رادیو مجازی اتاق ایران 22 اردیهشت 1403

علی جنتی، وزیر فرهنگ در گفت‌وگوی اختصاصی با پایگاه خبری اتاق ایران

دولت 20 میلیارد تومان به بخش خصوصی سینما کمک کرده است

دولت اصلا در سینما کاری ندارد. امروز واحدهای تجاری هم می‌دانند که برای رونق پاساژ باید چند سالن سینمایی در آن بسازند.این اقبالی که برای ساخت فضاهای سینمایی وجود دارد، نشان می‌دهد تحولی در حوزه سینما رخ داده است. سال گذشته به 40 فیلم سینمایی کمک مالی کردیم تا موفق به ساخت شدند.

02 مرداد 1395
کد خبر : 2694
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک
دولت اصلا در سینما کاری ندارد. امروز واحدهای تجاری هم می‌دانند که برای رونق پاساژ باید چند سالن سینمایی در آن بسازند.این اقبالی که برای ساخت فضاهای سینمایی وجود دارد، نشان می‌دهد تحولی در حوزه سینما رخ داده است. سال گذشته به 40 فیلم سینمایی کمک مالی کردیم تا موفق به ساخت شدند.

علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی.

سینماهای ایران طی فصل اول سال 95، برابر با دو سوم کل فروش سینمای ایران در سال 94، بلیت فروختند. کل درآمد گیشه سینما در سال 94، 70 میلیارد تومان بوده، در حال حاضر اما این رقم طی 4 ماه به بیش از 50 میلیارد تومان رسیده است. با این وجود، عده‌ای از کارشناسان معتقدند تنها فروش بلیت بیشتر شده اما صنعت سینما با مولفه‌های مختلف «صنعت» رشد نکرده است.

علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره شائبه بهتر نشدن اوضاع صنعت سینما، برای «پایگاه خبری اتاق ایران» توضیح می‌دهد:«چرا وضع بهتر نشده است؟ این فضاهایی که ایجاد شده همه از بهتر شدن وضعیت صنعت سینما حکایت می‌کند. طی این مدت حدود 80 سینما ساخته شده است. 100 پردیس سینمایی الان در برنامه است که ساخته می‌شود. این اقبالی که برای ساخت فضاهای سینمایی وجود دارد، نشان می‌دهد تحولی در حوزه سینما رخ داده است.»

جنتی، رشد سینما را در بیشتر شدن فضاهای سینمایی خلاصه می‌کند و ادامه می‌دهد:«سه سال قبل را که نگاه کنید، بسیاری از سینمادارها می‌خواستند تغییر کاربری دهند و واحدهای سینمایی‌شان را به واحد تجاری تبدیل کنند. امروز اما واحدهای تجاری هم می‌دانند که برای رونق پاساژهایشان باید چند سالن سینمایی در آن بسازند. نمونه‌هایش را در کوروش، چارسو، اریکه ایرانیان و ... می‌بینید. خود این اقبال نشان می‌دهد که در حوزه سینما رونقی پیدا شده است.»

فروش‌های بالا در سینما نشان می‌دهد این حوزه فرهنگ، بدون وجود دولت هم می‌تواند حیات خوبی داشته باشد. جنتی درباره نقش دولت در سینما می‌گوید:«دولت که اصلا در سینما کاری ندارد.»

جنتی در پاسخ به حضور قدرتمند نهادهایی مثل فارابی، اوج و ... نیز به اماکن سینمایی استناد می‌کند و می‌گوید:«این نهادها اصلاً فضای سینمایی ندارند.»

اما در حوزه تولید سینمایی چطور؟ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این‌باره می‌گوید:«تولید سینمایی هم عموما بخش خصوصی انجام می‌دهد. ما فقط حمایت می‌کنیم، گاهی نیروهای جوان و بسیاری از فیلم‌ اولی‌ها وارد می‌شوند که باید به آن‌ها کمک کرد.از نظر مالی، گاهی کمک بلاعوض می‌شود و گاهی هم به صورت وام به آن‌ها کمک می‌شود.»

او در خصوص میزان کمک‌های دولت به بخش خصوصی نیز چنین توضیح می‌دهد:«سال گذشته به 40 فیلم سینمایی کمک مالی کردیم تا توانست ساخته شود.»

جنتی در پاسخ به «پایگاه خبری اتاق ایران» برای ارائه آماری در خصوص میزان این وام‌ها می‌گوید:«مجموع آن حدود 20 میلیارد تومان بوده است.»

در همین رابطه