رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

داووس 2019 دوم تا پنجم بهمن برگزار می‌شود

جهانی شدن در عصر انقلاب چهارم صنعتی، محور اجلاس داووس 2019

در اجلاس داووس 2019 که از 22 تا 25 ژانویه (2 تا 5 بهمن) در سوئیس برگزار می‌شود، بیش از 3000 نفر از چهره‌های بین‌المللی حضور خواهند داشت و در مورد مسائل روز جهان گفت‌وگو خواهند کرد.

27 دی 1397
کد خبر : 17266
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

اجلاس سالانه مجمع جهانی اقتصاد هفته آینده با حضور دهها تن از رهبران و چهره‌های سرشناس سیاسی، اقتصادی، دانشگاهی، فرهنگی و رسانه‌ای در شهر کوچک داووس سوئیس برگزار می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری اتاق ایران به نقل از پایگاه رسمی مجمع جهانی اقتصاد، در اجلاس داووس 2019 که از 22 تا 25 ژانویه (2 تا 5 بهمن) برگزار خواهد شد، حدود 3000 نفر از شخصیت‌های برجسته جهان در حوزه‌های مختلف گرد هم خواهند آمد تا در مورد راهکارهای بهبود فرآیند جهانی شدن به بحث و تبادل نظر بپردازند.

در داووس 2019 از چه صحبت می‌شود؟                                        

محور اصلی بحث در اجلاس داووس 2019، جهانی شدن در عصر انقلاب چهارم صنعتی خواهد بود و شرکت‌کنندگان این اجلاس در خصوص ایجاد یک چارچوب جهانی که پاسخگوی نیازهای عصر حاضر یا همان عصر انقلاب چهارم صنعتی باشد، با یکدیگر به شور خواهند نشست. داووس 2019 فرصت مناسبی را برای گفت‌وگو در مورد به خطر افتادن روند جهانی شدن و گسترش پوپولیسم و ناسیونالیسم در جهان به بهانه بهبود استانداردهای زندگی شهروندان، فراهم خواهد کرد. در این اجلاس همچنین در مورد مسائل مهم روز از قبیل موج جدید فناوری‌های پیشرفته دیجیتال، خطرات جدی تغییرات آب و هوایی برای آینده بشر و راهکارهای بهبود عملکرد و سرعت پیشرفت اقتصاد جهانی، ایده‌هایی مطرح خواهد شد.

پروفسور کلاوس شواب، بنیان‌گذار و رئیس هیئت‌مدیره مجمع جهانی اقتصاد، در مورد تحولات اخیر اقتصادی و صنعتی جهان می‌گوید: «موج چهارم جهانی شدن باید انسان‌محور، فراگیر و پایدار باشد. ما در حال ورود به دوره‌ای از بی‌ثباتی‌های عمیقی هستیم که از ابعاد منفی فناوری‌های انقلاب صنعتی چهارم و نیز تغییر جهت نیروهای ژئوپلیتیکی و ژئواکونومیکی نشأت می‌گیرند. در این شرایط لازم است رهبران کلیه گروههای ذینفع که در داووس حضور خواهند یافت، دیگران را به اندیشه و تعهد برای رفع مشکلات فرا بخوانند».

350 نشست تخصصی و 6 موضوع اساسی برای گفت‌وشنود

در داووس 2019 بیش از 350 نشست تخصصی برگزار خواهد شد که حدود نیمی از این نشست‌ها به‌صورت وب‌کست (نشست اینترنتی) خواهد بود. علاوه بر این، در اجلاس سال جاری روی شش موضوع حیاتی برای گفت‌وشنود تأکید خواهد شد که این شش موضوع عبارتند از: مسائل ژئوپلیتیکی در دنیای چندمفهومی، آینده اقتصاد جهانی، سیستم‌های صنعتی و سیاست‌گذاری فناوری، سرمایه انسانی و جامعه، ترویج تفکر سیستمی و اصلاحات نهادی در جهان.

حاضران داووس 2019

اسکای میکر 16 ساله از آفریقای جنوبی که یک عکاس حیات‌وحش است، جوان‌ترین شرکت‌کننده اجلاس داووس 2019 خواهد بود و سِر دیوید اتنبرو، مستندساز شهیر انگلیسی که زندگی کاری خود را وقف جلب توجه جهانیان به تغییرات نامطلوب آب و هوایی کرده است  نیز در سن 92 سالگی پای به اجلاس داووس خواهد گذاشت تا مسن‌ترین شرکت‌کننده این اجلاس باشد.

