رادیو مجازی اتاق ایران - 17 اردیبهشت 1403

اسدالله قره‌خانی در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران

واگذاری واحدهای تولیدی به نحو احسن انجام نشده‌است

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس از ادامه پیگیری‌ها در زمینه قرارداد یونیت اینترنشنال ترکیه در مجلس خبر می‌دهد.

23 مرداد 1395
کد خبر : 3173
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک
سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس از ادامه پیگیری‌ها در زمینه قرارداد یونیت اینترنشنال ترکیه در مجلس خبر می‌دهد.

اسدالله قره‌خانی، سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس

آتش‌سوزی‌های مکرر، اعتراضات دانشجویان دانشگاه صنعت نفت، بودجه و برنامه ششم توسعه، قراردادهای نفتی و دیگر قراردادهای حوزه انرژی همه از جمله مسائلی است که کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در هفته‌های آغازین فعالیت خود با آن‌ها درگیر است. اسدالله قره‌خانی سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران در مورد هر یک از موارد خبرهایی می‌دهد. او در صحبت‌های خود از نحوه واگذاری واحدهای تولیدی به ویژه در صنعت نفت و گاز به بخش خصوصی گلایه می‌کند. او همچنین در مورد نتایج مذاکرات در مورد اعتراضات دانش‌آموختگان دانشگاه صنعت نفت این نوید را می‌دهد که به زودی راهکاری برای استخدام آن‌ها پیدا می‌کنند. قره‌خانی در مورد قرارداد یونیت اینترنشنال ترکیه نیز می‌گوید این قرارداد همچنان در دست بررسی است.

حوادث در واحدهای تولیدی بخش خصوصی بیشتر از بخش دولتی است

آ‌تش‌سوزی‌ها مدتی است که بلای جان پتروشیمی‌ها و صنعت نفت و گاز شده‌است. اسدالله قره‌خانی در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران می‌گوید: «مسئول اچ‌اس‌ای وزارت نفت به همراه دیگر مسئولان به مجلس آمدند تا در این زمینه پاسخگو باشند.» او ادامه می‌دهد: «آن‌ها ادعا می‌کنند حوادث در بخش‌هایی که هنوز دولتی است، کمتر بوده؛ اما در مورد واحدهای تولیدی که بخش خصوصی واگذار شده حوادثی نظیر آتش‌سوزی بیشتر اتفاق می‌افتد.» قره‌خانی همچنین می‌گوید: «ما معتقدیم واگذاری‌های واحدهای تولیدی به بخش خصوصی ظاهراً و به صورت کاغذی صورت گرفته اما مسئولیت‌ها به نحو احسن به این بخش واگذار نشده‌است.» به هر حال به نظر می‌رسد این نگرانی در مورد واگذاری واحدهای تولیدی به بخش خصوصی وجود دارد.

نتیجه سه روز تجمع در بهارستان

هفته گذشته خانه ملت محل تجمع دانش‌آموختگان معترض دانشگاه صنعت نفت بود. حدود 2هزار نفر از این دانشجویان معترض بیانیه‌ای را امضا کردند و قرار گرفتن در اولویت استخدام وزارت نفت را در صدر فهرست مطالبات خود قرار دارند. سه روز پایانی هفته کاری گذشته بیش از 500 نفر از دانش‌آموختگان به نشانه اعتراض در بهارستان تجمع کردند. سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران می‌گوید: «در دیداری که با وزیر نفت داشتیم تأکید شد که باید هر چه سریع‌تر به قراردادها رسیدگی بشود تا بستر را برای جذب این دانشجویان و استخدام آن‌ها فراهم کند.» او معتقد است که این دانش‌آموختگان سرمایه‌های کشور برای آینده هستند و مسائل و مطالبات‌شان پیگیری شود تا رضایت آن‌ها جلب شود.

 قرارداد یونیت یونیت‌اینترنشنال ترکیه نهایی نشده‌است

چندی پیش در جلسه کمیسیون انرژی اتاق ایران با حضور اسدالله قره‌خانی قرارداد یونیت‌اینترنشنال ترکیه مورد بحث قرار گرفت. فعالان بخش خصوصی اعتراضاتی در این زمینه داشتند و معتقد بودند این قرارداد زمینه را برای انتقال دانش و فناوری فراهم نمی‌کند. در آن جلسه قرار شد سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس نامه‌ای به وزارت نیرو بفرستد و پیگیری‌هایی در این زمینه داشته باشد. قره‌خانی در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران در مورد ادامه پیگیری‌ها می‌گوید: «ما نامه را به وزارت نیرو فرستادیم اما پاسخ مبهمی دریافت کردیم. اما پس از آن در جلسه‌ای که با وزیر نیرو داشتیم در این زمینه به صورت حضوری صحبت کردیم.» او ادامه می‌دهد: «طبق گفته وزیر نیرو این قرارداد هنوز به طور کامل نهایی نشده‌است. اما ما از آن‌ها درخواست کردیم بخش فاینال را برای ما بفرستند تا آن را با مصالح و منافع ملی انطباق بدهیم.»  طبق گفته قره‌خانی همچنین قرار است در کمیته‌ای به صورت ویژه به این قرارداد رسیدگی شود.

قره‌خانی همچنین از جلسه‌ها و برنامه‌های آتی مجلس با پارلمان بخش خصوصی در آینده خبر می‌دهد و می‌گوید پس از برنامه بودجه و برنامه ششم توسعه به این مسئله رسیدگی خواهد شد.

در همین رابطه