رادیو مجازی اتاق ایران - 12 اردیبهشت 1403

چگونه به سهم برابر با قطر در برداشت گاز از پارس جنوبی می رسیم؟

مسئولان نفت و گاز پارس جنوبی پیش بینی می کنند با نصب چهار سکو بتوانیم طی 12 ماه تا 18 ماه آینده در میزان برداشت گاز از پارس جنوبی با قطر به شرایط برابر برسیم.

23 تیر 1395
کد خبر : 2463
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک
مسئولان نفت و گاز پارس جنوبی پیش بینی می کنند با نصب چهار سکو بتوانیم طی 12 ماه تا 18 ماه آینده در میزان برداشت گاز از پارس جنوبی با قطر به شرایط برابر برسیم.

رئیس انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران

داستان برداشت بیشتر کشورهای همسایه از ذخایر میادین مشترک گاز و نفت، یک داستان قدیمی است اما باید برای ادامه نیافتن این داستان چه کرد؟ باید تجهیزات استخراج را ارتقا داد یا مشکل از قوانین بین المللی است؟ رضا پدیدار عضو هیئت نمایندگان اتاق تهران با اشاره به تلاش های ایران در حوزه تجهیزات نفت و گاز و تکیه بر توان داخلی در تولید این تجهیزات از استخراج برابر ایران و قطر در هجده ماه آینده از پارس جنوبی گفت.

رضاپدیدار، رئیس هیئت مدیره انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران در این باره گفت: خوشبختانه در 5 سال گذشته وزارت نفت در یک اقدام مبتکرانه در مورد ساخت ده گروه کالایی تخصصی را که بطور عمده در آن به خارج وابسته بودیم به منظور بومی سازی و  استفاده از ظرفیت های داخلی، از طریق انجمن های تخصصی از جمله انجمن سازندگان تجهیزات نفت،  اعلام عمومی کرد. براساس  این اقدام، کارگروهی در معاونت مهندسی و پژوهش فن آوری وزارت نفت تشکیل شد و در نهایت شرکت های معتبری که هم در زمینه حفاری عمودی و هم حفاری افقی توانایی ساخت تجهیزات داشتند وارد کار شدند.

پدیدار گفت: نکته دیگر بحث تجهیزات حفاری درون چاهی بود که در شش ماه گذشته با 11 شرکت معتبر داخلی که با مهندسی معکوس به انتقال دانش فنی در حوزه این تجهیزات رسیدند، قراردادهایی بسته شده تا در ساخت پمپ های درون چاهی کار کنند. در این حوزه یک پمپ افقی داریم که  محصول را از کف به بالا می کشد و تا عمق 4500 متر آن تست شده اما امکان تست آن تا 8 هزار متر وجود دارد. پمپ های دیگر، پمپ های ای.اس.اس است که بصورت افقی استخراج می کند اما از ورود سطح شن با نفت جلوگیری می کند. انواع مته ها، پمپ ها، موتورهای کشنده و پمپ های کنترل کننده هم طی ماه های گذشته برای ساخت در قرارداد با شرکت های داخلی به ثبت رسیدند و امیدواریم دولت پول کافی را در اختیار تولیدکنندگان بگذارد تا فرایند ساخت این تجهیزات و هدایت آن به میادین آماده شود.

عضو هیئت نمایندگان اتاق تهران گفت: در مورد برداشت بیشتر کشور قطر از منابع میدان گازی پارس جنوبی گفت: کشور قطر براساس آخرین لرزه نگاری های صورت گرفته در برداشت گاز از پارس جنوبی تعدی کرده بود که با اعتراض ایران عقب کشید و با توجه به شیبی که در منطقه وجود دارد، این کشور در فضای قانونی اش استخراج می کند با این وجود به دلیل خاصیت مواد هیدروکربنی و با توجه به سیل ذخایری که وجود دارد، هرچه در فضای قانونی این کشور برداشت بیشتری انجام شود، به دلیل ایجاد فضای خالی در پشت ذخایر این برداشت به ترتیب سابق ادامه پیدا می کند. ایران در ادامه در مرزهای بین المللی آبی اش در فازهای 22 تا 26 پارس جنوبی چهارسکو مستقر خواهد کرد که این سکوها در حال حمل از خرمشهر است و امیدواریم هرچه سریع تر بتوانیم تجهیزات استخراجمان را در مرزهای بین المللی نصب کنیم. مسئولان نفت و گاز پارس جنوبی پیش بینی می کنند که با نصب این چهار سکو بتوانیم طی 12 ماه تا 18 ماه آینده در میزان برداشت گاز از پارس جنوبی با قطر به شرایط برابر می رسیم.

در همین رابطه