رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

پایگاه خبری اتاق ایران گزارش می‌دهد

اتصال زنجیره نفتکش‌های ایرانی به بنادر ونزوئلا

ایران 5 نفتکش حامل بیش از 1.5 میلیون بشکه بنزین برای ونزوئلا ارسال کرده است و باوجود حاشیه‌سازی‌های آمریکا برای جلوگیری از تحویل این محموله‌ها، حالا آخرین خبرها از پهلوگیری نخستین نفتکش حامل بنزین ایران در بنادر ونزوئلا حکایت دارد و به ترتیب نفتکش‌های بعدی نیز در حال آماده شدن برای پهلوگیری و تخلیه محموله خود هستند.

05 خرداد 1399
کد خبر : 33316
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

نفتکش «فورچون» حامل نخستین محموله بنزین ایران برای ونزوئلا در مقصد نهایی خود در بندر «آل پالیتو» در شمال این کشور پهلو گرفت. این اولین نفتکش از مجموعه 5 نفتکش ایرانی حامل بنزین برای ونزوئلاست که مقصد رسیده است.

شبکه روسی «راشا تودی» از رسیدن نفتکش «فورچون» به مقصد نهایی آن در بندر «آل پالیتو» در شمال ونزوئلا خبر داده اعلام کرده است: تصاویر ماهواره‌ای، عملیات پهلو گرفتن این کشتی با همراهی دو قایق یدک‌کش ونزوئلایی دقایقی بعد از نیمه‌شب به‌وقت محلی در این بندر را نشان می‌دهد.

قرار است این نفتکش و ۴ نفتکش دیگر، درمجموع بیش از یک و نیم میلیون بشکه بنزین را از ایران به این کشور که علیرغم داشتن ذخایر نفتی، به دلیل تحریم‌های آمریکا با بحران انرژی روبروست، حمل کنند و به‌منظور اطمینان یافتن از رسیدن ایمن این نفتکش به منطقه انحصاری اقتصادی ونزوئلا، نیروی دریایی این کشور نفتکش فورچون را همراهی کرد.

بر اساس گزارش پایگاه خبری Globvision، «نیکلاس مادورو»، رئیس‌جمهور ونزوئلا پیش‌ازاین در حساب توییتری خود با تشکر از ایران برای ارسال بنزین به این کشور با انتشار تصاویری از کشتی ایرانی حامل بنزین، نوشت: «پایان ماه رمضان برای ما ورود کشتی Fortune را به ارمغان آورد؛ نشانه‌ای از همبستگی میان مردم جمهوری اسلامی ایران و ونزوئلا. درجایی که کشورهای امپریالیستی می‌خواهند با زور احکام خود را تحمیل کنند، فقط برادری می‌تواند مردمان آزاد را نجات دهد. متشکرم ایران.»

او همچنین از ملت ایران به خاطر همبستگی با مردم ونزوئلا، پشتیبانی از کاراکاس و شجاعت در تصمیم‌گیری قدردانی کرد.

به گزارش فارس، تصمیم ایران برای ارسال بنزین به ونزوئلا که به خاطر تحریم‌های آمریکا با کمبود سوخت مواجه است با عصبانیت مقامات واشنگتن همراه شده است. یک مقام ارشد دولت آمریکا در اظهاراتی عنوان کرده که واشنگتن در حال بررسی اقدامات مناسب برای واکنش نشان دادن به انتقال بنزین توسط ایران به ونزوئلاست.

«فارست» در آستانه ورود به ونزوئلا

«فارست»، دومین نفتکش از ناوگان اعزامی ایران به ونزوئلا تا ساعتی دیگر وارد منطقه اسکورت در آب‌های ساحلی ونزوئلا در دریای کارائیب خواهد شد. این نفتکش پس از ورود به این منطقه به سمت یکی دیگر از بنادر ونزوئلا هدایت می‌شود.

همچنین سومین نفتکش ایران به نام «فاکسون» نیز روز چهارشنبه ۲۷ می حدود ساعت ۱۴۰۰ به‌وقت محلی (22 و 30 دقیقه به‌وقت‌تهران) به موقعیت اسکورت خواهد رسید و برای پهلوگیری و تخلیه محموله، به سمت بندر موردنظر هدایت خواهد شد.

این در حالی است که حدود یک هفته پیش، یک مقام آمریکایی اعلام کرده بود که این کشور حتماً در قبال ارسال محموله‌های فرآورده نفتی از سوی ایران به ونزوئلا اقدام خواهد کرد و جمهوری اسلامی ایران نیز رسماً اعلام کرد که در قبال هرگونه اقدام آمریکا و ایجاد مزاحمت برای نفتکش‌های ایرانی دست به اقدام متقابل خواهد زد.

گزارش‌های دریافتی حاکی است درحالی‌که ناوهای جنگی و هواپیماهای نظامی آمریکا در منطقه کاراییب شناورهای نفتکش ایران را تعقیب می‌کردند اما هیچ‌گونه مزاحمتی برای حرکت آنها به سمت ونزوئلا ایجاد نکرده‌اند.

ورود نفتکش‌های ایرانی به آب‌های ساحلی ونزوئلا و اسکورت این شناورها از سوی ناوهای این کشور با توجه به تهدیدات آمریکا طی ده روز گذشته و تلاش برای ایجاد ممانعت از این اقدام مطرح کرده بود بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های جهانی داشته است.

در همین رابطه