رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

بلومبرگ از اختلاف‌نظر نفتی روسیه و عربستان گزارش داد

اطمینان سعودی‌ها از تمدید طرح فریز نفتی

در حالی که اختلافات عربستان و روسیه بر سر قیمت عادلانه نفت آشکار شده است، وزیر نفت عربستان سعودی می‌گوید که اطمینان دارد که طرح فریز نفتی در نشست آتی اوپک‌پلاس در وین تمدید خواهد شد.

18 خرداد 1398
کد خبر : 28971
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

وزیر نفت عربستان پس از گفت‌وگو با همتای روسی خود اعلام کرد از ادامه یافتن طرح فریز نفتی در نیمه دوم سال جاری میلادی مطمئن است.

در نشست «خالد الفالح» وزیر نفت عربستان و «الکساندر نواک» وزیر انرژی روسیه که روز جمعه در حاشیه مجمع اقتصادی سن‌پترزبورگ برگزار شد، دو طرف در مورد اثرات منفی کاهش نرخ رشد اقتصاد جهانی بر قیمت نفت ابراز نگرانی کرده و بر ضرورت همکاری برای برون‌رفت از این شرایط تأکید کردند.

عربستان و روسیه در کنار آمریکا جزو بزرگترین تولیدکنندگان نفت در جهان محسوب می‌شوند و به همین دلیل عملاً ائتلاف نفتی موسوم به اوپک پلاس (متشکل از اعضای اوپک و برخی کشورهای غیرعضو از جمله روسیه) را رهبری می‌کنند؛ با این حال مقامات نفتی این دو کشور هنوز در خصوص میزان تولید نفت اوپک پلاس پس از پایان توافق کنونی در روز 30 ژوئن (9 تیر) رقم مشخصی را به‌عنوان هدف مذاکرات آتی در وین اعلام نکرده‌اند. آنها حتی نتوانسته‌اند تاریخ دقیقی را برای نشست با وزیران نفت کشورهای اوپک پلاس در وین تعیین کنند.

با این حال وزیر نفت عربستان در یکی از میزگردهای مجمع اقتصادی سن‌پترزبورگ اظهار داشت: «من فکر نمی‌کنم مسئله این باشد که آیا ما توافق نفتی را تمدید می‌کنیم یا تمدید نمی‌کنیم. تمدید این توافق همین حالا هم تقریباً برای اعضای اوپک محرز است. حال مسئله این است که هماهنگی‌های لازم را با کشورهای غیرعضو به عمل آوریم تا اگر نیاز باشد، میزان کاهش تولید در توافق قبلی را تغییر دهیم.»

این مقام ارشد سعودی افزود: «من فکر نمی‌کنم نیازی به کاهش بیشتر سطح تولید نفت داشته باشیم، بلکه شاید لازم باشد که ما بخش کوچکی از کاهش تولید قبلی را بازگردانیم که البته این قضیه به آنچه در مورد ایران، ونزوئلا و برخی کشورهای دیگر اتفاق می‌افتد، بستگی خواهد داشت.»

بازار نزولی شد

در هفته‌ای که گذشت روند نزولی قیمت نفت خام سبک تگزاس در بازار نیویورک همچنان ادامه یافت و در معاملات آتی بازار لندن نیز برای اولین بار در سال جاری میلادی قیمت نفت برنت برای ساعاتی به کمتر از 60 دلار در هر بشکه رسید.

الکساندر نواک وزیر انرژی روسیه در خصوص نوسانات غیرقابل‌پیش‌بینی بازار نفت می‌گوید: «در حال حاضر تحریم‌ها و جنگ‌های تجاری مهم‌ترین عوامل تأثیرگذار بر قیمت نفت هستند و نمی‌توان پیش‌بینی کرده که این عوامل در آینده چه تغییراتی خواهند داشت. شرایط کنونی بازار نفت اصلاً امیدوارکننده نیست و ممکن است رشد تقاضای روزانه نفت در سال جاری میلادی کمتر از یک میلیون بشکه باشد. در چنین شرایطی توافق اوپک پلاس یک راهکار بسیار عالی برای مواجهه با نااطمینانی‌ها خواهد بود.»

البته در این میان نشانه‌های بارزی از نبود تفاهم بین عربستان و روسیه در زمینه تمدید توافق فریز نفتی دیده می‌شود. در حالی که عربستان می‌خواهد این توافق پس از انقضایش در پایان ماه جاری میلادی برای چند ماه دیگر تمدید شود، روسیه در بهترین حالت نسبت به این قضیه بی‌تفاوت است.

حتی ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه در سخنان اخیر خود تأکید کرد که نگرانی چندانی بابت کاهش قیمت نفت در هفته‌های اخیر احساس نمی‌کند و کشورش می‌تواند با قیمت‌های کمتر نیز کنار بیاید. وی روز پنج‌شنبه در این خصوص به خبرنگاران گفت: «ما [روسیه و عربستان] اختلافات مشخصی در مورد قیمت عادلانه نفت داریم. بودجه دولت روسیه بر اساس نفت 40 دلاری بسته شده و نفت 60 الی 65 دلاری برای ما کاملاً خوب است.»

البته خالد الفالح وزیر نفت عربستان نیز در این خصوص ادعا می‌کند: «عربستان سعودی تقریباً بهتر از هر کشور دیگری قادر است با قیمت‌های پایین‌تر نفت کنار بیاید. اما اینکه اجازه دهیم قیمت نفت مانند سال 2015 به کمتر از 30 دلار در هر بشکه سقوط کند،‌ اصلاً قابل‌قبول نیست.»

وی درباره نشست آتی اوپک پلاس در وین که هنوز حتی تاریخ دقیق آن نیز مشخص نشده است، می‌گوید: «من کاملاً مطمئنم که ما در نشستی که ظرف هفته‌های آینده برگزار می‌شود، به تصمیم درستی خواهیم رسید. حتی اگر کشورهای اوپک پلاس تصمیم بگیرند که فریز نفتی را تمدید نکنند، باز هم برای واکنش به تغییرات بازار آماده خواهند بود. ما می‌توانیم برحسب شرایط بازار، تولید نفت خود را افزایش یا کاهش دهیم.»

در همین رابطه