رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

عضو هیات مدیره فدراسیون واردات در گفتگو با پایگاه خبری اتاق ایران

واردات خودرو، تهدید تولید خودروی داخلی نیست

واردات خودرو تهدید تولید خودروی داخلی نیست؛ چرا که اگر کیفیت خودروهای داخل زیاد باشد مردم خودشان خودروی داخلی را انتخاب می کنند اما با اوضاع فعلی مشتری حاضر می شود تعرفه واردات خودرو را هم پرداخت کند و خودروی وارداتی تهیه کند.

24 خرداد 1395
کد خبر : 1803
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک
واردات خودرو تهدید تولید خودروی داخلی نیست؛ چرا که اگر کیفیت خودروهای داخل زیاد باشد مردم خودشان خودروی داخلی را انتخاب می کنند اما با اوضاع فعلی مشتری حاضر می شود تعرفه واردات خودرو را هم پرداخت کند و خودروی وارداتی تهیه کند.

فرهاد احتشام زاد، رییس انجمن وارد کنندگان خودرو

بحث نارضایتی مشتریان خودروهای داخلی از کیفیت و خدمات پس از فروش این محصولات به قدری داغ و بر سر زبانهاست که چند روز گذشته نعمت زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر ضرورت افزایش کیفیت خودروها از خودروسازان خواسته است که توجه به خواست مشتریان را سرلوحه کار خود قرار دهند. در این زمینه انتقاد نسبت به کیفیت خودروهای چینی بیشتر از سایر خودروهای بازار است.

ابوالفضل حسن‌بیکی، نماینده مردم دامغان با انتقاد از وضعیت کیفی خودروهای چینی بیان کرده است: واردات خودرو باعث ضربه زدن به اقتصاد ایران می‌شود اما به جای اینکه به فکر افزایش کیفیت خودرو داخلی باشیم به دنبال واردات خودرو هستیم.

فرهاد احتشام زاد، رئیس هیات مدیره انجمن وارد کنندگان خودرو اما می‌گوید: از توانایی رقابت با خودروهای خارجی و صادرات آن به کشورهای دیگر استقبال می کنیم، اما این که بی‌کیفیت ترین خودروها، چینی هستند صحت ندارد چرا که اگر کالایی وارد می شود  بر اساس تطابق با استاندارهای ورود کالاست که معمولا این استاندارها بالاتر از استاندارد تولید داخلی است. اگر می گوییم خودروهای وارداتی کیفیت ندارند یا در تعریف استاندارها اشتباه کرده ایم که در آن صورت استاندارد تولیدات داخلی هم زیر سوال می رود یا به صحت کار کنترل کنندگان استاندارها اطمنیان نداریم.

طبق آمارهای منتشر شده گمرک جمهوری اسلامی ایران، در دو ماه نخست سال 1395 رشد بیش از 5 درصدی واردات و افت 65 درصدی صادرات خودرو و قطعات جانبی رقم خورده است.
عضو هیات مدیره فدراسیون واردات اتاق ایران در این باره می‌گوید: طبق استراتژی صنعت خودرو، باید در سال 1404 میزان تولید خودروی داخل 3 میلیون، واردات 300 هزار و صادرات 1 میلیون دستگاه باشد. یعنی حجم واردات نسبت به تولید 10 درصد باشد، اما این رقم در سال گذشته 4 درصد بوده است.

احتشام زاد ادامه می دهد: مردم دنبال کالاهای کیفی هستند و حاضرند برای کیفیت بالا پول بیشتری بدهند. انتخاب با مشتری است. واردات خودرو تهدید تولید خودروی داخلی نیست؛ چرا که اگر کیفیت خودروهای داخل زیاد باشد مردم خودشان خودروی داخلی را انتخاب می کنند اما با اوضاع فعلی مشتری حاضر می شود تعرفه واردات خودرو را هم پرداخت کند و خودروی وارداتی تهیه کند. چرا که مشتریان بازار کمبود عرضه کیفی را احساس می کنند و این نیاز خودشان را از طریق واردات برطرف می کنند.

رئیس هیات مدیره انجمن وارد کنندگان خودرو می گوید: زمانی واردات خودرو اتفاق می افتد که بازار با کمبود عرضه – چه کمی و چه کیفی – مواجه باشد که ما با هر دو مورد روبه رو هستیم

او در توضیح دلایل کاهش صادرات خودرو نیز می گوید: کشش بازاهای مقصد از یک سو و مشخصات کالای ما از سوی دیگر می‌تواند دلایل کاهش صادرات باشد که باید دید آیا در بازارهای مقصد اتفاقی افتاده یا کالای ما منطبق با نیازهای مشتریان جهان نیست.

در همین رابطه