رادیو مجازی اتاق ایران - 8 اردیبهشت 1403

سازمان توسعه تجارت اعلام کرد

سهم صنایع مختلف از صادرات غیرنفتی

در 6 ماهه امسال، سهم کالاهای صنعتی از کل صادرات غیرنفتی حدود ۱۵ درصد بوده و از میان گروه‌های مختلف صنعتی، محصولات پلیمری با سهم چهار درصدی در صدر قرار گرفته است.

27 مهر 1402
کد خبر : 2937
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

جدیدترین آمار منتشر شده از سوی سازمان توسعه تجارت نشان می‌دهد در 6 ماهه امسال مجموع صادرات غیرنفتی شامل پتروشیمی و پایه نفتی، معدن و صنایع معدنی، صنعت و کشاورزی ۶۷ میلیون و ۷۴۴ هزار تن به ارزش ۲۴ میلیارد و ۱۴۴ میلیون دلار بوده است.

درمجموع در این مدت نسبت به نیمه نخست سال قبل وزن صادرات غیرنفتی ۲۹ درصد رشد داشته، اما ارزش آن با افت ۲.۶ درصدی مواجه شده است. بیشترین سهم این صادرات مربوط به پتروشیمی و میعانات گازی است که نزدیک به ۵۲ درصد (به لحاظ ارزشی) کل صادرات غیرنفتی را به خود اختصاص داده است.

معدن و صنایع معدنی نیز با رقمی نزدیک به ۲۷ درصد در رتبه دوم قرار دارد. سهم صنعت و کشاورزی نیز از کل ارزش صادرات غیرنفتی به ترتیب ۱۵ و شش درصد بوده است.

در این گزارش جزئیات صادرات بخش صنعت مورد واکاوی قرار گرفته است. در اصل مجموع صادرات بخش صنعت شامل محصولات پلیمری؛ صنایع غذایی؛ شیمیایی؛ نساجی و پوشاک و کفش؛ لوازم خانگی؛ ماشین‌سازی و تجهیزات؛ صنایع برق و الکترونیک؛ خودرو و نیروی محرکه؛ محصولات سلولزی؛ دارو؛ صنایع ورزشی و خلاق؛ تجهیزات پزشکی است که در نیمه نخست امسال صادرات مجموع آن‌ها از کشور معادل سه میلیون و ۳۵۱ هزار تن به ارزش بیش از ۳.۵ میلیارد دلار بوده است.

هیچ‌کدام از گروه‌های مختلف صنعتی که اشاره شد، سهم بالایی در کل صادرات غیرنفتی ندارند؛ به‌طوری‌که به‌جز چهار گروه اول، سهم مابقی زیر یک درصد است.

به عبارت دقیق‌تر محصولات پلیمری با چهار درصد، صنایع غذایی با ۳.۶ درصد، محصولات شیمیایی با دو درصد و بخش نساجی و پوشاک و کفش با ۱.۵ درصد سهم از کل صادرات غیرنفتی کشور در نیمه اول امسال بیشترین سهم را در بین کالاهای صنعتی به خود اختصاص دادند.

در بین سایر گروه‌ها سهم لوازم خانگی ۰.۹ درصد، ماشین‌سازی و تجهیزات ۰.۹ درصد، صنایع برق و الکترونیک ۰.۸ درصد، خودرو و نیروی محرکه ۰.۵ درصد، محصولات سلولزی ۰.۵ درصد، دارو ۰.۳ درصد، صنایع ورزشی و خلاق ۰.۱ درصد و تجهیزات پزشکی تقریباً صفر درصد از کل صادرات غیرنفتی در نیمه اول امسال بوده است.

در بخش دیگری از این گزارش با مقاصد مهم صادراتی نیز پرداخته شده که نشان می‌دهد اولین مقصد کالاهای صنعتی ایرانی، کشور عراق است؛ به‌طوری‌که ۴۴ درصد از صادرات کالاهای صنعتی به عراق انجام شده است.

سایر کشورها با ۱۸ درصد، افغانستان با ۹ درصد، پاکستان با هشت درصد، امارات با شش درصد، ترکیه با پنج درصد، فدراسیون روسیه با چهار درصد، آذربایجان با سه درصد و ترکمنستان هم با سه درصد سهم از خرید کالاهای صنعتی صادراتی ایرانی، در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

در همین رابطه