رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

مهم‌ترین نکات سخنرانی رئیس‌جمهور در جلسه امروز مجلس

روحانی: تحریم‌ها لغو شود مذاکره می‌کنیم، اما در قالب ۱+۵

حسن روحانی در جلسه بررسی صلاحیت وزیران پیشنهادی آموزش و پرورش و میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با بیان اینکه مسیر استراتژی ما بر دو پایه «مقاومت داخلی» و «دیپلماسی فعال» استوار است، گفت: تصمیمی برای مذاکره دوجانبه با آمریکا در هیچ مقطعی نداشته و نداریم. اگر آمریکا تمام تحریم خود را بردارد باز هم امکان پذیر است در جلسه ۱+۵ مثل قدیم حضور پیدا کند.

12 شهریور 1398
کد خبر : 30147
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

 رئیس‌جمهور در جلسه بررسی صلاحیت وزیران پیشنهادی آموزش و پرورش و میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با بیان اینکه مسیر استراتژی ما بر دو پایه «مقاومت داخلی» و «دیپلماسی فعال» استوار است، گفت: تصمیمی برای مذاکره دوجانبه با آمریکا در هیچ مقطعی نداشته و نداریم؛ پیشنهادهایی از طرف بسیارها مطرح شده اما پاسخ ما همیشه منفی است.

حسن روحانی در عین حال گفت: آمریکا در ۱+۵ با ما حرف می‌زد، اگر آمریکا تمام تحریم خود را بردارد باز هم امکان پذیر است در جلسه ۱+۵ مثل قدیم حضور پیدا کند.

مهم‌ترین نکات سخنرانی روحانی را در زیر بخوانید:

- آمریکا در ۱+۵ با ما حرف می‌زد، اگر آمریکا تمام تحریم خود را بردارد باز هم امکان پذیر است در جلسه ۱+۵ مثل قدیم حضور پیدا کند.

- این حرف را در سخنرانی‌ها نمی‌توانیم کاملاً باز کنیم، برخی فکر می‌کنند مقصود از مذاکره، گفت‌و‌گوی ۲ جانبه است؛ خارجی‌ها معمولاً برداشت‌های خود را دارند اما اصول سیاست‌های ما را رهبری مشخص می‌کند؛ همه ما مسیر واحدی را طی می‌کنیم و در مسائل ملی اختلافی وجود ندارد.

- در سال ۹۸ نخستین گام کاهش تعهدات را برداشتیم اما در عین حال مذاکره خود را نیز با کشورهایی که روابط نزدیک داریم مثل چین و روسیه و دیگر کشورها مثل اروپا و دیگران کشورها ادامه دادیم.

- اگر اروپا یا کشورهای ۱+۴ بتوانند به بخشی از تعهدات مهم خود عمل کنند، ممکن است ما هم در بحث کاهش تعهدات تجدید نظر کنیم، اما اگر کار مهمی انجام ندهند حتماً قدم سوم را روز پنجشنبه برخواهیم داشت.

- اساس بحث ما با اروپا این است که اگر نفت ما را نقد و یا نسیه بخرند و پول در اختیار باشد، شرایط برای گام‌های کاهش تعهدات تسهیل می‌شود؛ بحث ما چند ماهه تا پایان سال میلادی است؛ هنوز به توافق نرسیده‌ایم اما مذاکرات ما ادامه دارد.

-ما هیچگاه دروازه دیپلماسی را نبستیم و نخواهیم بست؛ سیاست این دولت از آغاز دولت یازدهم و ادامه آن در دولت دوازدهم تعامل سازنده با جهان بوده و این را ادامه خواهیم داد.

- ما معتقد نیستیم که از این دو ابزار یکی را باید استفاده کنیم، یا دیپلماسی یا مقاومت، معتقد نیستیم که مقاومت ملی با دیپلماسی فعال در تضاد است ما این دو را مکمل همدیگر می‌دانیم.

