رادیو مجازی اتاق ایران 22 اردیهشت 1403

گزارش پایگاه خبری اتاق ایران از وضعیت اقتصاد سینما در ایران و جهان

صدرنشینان اقتصاد سینمای جهان را بشناسید

در سال 2015، درآمد گیشه سینما در آمریکا و چین 11.1 و 6.7 میلیارد دلار بوده است. سینمای ایران نیز در فصل اول سال 95، برابر با دو سوم از کل فروش سال 94، فروش داشته است.

31 خرداد 1395
کد خبر : 1991
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

MPAA، انجمن فیلم آمریکا، یک انجمن تجاری است که از ۶ شرکت اصلی هالیوود تشکیل شده است. این انجمن هر سال گزارش کاملی از وضعیت اقتصاد سینما در جهان ارائه می‌دهد. بر اساس گزارش ۲۰۱۵ این انجمن تجاری، سال گذشته میلادی فروش کل سینمای جهان برابر با ۳۸.۳ میلیارد دلار بوده است که نسبت به سال ۲۰۱۴، ۵ درصد رشد کرده است. 

آمریکا، به عنوان کشوری که از نظر میزان فروش گیشه سینما در رتبه اول جهان قرار دارد، سال گذشته با اکران ۷۰۸ فیلم،  ۱۱.۱ میلیارد دلار بلیت فروخته است که نسبت به ۲۰۱۴، ۸ درصد رشد داشته است. پس از آمریکا نیز چین با فروش ۶.۷ میلیارد دلاری  در جایگاه دوم قرار گرفته است و رتبه‌های بعدی، اختلاف زیادی با دو کشور صدرنشین دارند.

انگلستان با اختلاف  ۴.۸ میلیون دلاری از چین، در جایگاه سوم قرار دارد. فروش گیشه این  کشور در سال ۲۰۱۵، ۱.۹ میلیارد دلار بوده که ۲۲.۲ درصد نیز رشد داشته است. ژاپن و هند نیز با فروش گیشه ۱.۸ و ۱.۶ میلیارد دلاری، در رتبه‌های چهارم و پنجم قرار دارند. البته گردش مالی صنعت سینما در ژاپن نسبت به سال ۲۰۱۴، ۵۸.۳ درصد رشد داشته است. 

از سینمای ایران، به جز اظهارنظرهای مسئولین پخش فیلم‌ها و گاهی مقامات دولتی، نمی‌توان آمار رسمی و دقیق تدوین شده‌ای از نظر میزان مخاطب و میزان فروش بلیت به دست آورد. البته حال سینمای ایران در اولین فصل سال 95، بهتر از پیش بوده و توانسته است به فروشی معادل با دو سوم کل فروش سینما در سال گذشته برسد.گیشه سینما تا آخر خرداد ماه به لطف فیلم‌های ابد و یک روز، بادیگارد، من سالوادور نیستم و ۵۰ کیلو آلبالو که فروش‌شان از مرز ۵ میلیارد تومان عبور کرده است، به 49 میلیارد و 897 میلیون فروش کل رسید.

بر اساس اعلام علی سرتیپی، رئیس کانون پخش‌کنندگان سینمای ایران، فروش گیشه سینما در اردیبهشت امسال ۵ برابر سال گذشته بوده است.او می‌گوید:«سینماهای کشور در اردیبهشت‌ماه 21 میلیارد و 150 میلیون تومان فروش داشته است. سه میلیون و 100 هزار نفر مخاطب فیلم‌ها بوده‌اند اما در سال گذشته میزان فروش چهار میلیارد و 650 میلیون تومان و مخاطب فیلم‌ها 882 هزار و 526 نفر بوده‌اند.»

در کل سال 94 نیز سینمای ایران 70 میلیارد تومان فروش داشته است. گردش مالی ۷۰ میلیارد تومانی سینمای ایران نیز قابل قیاس با غول‌های سینمای جهان نیست. اما فروش ۶.۷ میلیارد دلاری سینمای چین در سال گذشته، ۲۰۰ میلیون دلار از درآمد صنعت گردشگری ایران بیشتر بوده است. البته ۱۲ میلیارد دلار گردش مالی بازار مواد مخدر در سال گذشته، ۵.۳ میلیارد دلار از گردش مالی سینمای چین بیشتر بوده است.

محسن جلال‌پور، رئیس اتاق ایران، یک ماه پیش گفته بود:«گردش مالی صنایع فرهنگی در دنیا بیش از 2 هزار میلیارد دلار  و متاسفانه سهم ایران از گردش مالی صنایع فرهنگی دنیا چیزی نزدیک به صفر است. در صورت سرمایه گذاری مناسب در این حوزه ها، فواید سرشاری برای اقتصاد کشور به همراه خواهد داشت؛ زیرا به ازای هر یک شغل در عرصه هنر، سه شغل در شاخه های وابسته به آن فعال می شود.»

در همین رابطه