رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

در همایش تجاری ایران و عمان مطرح شد

ایران و عمان می‌توانند به هاب تجاری منطقه تبدیل شوند

همایش تجاری ایران و عمان در اتاق ایران برگزار شد. به باور شافعی رئیس اتاق ایران، فعالان اقتصادی و سرمایه‌گذاران ایرانی و عمانی با سرمایه‌گذاری در توسعه زیرساخت‌های بندری دو کشور تا حد زیادی می‌توانند در گسترش روابط تجاری دو کشور سهیم شوند.

17 آذر 1398
کد خبر : 31382
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

همایش تجاری ایران و عمان همزمان با حضور علی بن مسعود بن علی السنیدی وزیر صنعت و تجارت عمان در راس هیاتی تجاری از فعالان اقتصادی این کشور، با حضور رضا رحمانی وزیر صنعت، معدن و تجارت، غلامحسین شافعی رئیس اتاق ایران، قیس الیوسف رئیس اتاق صنعت و تجارت عمان، محسن ضرابی رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و عمان و محمدرضا کرباسی معاون امور بین‌الملل اتاق ایران برگزار شد.

افزایش مبادلات تجاری دو کشور تا سقف 5 میلیارد دلار از مهم‌ترین موضوعاتی بود که در این نشست فعالان بخش خصوصی و همچنین وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران خواستار تحقق آن شدند. همچنین رئیس اتاق ایران ضمن بیان چالش‌های پیش روی توسعه روابط ایران و عمان، به ارائه پیشنهادهایی برای توسعه روابط اقتصادی دو کشور پرداخت.

غلامحسین شافعی ضمن قدردانی از مسئولان دولتی ایران و عمان در توسعه روابط فعالان اقتصادی دو کشور با راه‌اندازی پرواز مستقیم و تسهیل در صدور روادید، ایران و عمان را دو کشور تاثیرگذار در منطقه و مکمل یکدیگر در حوزه همکاری‌های اقتصادی دانست و تاکید کرد باید از ظرفیت‌های اقتصادی ایران و عمان به نفع اقتصاد و رفاه مردم دو کشور استفاده کرد.

رئیس اتاق ایران تصریح کرد: خوشبختانه طی 2 سال گذشته در زمینه توسعه زیرساخت‌های تجاری مورد نیاز ایران و عمان، از جمله سهولت و سرعت صدور روادید، ثبت‌ شرکت‌ها، راه‌اندازی خطوط کشتیرانی مستقیم بین بنادر دو کشور، برقراری پروازهای مستقیم بین عمان  و شهرهای مختلف ایران، تسهیل شرایط سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد دو کشور پیشرفت‌های قابل توجهی حاصل شده است. همچنین در این مدت شاهد رفت‌وآمدهایی میان بالاترین مقامات دولتی و تبادل هیات‌های تجاری بودیم که اثرات این اقدامات را در افزایش آمارها و تبادلات تجاری مشهود است.

به گفته شافعی در سال گذشته، حجم روابط اقتصادی دو کشور به بیش از 1 میلیارد دلار رسیده است که حاکی از رشد 3برابری مبادلات تجاری ایران و عمان در مقایسه با سال‌های گذشته است.

رئیس اتاق ایران با تاکید بر توان مهندسی شرکت‌های ایرانی و پیشرفت‌های حائز اهمیت آنها در صادرات خدمات فنی و مهندسی در کشورهای آسیای میانه، سوریه، عراق و کشورهای آفریقا، تاکید داشت این شرکت‌ها می‌توانند در زمینه احداث خطوط تولید صنایع عمان از جمله انبوه‌سازی مسکن، تونل‌سازی، پل‌سازی،احداث و راه‌اندازی واحدهای تولیدی مشارکت داشته باشند.

او همچنین بر ضرورت همکاری‌های چندجانبه و منطقه‌ای بخش خصوصی ایران و عمان تاکید کرد و یکی از مهم‌ترین حوزه‌های پیش روی همکاری مشترک دو کشور را بهره‌برداری و اکتشاف معادن در کشورهای همسایه از جمله افغانستان، عراق، پاکستان و آسیای میانه دانست.

