رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

گزارش پایگاه خبری اتاق ایران از تحولات بازار جهانی نفت

واکنش طلای سیاه به حمایت قیمتی با چاشنی خوش‌بینی

قیمت جهانی نفت از منطقه خطر زیر 50 دلار برای هر بشکه فاصله گرفته و به بالای محدوده حمایتی 56 دلار رسیده است. این محدوده هرچند با قیمت نفت در قله 86 دلاری 3 ماه پیش فاصله قابل‌توجهی دارد اما واکنش بازار به این محدوده قیمتی می‌تواند به ثبات بازار کمک قابل‌توجهی کند.

15 دی 1397
کد خبر : 17084
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

قیمت هر بشکه نفت برنت (به‌عنوان نفت شاخص بازار) که سوم اکتبر 2018 (11 مهرماه 1398) به بالای 86 دلار برای هر بشکه رسیده بود، پس از سه ماه سقوط شدید، بیش از 40 درصد از ارزش خود را از دست داد و به کمتر از 50 دلار برای هر بشکه رسید. در این وضعیت تحلیلگران بازار نفت معتقد بودند شکستن خط حمایتی 50 دلار می‌تواند پیامدهایی مانند نفت 40 دلاری و حتی کمتر به دنبال داشته باشد.

در ادامه با رشد 4 دلاری قیمت هر بشکه نفت برنت در 26 دسامبر 2018 (5 دی‌ماه 1398) قیمت نفت به حمایت 50 دلاری واکنش نشان داد و دوباره در روند صعودی قرار گرفت که دستاورد آن رسیدن به قیمت‌های بالای 57 دلار در چهارمین روز از سال جدید میلادی بود.

حالا قیمت نفت به محدوده حمایتی میان‌مدت خود در 57 دلار رسیده که 29 نوامبر 2018 نیز به آن واکنش نشان داده بود. گرچه چند روز پس‌ازاین واکنش و دوباره روند نزولی پرقدرت باعث شد قیمت نفت به زیر این حمایت برسد اما این بار اگر قیمت نفت قادر باشد خود را بالای خط حمایتی 57 دلار تثبیت کند، عملاً روند نزولی فعلی منتفی خواهد شد.

نکته قابل‌تأمل این است که حتی اگر قیمت نفت موفق به تثبیت موقعیت خود شود، بازهم کار مشکلی در ماه‌های آتی خواهد داشت به‌خصوص که تحلیلگران خارجی نیز معتقدند بازار نفت در سال 2019 بیش از هر چیز، دارای نوسانات بسیار خواهد بود.

به‌عنوان‌مثال مؤسسه رتبه‌بندی مودیز پیش‌بینی کرده است در سال 2019 قیمت نفت و گاز در بازار جهانی پر نوسان خواهد بود که می‌توان بازه قیمتی 50 تا 70 دلار را برای آن تعیین کرد.

البته پیش‌بینی این موسسه به نفت آمریکا اختصاص دارد که عملاً بهای آن حدود 8 دلار از بهای نفت برنت پایین‌تر است بر این اساس می‌توان محدوده نوسانی قیمت نفت برنت در سال پیش رو را از محدوده فعلی تا حوالی 80 دلار برای هر بشکه پیش‌بینی کرد.

بررسی‌ها نشان می‌دهد فعلاً با اعلام آمادگی تولیدکنندگان عمده نفت برای کاهش 1.2 میلیون بشکه‌ای عرضه نفت به بازار جهانی، نگرانی‌های بازار نسبت به مازاد عرضه را رفع کند.

بخشی از نگرانی‌های افزایش عرضه نفت که عامل اصلی کاهش 40 درصدی قیمت در سه‌ماهه گذشته بوده است نیز مربوط به تداوم صادرات نفت از سوی ایران بود که از یک‌سو با اقدامات ایران و از سوی دیگر با معافیت 8 مشتری نفتی این کشور باعث شده انتظارات بازار برای افت سریع صادرات نفت ایران محقق نشود.

پیرو این اتفاقات، قیمت نفت بیش از یک‌سوم ارزش خود را در معاملات بازارهای جهانی از دست داد اما این امیدواری در معامله‌گران وجود دارد که با بهبود چشم‌انداز اقتصادی جهانی، افت بیشتر برای قیمت نفت متصور نباشد.

در این میان برگزاری مذاکرات اقتصادی و تجاری و آمریکا و چین در روزهای ۷ و ۸ ژوئن 2019 (17 و 18 دی‌ماه 1398) و احتمال برطرف شدن جنگ تجاری میان این دو قدرت اقتصادی، بازار و معامله‌گران را نسبت به بهبود وضعیت اقتصاد جهانی و درنتیجه رشد قیمت نفت امیدوارتر کرده است تا جایی که دیروز در آخرین روز کاری بازارهای جهانی قیمت نفت با رشد بیش از 2 دلاری مواجه شده و خود را به بالای 56 دلار رساند.

به گزارش رویترز، ازجمله مهم‌ترین دلایل افزایش قیمت نفت در معاملات دیروز روند مثبت مذاکرات تجاری آمریکا با چین بوده و توافق اوپک برای کاهش عرضه نفت به بازار جهانی نیز مزید بر علت شده است.

در همین رابطه