رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

در دیدار رئیس نمایندگی بازرگانی روسیه در تهران با معاون بین الملل اتاق ایران مطرح شد

فروشگاه‌های زنجیره‌ای ایران و روسیه، فرصتی برای بسط روابط اقتصادی دوجانبه

ژیگانشین، رئیس جدید نمایندگی بازرگانی روسیه با محمدرضا کرباسی معاون امور بین‌الملل اتاق ایران دیدار و گفت‌وگو کرد. این نشست باهدف توسعه روابط تجاری و اقتصادی ایران و روسیه در اتاق ایران برگزار شد.

31 اردیبهشت 1398
کد خبر : 28784
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

محمدرضا کرباسی معاون امور بین‌الملل اتاق ایران در دیدار با ژیگانشین، رئیس جدید نمایندگی بازرگانی روسیه اظهار داشت: خوشبختانه روابط اقتصادی و استراتژیک دوجانبه خوبی میان ایران و روسیه در جریان است. هرچند نتوانسته‌ایم از حداکثر پتانسیل‌های دو طرف استفاده کنیم. در راستای توسعه روابط بر اساس توافقات اخیر، خرید نفت ایران و تهاتر در حال انجام است که این موضوع نشان‌دهنده عمق روابط ایجادشده است. در بخش انرژی همکاری‌های خوبی داریم و لازم است در سایر بخش‌‌ها نیز همکاری‌ها گسترده‌تر شوند.

کرباسی افزود: در ملاقاتی که قبلاً با آقای جاگاریان، سفیر فدراسیون روسیه در ایران داشتیم، اعلام کردیم که ایران پتانسیل خوبی برای صادرات آبزیان به روسیه دارد. در حال حاضر آبزیان ایران به کشورهای خاور دور مانند چین و ویتنام صادر و از آن کشورها به روسیه صادر می‌شوند. درنتیجه قیمت نهایی کالا افزایش می‌یابد که می‌توان با حذف واسطه از مزایای تجارت دوجانبه آبزیان ایران بهره برد.

معاون امور بین‌الملل اتاق ایران با تأکید بر سرمایه‌گذاری‌های مشترک در پروژه‌های تولیدی موردعلاقه طرفین گفت: در ایران پتانسیل خوبی به لحاظ بازار مصرف و مواد اولیه و در روسیه نیز پتانسیل خوبی ازنظر فنّاوری و مواد اولیه وجود دارد؛ بنابراین می‌توان با کمک به فعالان اقتصادی و هموار کردن راه، شاهد افزایش حجم همکاری‌های مشترک باشیم. موضوع دیگر، در خصوص ظرفیت بسیار بالای بندر انزلی و آستراخان روسیه است.

معاون امور بین‌الملل اتاق ایران همچنین بابیان این نکته که به‌رغم تأکید مقامات دولتی دو کشور ایران و روسیه بر استفاده از ارزهای ملی در مبادلات تجاری، گفت: بااین‌حال، میزان استفاده از ارزهای ملی در مبادلات تجاری ایران و روسیه بسیار ناچیز است.

موافقت‌نامه پذیرش و مبادله اسناد الکترونیکی در مورد گواهی مبدأ، دیگر موضوعی بود که کرباسی در این نشست به آن پرداخت. بر همین اساس به گفته معاون امور بین‌الملل اتاق ایران، در حال حاضر زمانی که اسناد به گمرکات می‌رسند به دلیل عدم پذیرش امضای الکترونیکی توسط طرف روسی، اصالت آن موردبررسی قرار می‌گیرد که همین امر باعث ایجاد معطلی در گمرکات می‌شود. این موضوع در نشست مشترک سران گمرکات دو کشور در سال گذشته هم مطرح شد. ازآنجایی‌که صدور گواهی مبدأ در حوزه کاری اتاق‌های بازرگانی است، لازم است با پیگیری این اتاق‌ها این مشکل رفع شود.

کرباسی همچنین در این نشست خواستار ایجاد یک مرکز لجستیک برای نگهداری کالاهای ایرانی در آستراخان با تسهیلات ویژه شد.

معاون امور بین‌الملل اتاق ایران تصریح کرد: در دوران برجام حجم مبادلات تجاری ایران و روسیه 5 میلیارد دلار بود که با کاهش چشمگیر به حدود یک میلیارد دلار کاهش یافت. با توجه به بازار بسیار رقابتی روسیه، پیشنهاد می‌شود تسهیلاتی برای ورود کالاهای صادراتی برای طرفین در نظر گرفته شود. به‌عنوان‌مثال سهمیه‌ای در فروشگاه‌های زنجیره‌ای دو کشور در اختیار تشکل‌های صادراتی و تجار ایرانی قرار داده شود. به‌این‌ترتیب، با در نظر گرفتن ضعف ارائه اطلاعات جامع تجاری بین دو کشور، ورود به بازار مقابل و معرفی کالاهای صادراتی برای هر دو کشور تسهیل می‌شود؛ درعین‌حال، امکان فعالیت مشترک بین تجار دو کشور هم افزایش می‌یابد.

 ایجاد ارتباط مستقیم بین استان‌های دو کشور و تشکیل اتاق مشترک کشورهای عضو اوراسیا از دیگر پیشنهادهای معاون امور بین‌الملل اتاق ایران باهدف توسعه روابط تجاری ایران و روسیه بود که با موافقت ژیگانشین رئیس نمایندگی بازرگانی روسیه در تهران همراه شد.

در همین رابطه