش‌های متفاوتی را از سوی تحلیل‌گران بین‌المللی حوزه نفت و انرژی به دنبال داشته است که رویترز در گزارشی به این واکنش‌ها پرداخته است:

رابرت مک‌نالی، رئیس مؤسسه راپیدان انرژی در واشنگتن

با توجه به بزرگی سونامی عرضه نفت، این میزان کاهش تولید برای جلوگیری از رشد موجودی انبارهای نفت در سال آینده میلادی کافی نخواهد بود. دونالد ترامپ و ولادیمیر پوتین عملاً از کاهش بیشتر تولید نفت اوپک و متحدانش جلوگیری کردند، در حالی که این مسئله برای ایجاد یک کف قیمتی مستحکم در بازار نفت حیاتی بود. آنها در عوض یک کف قیمتی متزلزل را در بازار نفت ایجاد کرده‌اند.

کریل تاچنیکوف، تحلیل‌گر ارشد نفت و گاز مؤسسه سرمایه‌گذاری BCS GLOBAL در مسکو

به نظر ما این یک توافق بسیار مثبت است زیرا کاهش توافق‌شده حتی بیشتر از انتظارات بازار (یک میلیون بشکه در روز) بوده است. اکنون ما معتقدیم کاهش عرضه نفت چشم‌انداز مثبتی را برای بازار نفت در سال آینده به دنبال خواهد داشت و در اواسط سال 2019 سقف قیمتی جدیدی شکل خواهد گرفت.

جان کیلداف، شریک مؤسسه سرمایه‌گذاری AGAIN CAPITAL در نیویورک

میزان تعیین‌شده برای کاهش تولید نفت، برای بازگرداندن تعادل به بازار نفت در کوتاه‌مدت کافی به نظر می‌رسد. این کار باید انجام می‌شد اما مشکل افزایش مداوم تولید و صادرات نفت آمریکا همچنان پابرجاست و اوپک را تحت فشار قرار می‌دهد. از طرفی معاف کردن ایران و لیبی از مشارکت در کاهش تولید ممکن است از اثربخشی این توافق بکاهد.

فلوریان تالر، استراتژیست بخش نفت مؤسسه مشاوره انرژی سیگنال گروپ در لندن

روز جمعه یک روز امیدوارکننده برای اوپک بود و قیمت نفت نیز واکنش مثبتی به نتایج نشست اوپک نشان داد. هدف اوپک این بود که مازاد عرضه 1.3 میلیون بشکه‌ای در بازار نفت را کاهش دهد و اکنون با حصول توافق برای کاهش تولید نفت به میزان 800 هزار بشکه برای اعضای اوپک و 400 هزار بشکه برای کشورهای غیرعضو، به این هدف مهم دست یافته است.

هری چیلینگوریان، استراتژیست جهانی نفت گروه خدمات مالی و بانکداری بی‌ان‌پی پاریبا در پاریس

کاهش 1.2 میلیون بشکه‌ای تولید نفت، اگر به صورت کامل و فوری اجرا شود، می‌تواند برای کاهش قابل‌توجه (و نه حذف) مازاد عرضه نفت در نیمه اول سال آینده کافی باشد.

آرتم آبراموف، نایب‌رئیس بخش تحلیل نفت شیل مؤسسه ریستاد انرژی در اسلو نروژ

هنوز کاملاً مشخص نیست که این تصمیم در نهایت چه تأثیراتی بر قیمت نفت خواهد داشت. ما در ماههای آینده خواهیم دید که اوپک و روسیه چگونه طرح خود را اجرایی خواهند کرد. در هر صورت من فکر می‌کنم در حال حاضر جو مثبتی شکل گرفته است.

رندی اولن‌برگر، مدیر ارشد مؤسسه مشاوره سرمایه‌گذاری BMO CAPITAL در کلگری کانادا

اگرچه حصول این توافق از قبل محتمل بود اما کاهش 1.2 میلیون بشکه‌ای تا حدودی کمتر از چیزی بود که قبل از برگزاری نشست انتظار می‌رفت. با این وجود همین که میزان کاهش تولید بالاتر از 1 میلیون بشکه در روز است، جای امیدواری دارد. ما اثر این توافق بر قیمت نفت و محصولات وابسته را مثبت ارزیابی می‌کنیم. با لحاظ کردن کاهش تولید نفت اوپک در چشم‌انداز عرضه و تقاضای جهانی نفت، پیش‌بینی ما این است که در سال‌های 2019 و 2020 بازار نسبتاً متعادلی را شاهد خواهیم بود.

آنا لوئیس هیتل، نایب‌رئیس بخش تحلیل‌های کلان نفتی مؤسسه مدیریت و مشاوره وود مکنزی در بوستون

تصمیم اخیر اوپک و روسیه احتمالاً با حمایت تولیدکنندگان نفت در آمریکا –که نگران بودند در صورت عدم حصول چنین توافقی قیمت نفت بیش از این کاهش یابد و فعالیت‌های آنها را تحت تأثیر قرار دهد- همراه خواهد شد.

کاهش 1.2 میلیون بشکه‌ای تولید نفت موجب کمبود عرضه این محصول به‌ویژه در سه‌ماهه سوم سال 2019 خواهد شد و قیمت نفت برنت را به بالاتر از 70 دلار در هر بشکه باز خواهد گرداند.

مایکل تران، استراتژیست بخش کالاهای خام مؤسسه RBC CAPITAL در تورنتو

اگرچه کاهش 1.2 میلیون بشکه‌ای تولید نفت احتمالاً نمی‌تواند شوک مثبت ناگهانی که بسیاری در بازار نفت منتظرش بودند را ایجاد کند اما هم‌صدا شدن تولیدکنندگان نفت که در نشست خبری آنها نیز مشهود بود، شاید پایانی بر روند نزولی قیمت نفت باشد و از خوش‌بینی تازه‌ای را به بازار تزریق کند.

بیل فارن پرایس، مدیر مؤسسه RS ENERGY در لندن

مقیاس اعلام شده برای کاهش تولید نفت کم و بیش با انتظارات ما همخوانی دارد اما تنها زمانی می‌توان در مورد اعتبار این توافق جدید قضاوت کرد که مشخص شود اوپک و متحدانش قرار است در سال 2019 دقیقاً چه میزان نفت به بازار عرضه کنند.

تحریم‌های نفتی علیه ایران و معافیت‌هایی که در این زمینه به برخی کشورها اعطا شده است، تردیدهای بزرگی را ایجاد کرده است. تا زمانی که برنامه‌های آمریکا در مورد این تحریم‌ها روشن نشود، سیاست‌گذاری دقیق و مناسب برای تولیدکنندگان نفت امری دشوار خواهد بود.

در همین رابطه