رئیس اتاق ایران در ادامه به ارایه پیشنهادهایی با هدف توسعه روابط ایران و عمان پرداخت. به باور شافعی روابط بانکی یکی از مهم‌ترین زیرساخت‌های توسعه روابط تجاری ایران و عمان است. او در همین زمینه خواستار حل مشکلات بانکی به خصوص نقل و انتقال مالی و ضمانت‌‌نامه‌های بانکی شد.

استفاده از پول ملی دو کشور و برقراری مکانیزم تهاتر از دیگر پیشنهادهایی بود که رئیس اتاق ایران خواستار اجرایی شدن آن‌ها شد.

رئیس اتاق ایران از آمادگی ایران به منظور ارایه تسهیلات برای سرمایه‌گذاران و بازرگانان عمانی جهت ورود به پروژه‌های سرمایه‎‌گذاری در ایران از جمله  صنعت گردشگری و هتل‌سازی خبر داد. او همچنین ظرفیت‌های اقتصادی دو کشور جهت سرمایه‌گذاری در منطقه چابهار و توسعه سواحل مکران را مورد توجه قرار داد.

شافعی با اشاره به پیشرفت‌های چشمگیر ایران در زمینه پزشکی در سطح بین‌المللی و منطقه خاورمیانه، گردشگری سلامت را از دیگر بخش‌های همکاری فی‌مابین دانست.

رئیس اتاق ایران افزود: فعالان اقتصادی و سرمایه‌گذاران ایرانی و عمانی با سرمایه‌گذاری در توسعه زیرساخت‌های بندری دو کشور تا حد زیادی می‌توانند در گسترش روابط تجاری دو کشور سهیم شوند. علاوه بر این، بهره‌گیری فعالان اقتصادی از مناطق اقتصادی دقم، صحار، چابهار از مهم‌ترین موضوعات همکاری فی‌مابین است که نیازمند ارایه تسهیلات و همکاری توسعه‌ای مسئولین ذی‌ربط است.

شافعی در پایان پیشنهاد داد تا اتاق‌های بازرگانی دو کشور ضمن بررسی امکانات و توانمندی‌های صنعتی دو کشور، نسبت به تهیه یک طرح عملیاتی برای سرمایه‌گذاری مشترک در صنایع دارای مزیت نسبی اقدام کنند.

حضور بزرگترین هیات عمانی حاکی از جدیت این کشور در همکاری با ایران است

در ادامه رضا رحمانی وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اهمیت حضور وزیر صنعت و تجارت عمان و هیات همراه، تاکید داشت: حضور این هیات تجاری در ایران که بزرگترین هیات عمان در سال‌های اخیر است، نشان می‌دهد که کشور عمان و فعالان اقتصادی آن در گسترش روابط با ایران جدی هستند.

او در ادامه گفت: تفاهم‌نامه‌هایی بین دو کشور در سفر اخیر وزیر تجارت عمان به ایران به امضا رسیده که منجر به تسهیل روابط تجاری دو کشور می‌شود. علاوه بر این، اراده مقامات عالی ایران و عمان ازجمله مقام معظم رهبری، رئیس جمهور و همه مسئولان و همچنین در عمان از سلطان قابوس و همچنین مسئولان کشور عمان بر این است که روابط ایران و عمان همان‌طور که در عرصه سیاسی در بالاترین سطح قرار دارد، در حوزه تعاملات تجاری هم به بالاترین سطح ارتقا یابد.

به گفته رحمانی، ایران با جمعیت 85 میلیون نفر بازار بسیار بزرگی به اندازه کل کشورهای حاشیه خلیج فارس است، به طوری که سال گذشته ایران 40 میلیارد دلار واردات کالا در زمینه مواد اولیه، کالاهای اساسی و واسطه‌ای داشته است. او در همین زمینه خاطرنشان کرد که با توجه به ظرفیت‌های اقتصادی ایران و عمان، دو کشور می‌توانند به بزرگترین هاب تجاری منطقه تبدیل شوند.

رحمانی با اشاره به استراتژی اقتصادی ایران برای افزایش مبادلات تجاری با کشورهای همسایه افزود: ما علاقمند هستیم واردات را از کشورهای اسلامی و همسایه انجام دهیم و در این میان در نظر داریم عمان برای ما کشور اول باشد.

به باور وزیر صنعت، معدن و تجارت، عمان می‌تواند پایگاه صادراتی خوبی برای صادرات ایران به کشورهای آفریقایی، آسیای میانه، روسیه و... باشد. او در همین زمینه علاوه بر ارایه تسهیلات، خواستار مشارکت جدی بخش خصوصی و تجار ایران و عمان شد.