اجلاس داووس 2019 مطابق سال‌های گذشته میزبان تعداد زیادی از رهبران سیاسی جهان خواهد بود که در بین آنها می‌توان از شینزو آبه (نخست‌وزیر ژاپن)، جیر بولسونارو (رئیس‌جمهور برزیل)، آنگلا مرکل (صدراعظم آلمان)، وانگ چی‌شان (معاون رئیس‌جمهور چین)، جوزپه کونته (نخست‌وزیر ایتالیا)، پدرو سانچز (نخست‌وزیر اسپانیا)، برهم صالح (رئیس‌جمهور عراق)، محمد اشرف غنی (رئیس‌جمهور افغانستان)، مارک روته (نخست‌وزیر هلند) و ... نام برد.

از میان برندگان جایزه کریستال –که به کسانی اعطا می‌شود که از ابزار هنر و فرهنگ برای ایجاد تغییرات مثبت در جهان به بهترین نحو استفاده کرده‌اند- نیز مارین آلسوپ (رهبر ارکستر سمفونیک بالتیمور)، دیوید اتنبرو (مستندساز انگلیسی) و حیفا المنصور (کارگردان عربستانی) در اجلاس داووس 2019 حضور خواهند داشت.

تنی چند از مقامات ارشد سازمان‌ها و نهادهای بین‌المللی نیز هفته آینده برای شرکت در اجلاس سالانه مجمع جهانی اقتصاد به داووس سفر خواهند کرد که در بین آنها شخصیت‌های معروفی همچون آنتونیو گوترش (دبیر کل سازمان ملل متحد)، میچل باچله (کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد)، فیلیپو گرندی (کمیسر عالی پناهندگان سازمان ملل متحد)، کریستین لاگارد (رئیس صندوق بین‌المللی پول)، ینس استولتنبرگ (دبیر کل ناتو)، کریستالینا جیورجیه‌وا (مدیرعامل بانک جهانی)، روبرتو آزودو (مدیرکل سازمان تجارت جهانی) و خوزه آنخل گوریا (دبیر کل سازمان همکاری و توسعه اقتصادی) دیده می‌شوند.

سازمان‌های غیردولتی شناخته‌شده جهان نیز در اجلاس داووس 2019 بدون نماینده نخواهند بود، به‌طوری که شخصیت‌هایی مانند یاسونوبو آهیرا (دبیر کل کنفدراسیون اتحادیه‌های تجاری ژاپن)، شاران بورو (دبیر کل کنفدراسیون اتحادیه‌های تجاری بین‌المللی)، لوکا ویسنتینی (دبیر کل کنفدراسیون اتحادیه‌های تجاری اروپا)، وینی بیان‌ییما (مدیر اجرایی آکسفام)، جنیفر مورگان (مدیر اجرایی سازمان مردم‌نهاد صلح سبز)، دنیس موک‌وگه (مؤسس بنیاد پانزی و برنده جایزه صلح نوبل در سال 2018)، دلیا فریرا روبیو (رئیس سازمان شفافیت بین‌الملل) و ... در بین شرکت‌کنندگان داووس 2019 حضور خواهند داشت.

در اجلاس داووس 2019 علاوه بر حضور پررنگ سران دولت‌ها که در قیاس با سال‌های گذشته یک رکورد خواهد بود، 1700 نفر از مدیران بخش خصوصی جهان نیز حضور خواهند داشت. حدود 900 نفر از رهبران سازمان‌های مردم‌نهاد و سازمان‌های کارگری، گروههای مذهبی، فعالان رسانه‌ای، چهره‌های دانشگاهی و کارآفرینان اجتماعی نیز به‌عنوان نمایندگان جامعه مدنی در داووس 2019 شرکت خواهند کرد. نسل جوان نیز بیش از سال‌های گذشته در اجلاس مجمع جهانی اقتصاد دیده خواهند شد، به‌طوری که حدود 100 نفر از رهبران شرکت‌کننده در اجلاس را افرادی تشکیل خواهند داد که هنوز سال‌های عمرشان به 40 نرسیده است.

در همین رابطه