رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

نایب‌رئیس انجمن مس در گفت‌وگو با «پایگاه خبری اتاق ایران» مطرح کرد

عراق، افغانستان و ترکیه، بازار مناسب صادرات مس در شرایط تحریم

به گفته کوروش شعبانی نایب‌رئیس انجمن مس ایران، خریداران فلزات کشور معمولاً شرکت‌های خارجی کوچک و متوسطی هستند که درگیر محدودیت‌های دولتی کشورشان نیستند؛ بنابراین همکاری با ایران را ادامه خواهند داد.

23 اردیبهشت 1398
کد خبر : 28655
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

هجدهم اردیبهشت‌ماه، آمریکا تحریم‌های جدیدی را علیه صنایع فلزی ایران ازجمله صنعت مس کشور اعلام کرد. دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا به شرکت‌های خارجی طرف قرارداد با ایران 90 روز مهلت داد تا معاملات و روابط تجاری خود را در بخش فلزات پایان دهند.

آغاز این تحریم‌ها در شرایطی است که بر اساس برنامه راهبردی وزارت صنعت، معدن و تجارت، «توسعه اکتشاف و ظرفیت‌های تولید»، و «توسعه سرمایه‌گذاری» ازجمله اهداف اساسی صنعت مس کشور تا افق 1404 است. بنابراین این نگرانی وجود دارد که تحریم‌های تازه منجر به کاهش تولید و صادرات مس شود.

کوروش شعبانی نایب‌رئیس انجمن مس ایران در گفت‌وگو با «پایگاه خبری اتاق ایران» با تأکید بر این نکته که اعمال هر نوع تحریمی علیه اقتصاد ایران، باعث ایجاد محدودیت‌هایی خواهد شد، افزود: با این حال، خوشبختانه خریداران فلزات کشور اغلب شرکت‌های خارجی کوچک و متوسطی هستند که درگیر محدودیت‌های دولتی کشور‌های‌شان نیستند.

نایب‌رئیس انجمن مس ایران گفت: هرچند این احتمال وجود دارد که فروش مصنوعات و تولیدات فلزی در ماه‌های آینده محدود شود اما بعید است در روند کار شرکت‌های خصوصی خللی وارد شود.

شعبانی افزود: ممکن است در حوزه‌های مالی و بانکی دچار مشکلاتی شویم که بخش‌هایی از آن در گذشته نیز وجود داشته است. نکته‌ای که وجود دارد پایین آمدن قدرت چانه‌زنی شرکت‌های داخلی در برابر شرکت‌های خارجی است که می‌خواهند از این موقعیت به نفع خود استفاده کرده و قیمت‌های پیشنهادی خودشان را تحمیل کنند.

او همچنین خاطرنشان کرد: سال گذشته شرکت مس ایران حدود 250 تا 260 هزار تن تولید داشته است؛ مصرف داخلی در بهترین حالت 120 هزار تن است بنابراین صنعت مس کشور در سال 98 باید تمرکز اصلی خود را بر صادرات، به‌خصوص بر صادرات به کشورهای همسایه بگذارد.

به گفته نایب رئیس انجمن مس ایران، عراق، افغانستان و به ویژه ترکیه از جمله کشورهای عمده برای صادرات مس ایران محسوب می شوند که به کلی مصرف کننده هستند.

در همین رابطه