رحمانی در پایان گفت: دو کشور علاقمند به سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد هستند، ضمن اینکه امیدواریم مشکلات حمل و نقل بین دو کشور حل شود.

ایران در زمینه امنیت اطلاعات و مواد غذایی به عمان کمک کند

علی بن مسعود بن علی السنیدی وزیر صنعت و تجارت عمان نیز در این نشست با اشاره به افزایش حجم مبادلات تجاری ایران و عمان در سال‌های اخیر، به تشریح فرصت‌های پیش روی همکاری دو کشور پرداخت. او گفت: ما خواستار توسعه روابط با ایران هستیم و با اینکه حجم یک میلیارد دلار روابط تجاری بین دو کشور رشد خوبی داشته است اما با چشم‌انداز ما همخوانی ندارد. او در همین زمینه تاکید کرد باید به فکر توسعه روابط در آینده باشیم.

ضرورت افزایش تعداد پروازهای مستقیم تهران-مسقط، تهاتر پول ملی ایران و عمان، مشارکت صرافی‌ها در توسعه روابط تجاری، توسعه حمل‌ونقل دریایی و خطوط کشتیرانی مستقیم ازدیگر موضوعاتی بود که وزیر صنعت و تجارت عمان خواستار تحقق آنها شد. لسنیدی با تاکید بر اینکه موضوع امنیت اطلاعات برای هر کشوری حائز اهمیت است از ایران خواست در زمینه ارتقای امنیت اطلاعات به این کشور کمک کند. علاوه بر این او با توجه پیشرفت عمان در احداث کشتارگاه‌ها، صادرات سرم مرتبط با بیماری حیوانات به عمان را یکی از حوزه‌های قابل توجه برای فعالان اقتصادی ایرانی در این حوزه دانست.

وزیر صنعت و تجارت عمان همچنین افزود: حفظ امنیت غذایی برای عمان بسیار حائز اهمیت است در حالی که گاهی طوفان‌های دریایی باعث می‌شود که ما نتوانیم برخی اقلام غذایی از جمله گوشت را به موقع وارد کشور کنیم لذا ما خواهان ایجاد انبارهایی برای ذخایر گوشت و خشک کردن آن هستیم و در این زمینه از ایران کمک می‌خواهیم.

قیس الیوسف رئیس اتاق صنعت و تجارت عمان هم با اشاره به تصویب قوانین مشوق سرمایه‌گذاری در عمان گفت: چهار قانون مشوق سرمایه‌گذاری به تازگی در کشور عمان مصوب شده است که می‌تواند راهگشای توسعه تجارت بین دو کشور باشد. ضمن اینکه عمان می‌تواند امکاناتی را برای ورود به بازارهای آفریقا و هندوستان برای تجار و سرمایه‌گذاران فراهم کند.

رشد 50 درصدی تبادلات تجاری ایران و عمان به رغم تحریم‌ها

محسن ضرابی رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عمان نیز با تاکید بر این موضوع که سطح روابط تجاری ایران و عمان در یک سال اخیر، به رغم تحریم‌های آمریکا 50 درصد رشد داشته است، این کشور را بازار خوبی برای صادرات کالاهای ایرانی دانست و افزود: در ماه‌های اخیر تفاهم‌نامه‌هایی میان اتاق مشترک بازرگانی ایران و عمان و منطقه صلاله منعقد شده است که به موجب آن شرکت‌‎های صادراتی ایران تصمیم به احداث کارخانه در این منطقه کرده‌اند و خوشبختانه از مزایای صادراتی این کشور به خوبی استفاده می‌شود.

ضرابی لازمه توسعه روابط تجاری ایران و عمان را ایجاد خطوط کشتیرانی مستقیم از بنادر ایران به بندر صلاله دانست و همچنین خواستار توجه به تقویت ارتباط مناطق آزاد عمان با منطقه چابهار و حضور بخش خصوصی دو کشور در این مناطق شد.

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عمان همچنین صنعت «شیلات» را یکی از مهم‌ترین محورهای همکاری ایران و عمان عنوان کرد و خواهان مشارکت جدی فعالان اقتصادی ایران، به خصوص شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی در این حوزه شد.

موضوعات :
در همین رابطه