رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

10 نکته از سخنان امروز نوبخت در مجلس

مشکل واحدهای تولیدی را حل می کنیم

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور امروز –سه شنبه- در صحن علنی مجلس درباره شرایط اقتصادی کشور سخنرانی کرد.

01 تیر 1395
کد خبر : 2012
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

محمدباقر نوبخت که برای ارایه گزارشی از برنامه پنجساله ششم توسعه و اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی در جلسه علنی مجلس حضور یافته بود، پس از آن که نمایندگان دیدگاه های خود را درباره شرایط اقتصادی کشور بیان کردند، نکات زیر را عنوان کرد:

 

1. میزان تولید گندم در بهار بیش از 4 میلیون تن خرید بود که نشانگر 20 درصد افزایش است، در مورد چای نیز طی 3 ماه گذشته 37 درصد رشد خرید داشته‌ایم. این رقم نسبت به سال گذشته که 33 درصد رشد داشت نشان دهنده این است که می‌توانیم رشد اقتصادی را با سرمایه‌گذاری کمتر و اشتغال بیشتر در بخش کشاورزی محقق کنیم.
2. چنین نیست که بگوییم صنعت فاجعه است، بلکه بخش تولید و صنعت با مشکل تزریق منابع مواجه است و لذا باید ساختار منابع بانکی اصلاح شود تا بتوان به واحدهای تولیدی در سراسر کشور کمک کرد.

3. دولت قصد دارد در آینده نزدیک با ارایه دو لایحه که مواد آن از بودجه 95 حذف شد ( تبصره های مربوط به تسعیر ارز) مشکل واحدهای تولیدی و صنعتی را حل کند. 

4. دولت برای امسال بودجه 267 هزار میلیارد تومانی به مجلس ارایه داد اما بودجه 294 هزار میلیارد تومانی تحویل گرفت. این تغییر در ارقام بودجه در شرایطی صورت گرفته است که از هزینه های عمرانی کاسته و به هزینه های جاری دولت افزوده شد.
5.  دولت از سال گذشته موضوع اصلاح پرداخت ها را مورد توجه قرار داده است که گام نخست آن امسال برای عادلانه شدن اجرای بند 10ماده 68 قانون مدیریت خدمات کشوری بود که برای همگان اجرایی شود.

6. دولت توجه ویژه ای به حقوق بازنشستگانی که زیر 15میلیون ریال دریافتی دارند، داشته است و هرچه میزان پرداختی کمتر از این باشد، میزان افزایش حقوق آنان امسال بیشتر از 12 درصد بوده است تا نابرابری ها جبران شود.
7. در سه ماهه نخست امسال در راستای عدالت اجتماعی 42 هزار میلیارد ریال بین کارمندانی که حقوق های کمتری داشتند، توزیع شد.
8. رشد همراه با عدالت و توجه به اقشار کم درآمد مورد نظر دولت است که این رویکرد در احکام، ارقام، اهداف و راهبردهای برنامه پنجساله ششم توسعه نیز دیده شده است و می تواند به بهبود توزیع درآمدها منجر شود.

9.اگر منابع کشور به خوبی مدیریت شود، می توان به رشد هشت درصدی مورد نظر دست یافت.

 10. بر اساس گزارش مرکز آمار ایران تورم نقطه به نقطه ایران در خرداد سال 95 نسبت به خرداد 94، از 6.8 درصد که در اردیبهشت‌ماه بود به 6.1 درصد کاهش یافت و تورم 12 ماهه سالانه که شاخص اصلی تورم محسوب می‌شود، از 10.2 درصد اردیبهشت‌ماه به 9.5 درصد در خردادماه تقلیل یافته است.

در همین رابطه