رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

پیامد تازه ویروس کرونا

اوپک پیش‌بینی خود از رشد تقاضای جهانی نفت را تعدیل کرد

شیوع ویروس کرونا در بزرگترین واردکننده نفت جهان یعنی چین که کاهش محسوس تقاضای نفت در این کشور را به دنبال داشته، اوپک را مجبور به تعدیل پیش‌بینی قبلی خود از رشد تقاضای جهانی نفت در سال 2020 کرده است.

26 بهمن 1398
کد خبر : 32200
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) پیش‌بینی قبلی خود درباره رشد تقاضای جهانی نفت در سال 2020 را به میزان قابل‌توجهی تعدیل کرد.

این سازمان نفتی که در گزارش قبلی خود پیش‌بینی کرده بود که تقاضای جهانی نفت در سال جاری میلادی 1.22 میلیون بشکه در روز نسبت به میزان آن در سال گذشته افزایش خواهد یافت، در گزارش جدیدش که روز 12 فوریه (23 بهمن) منتشر شده، میزان رشد تقاضای نفت در سال 2020 نسبت به سال قبل را 990 هزار بشکه در روز پیش‌بینی کرده است.

اوپک در گزارش جدید خود علت تعدیل پیش‌بینی قبلی خود از تقاضای جهانی نفت چنین تشریح کرده است: «اثرات شیوع ویروس کرونا بر اقتصاد چین بر شدت نااطمینانی‌های موجود در اقتصاد جهانی افزوده است و متعاقباً نااطمینانی‌ها درباره رشد تقاضای جهانی نفت در سال 2020 نیز افزایش یافته است. مطمئناً تحولات جاری در جین مستلزم رصد و ارزیابی مستمر است تا بتوانیم تأثیرات این تحولات بر بازار نفت را ارزیابی کنیم.»

شرایط جدید بازار جهانی نفت، احتمالاً اعضای این سازمان و متحدان جدید آنها از جمله روسیه که در کنار یکدیگر به «اوپک پلاس» معروف شده‌اند را بر آن خواهد داشت که بار دیگر برای کاهش سطح تولید خود تشکیل جلسه دهند. قیمت نفت در بازارهای جهانی از اوایل ماه ژانویه (اواسط دی‌ماه) تاکنون حدود 20 درصد کاهش یافته است. در پایان معاملات روز چهارشنبه بورس کالای لندن، قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال به 55.8 دلار رسید؛ این در حالی است که در اوایل ژانویه قیمت نفت برنت به مرز 70 دلار نزدیک شده بود.

بر اساس گزارش اوپک، شیوع ویروس کرونا -که تعداد قربانیان آن به بیش از 1300 نفر رسیده است- باعث شده است که این سازمان مجبور به تعدیل پیش‌بینی قبلی خود از تقاضای جهانی نفت در سال جاری میلادی شود.

اوپک در گزارش جدید، پیش‌بینی خود از رشد تقاضای نفت چین در نیمه نخست امسال را نسبت به گزارش قبلی 200 هزار بشکه در روز تعدیل کرده است. از طرفی تأثیرات جهانی شیوع ویروس کرونا باعث شده است که اوپک پیش‌بینی خود از رشد تقاضای جهانی نفت در شش‌ماهه نخست سال 2020 را نیز 400 هزار بشکه در روز تعدیل کند. متعاقباً پیش‌بینی اوپک از رشد تقاضای جهانی نفت در کل سال نیز در مقایسه با گزارش قبلی، به میزان 230 هزار بشکه در روز تعدیل شده است.

اوپک در بخش دیگری از گزارش خود اعلام کرده است:‌ «شیوع ویروس کرونا با تعطیلات سال نو چینی مصادف شده و به همین دلیل تأثیر زیادی بر تقاضای سوخت برای حمل‌ونقل در این کشور داشته است. وقتی شرایط عادی باشد، در تعطیلات سال نو چینی میلیون‌ها نفر از اتباع این کشور برای جشن گرفتن سال نو در کنار خانواده و دوستان خود به کشورشان بازمی‌گردند و برخی نیز به خارج سفر می‌کنند.»

کمیسیون ملی سلامت چین روز پنج‌شنبه اعلام کرد تعداد قربانیان ویروس کرونا به 1310 نفر رسیده و آمار مبتلایان به این ویروس نیز از مرز 58 هزار نفر عبور کرده است. علاوه بر این،‌ ویروس کرونا به بیش از 20 کشور جهان نیز سرایت کرده و سازمان بهداشت جهانی، شیوع این ویروس را «تهدیدی بسیار جدی برای جهان» خوانده است.

نشست اوپک و متحدان

هفته گذشته برخی اعضای اوپک که در رأس آنها بزرگترین تولیدکننده عضو این سازمان یعنی عربستان سعودی قرار داشت، خواستار برگزاری یک نشست اضطراری با حضور نمایندگان کشورهای عضو ائتلاف نفتی اوپک پلاس به‌منظور کاهش تولید نفت برای جبران اثرات شیوع ویروس کرونا بر بازار نفت شدند.

گزارش‌ها حاکی از این است که کمیته‌ای متشکل از کارشناسان بازار نفت و انرژی که به اعضای اوپک مشاوره می‌دهند، توصیه کرده‌اند که تولید نفت اوپک و متحدانش به میزان 600 هزار بشکه در روز کاهش یابد تا توازن به بازار نفت بازگردد. با این حال روسیه به‌عنوان بزرگترین متحد نفتی اوپک هنوز برای موافقت با کاهش مجدد تولید نفت اوپک پلاس تصمیم نگرفته و در حال انجام بررسی‌های لازم است.

نمایندگان کشورها عضو اوپک در روز پنجم مارس (15 اسفند) یک نشست عادی در مقر این سازمان واقع در وین خواهند داشت. اگرچه پیش این نشست نیز امکان برگزاری یک نشست فوق‌العاده وجود دارد اما تاکنون دبیرخانه اوپک هیچ اطلاعیه‌ای درباره برگزاری چنین نشستی صادر نکرده است.

در همین رابطه