-شرایط امروز کشور، ‌ سخت و پیچیده است که نیاز به نقش آفرینی استثنایی از سوی مجلس شورای اسلامی، دولت، قوه قضاییه و سایر ارکان کشور دارد.

- در ۱۶ ماه پیش طرحی بود که با اعلام و اجرای تحریم شدید علیه جمهوری اسلامی ایران، حداکثر کشور ۶ ماه بیشتر نتواند تاب آوری داشته باشد. اگر به تاریخ کشورهای دیگر مراجعه کنیم با چنین تحریمی که از تحریم صادرات نفت و سایر موارد گرفته تا تحریم شدید بانکی و تا تحریم کشتی رانی و بیمه و سایر تحریم‌هایی که امروز با آن مواجه ایم، هیچ کشور معمولی نمی‌توانست ۶ ماه تحمل کند.

- قیمت ارز از یک ثبات نسبی در ۲ ماه اخیر برخودار شده است که نشان می‌دهد بازار آرامش دارد و بازار سرمایه ما امیدوار کننده است این به معنای امید مردم به تولید است.

- شاخص‌های صنعتی نشان می‌دهد هم در زمینه اخذ مجوز هم افتتاح کارگاه‌های صنعتی ما نسبت به سال گذشته رشدهای ۱۸ تا ۲۰ درصدی داریم.

- این که در این شرایط برای اولین بار پس از انقلاب، جمهوری اسلامی ایران در یک پیمان اقتصادی ورود کرده و منطقه و روابط آزاد تجاری با جمع اوراسیا عملیاتی کرده است که در آبان سال ۹۸ اجرایی می‌شود و عملاً وارد یک پیمان اقتصادی- منطقه‌ای می‌شویم که می‌تواند راه را برای صادرات و واردات آسان‌تر کند.

- این که امروز با چند کشور بزرگ جهان توافق کردیم که مبادلات با پول ملی ما باشد به معنای ضربه بر دلار و توطئه‌های آمریکا نسبت به برنامه‌های اقتصادی کشور ما است.

- گردشگری به عنوان یک پیشران در اقتصاد و اشتغال ماست، ما امروز باید دو کار بزرگ انجام دهیم. نخست اینکه نباید بگذاریم در شرایط فشار اقتصادی جوانان بیکار بمانند. نباید بگذاریم آمار بیکاری ما رشد پیدا کند. باید در شرایط تحریم هم بیکاری را کاهش دهیم.

- موضوع گردشگری برای ما بسیار مهم است؛ هم موجب سرمایه‌گذاری در کشور در بخش‌های مختلف می‌شود و هم می‌تواند موجب اشتغال بسیار خوب در کشور باشد که ما امروز بسیار به آن نیاز داریم.

- گردشگری برای ما مهم و خوشبختانه رو به توسعه است، از آغاز دولت یازدهم تا امروز هر سال نسبت به سال قبل، گردشگران بیشتری وارد کشور ما شده‌اند و امروز هم برای ارز و ریال ما و هم برای اشتغال و فروش اجناس ما بسیار مهم است و البته صنایع دستی هم در کنار آن که هم موجب تحرک در اشتغال است و هم معرف فرهنگ عظیم ایرانی ما است.

-وزارت آموزش و پرورش وزارتخانه پایه‌ای و اساسی است و هر آنچه که برای آینده کشور می‌خواهیم، آغاز آن از آموزش و پرورش است. اگر معنویت و نشاط و پیشرفت اجتماعی و صنعتی می‌خواهیم و اگر اشتغال، قدرت ملی می‌خواهیم، از آموزش و پرورش آغاز می‌شود.

-امروز یک سرمایه بسیار بزرگ و عظیمی به عنوان امانت مردم یعنی ۱۴ میلیون دانش آموزش در اختیار ما است و بیش از ۹۰۰ هزار نفر عزیزانی که این بار مسئولیت آموزش و پرورش را در سراسر کشور بر دوش گرفته‌اند و این کار عظیم و بزرگ را انجام می‌دهند.

موضوعات :
در همین رابطه