رادیو مجازی اتاق ایران 22 اردیهشت 1403

عبدالحمید خدری در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران

پرونده آتش‌سوزی‌های اخیر روی میز کمیسیون انرژی مجلس

کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در هفته‌های ابتدایی کار خود روزهای بسیار پرکار و پردردسری را سپری می‌کند.

18 مرداد 1395
کد خبر : 3070
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک
کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در هفته‌های ابتدایی کار خود روزهای بسیار پرکار و پردردسری را سپری می‌کند.

عبدالحمید خدری، دبیر دوم کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی

کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در هفته‌های ابتدایی کار خود روزهای بسیار پرکار و پردردسری را سپری می‌کند. اولین مسئله‌ای که کمیسیون انرژی آن را مورد بررسی قرار داده، قراردادهای جدید نفتی است که هنوز نیز در دست بررسی است. به دنبال آن چندی پیش اعضای کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران به قرارداد شرکت یونیت اینترنشنال ترکیه اعتراض کردند و طبق گفته اسدالله قره‌خانی سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس، قرار شد اعضای کمیسیون انرژی نامه‌ای به وزارت نیرو بفرستند و این قرارداد را مورد بررسی قرار بدهند. اخیراً آتش‌سوزی در صنعت نفت به ویژه در بخش پتروشیمی به داستان جدیدی برای این کمیسیون تبدیل شده‌است. اما در کنار همه این قضایا، روز گذشته نیز کار جدیدی برای بررسی در کمیسیون انرژی مجلس ایجاد شد. جمعی از دانش‌آموختگان دانشگاه صنعت نفت روز گذشته پشت درهای بهارستان تجمع کردند و نسبت به عدم تحقق وعده‌های وزارت نفت اعتراض کردند. گفته می‌شود فریدون حسنوند به همراه سه نفر از معترضان به داخل ساختمان مجلس رفته و پیگیری‌های پایگاه خبری اتاق ایران در مورد نتایج مذاکرات تا کنون بی‌ثمر بوده‌است. عبدالحمید خدری نماینده بوشهر و دبیر دوم کمیسیون انرژی مجلس در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران اطمینان می‌دهد که همه این مسائل در مجلس در دست بررسی است.

آتشی که بلای جان صنعت نفت شده از خطای انسانی است

آتشی که این روزها به جان صنعت نفت و پتروشیمی‌های ایران افتاده به موضوع و دغدغه اصلی کمیسیون انرژی مجلس تبدیل شده‌است. خدری در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران می‌گوید که روز گذشته نیز در گناوه به مأموریت رفته و جریان آتش‌سوزی را مورد بررسی قرار داده‌است. او می‌گوید: «من تا صبح در محل آتش‌سوزی حاضر بودم تا آتش خاموش شد. متأسفانه یک نفر فوت شد، حال یک نفر نیز وخیم است. اما دو نفر دیگر دچار جراحت‌های نسبتاً سطحی شده‌اند.» او در ادامه می‌گوید: «در حال حاضر برخی موارد را برای بررسی به آزمایشگاه فرستادیم و تا آن زمان نمی‌توان به صورت قطعی در این باره اظهار نظر کرد. البته احتمال خطای انسانی بسیار است.» او احتمال اینکه مسائلی مانند حمله سایبری عامل آتش‌سوزی‌های اخیر باشد را رد می‌کند و تأکید می‌کند که باید تا اعلام نتایج دست نگه داشت.

قراردادها به زودی بررسی می‌شوند

قراردادهای جدید نفتی مدت‌هاست که در مجلس در دست بررسی است. در کنار آن قراردادی که وزارت نیرو با شرکت یونیت‌اینترنشنال ترکیه بسته‌است نیز مدتی است جنجالی شده‌است. طبق گفته فعالان اقتصادی بخش خصوصی، قراردادی که با این شرکت بسته شده هیچ راهی برای انتقال دانش و فناوری نمی‌گذارد و تنها مزیت‌هایی را اختیار این شرکت ترکیه‌ای می‌گذارد. اسدالله قره‌خانی سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران گفته بود قرار است نامه‌ای به وزارت نیرو فرستاده شود تا این قرارداد مورد بازبینی قرار بگیرد. طبق گفته خدری، این قراردادها در حال حاضر نیز دست بررسی هستند و نتایج آن‌ها به زودی اعلام می‌شود.

دانش‌آموختگان معترض به کجا رسیدند؟

روز گذشته دانش‌آموختگان دانشگاه صنعت پشت درهای بهارستان به اعتراض نشستند. 2هزار نفر از این معترضان بیانیه‌ای اعتراض‌آمیز نوشته و به امضا رسانده بودند و مطالبات خود را در 6بند در این بیانیه منتقل کرده بودند. حدود 500نفر از آن‌ها نیز روز گذشته در بهارستان تجمع کردند. در نهایت فریدون حسنوند رئیس کمیسیون انرژی مجلس با سه نفر از این معترضان به داخل ساختمان مجلس رفته‌است. حسنوند تا کنون به تماس تلفنی پایگاه خبری اتاق ایران پاسخ نداده‌است. خدری نیز می‌گوید روز گذشته مأموریت بوده و از این ماجرا اطلاعی ندارد اما این موضوع نیز در دست بررسی است.

در همین رابطه