رادیو مجازی اتاق ایران - 1 اردیبهشت 1403

رئیس اتاق قزوین در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران

مدیریت صادرات به بخش خصوصی واگذار شود

مهدی بخشنده، رئیس اتاق قزوین با اشاره به اهمیت صادرات می‌گوید: متأسفانه سیاست‌های اتخاذ شده برای صادرات، به‌جای اینکه مسیر را برای صادرکنندگان هموار کند، منجر به ایجاد چالش برای صادرکنندگان واقعی شده و چشم‌اندازیهای صادرات را نابود کرده است.

30 مهر 1399
کد خبر : 35047
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

صادرات روزهای سختی را پشت سر می‌گذارند؛ ازیک‌طرف تحریم‌ها و از طرف دیگر محدودیت‌های ناشی از شیوع کرونا باعث شده تا صادرکنندگان با محدودیت‌های بسیاری دست‌وپنجه نرم کنند. علاوه بر تنگناهای پیش‌آمده ناشی از مسائل بین‌الملل، سیاست‌های متناقض دستگاه‌های اجرایی ازجمله بانک مرکزی در مقوله رفع تعهد ارزی نیز باعث شده تا هر روز بر مشکلات تولیدکنندگان و صادرکنندگان افزوده شود.

در همین زمینه، مهدی بخشنده، رئیس اتاق قزوین در گفت‌وگو با «پایگاه خبری اتاق ایران» به مناسبت روز ملی صادرات می‌گوید: متأسفانه امسال سیاست‌های اخذشده در خصوص صادرات، به‌جای اینکه این مسیر را برای صادرکنندگان هموار کند، برعکس منجر به ایجاد چالش برای صادرکنندگان واقعی شده و صادرات را نابود کرده است.

بخشنده بر این باور است که دولت باید مدیریت صادرات را به اتاق‌های بازرگانی سراسر کشور واگذار کند و از دخالت در این حوزه بپرهیزد.

رئیس اتاق قزوین معتقد است: کسانی در رأس تصمیم‌گیری‌های حوزه صادرات قرار دارند که هیچ اشرافی به مسائل اقتصادی کشور نداشته و به همین دلیل، گا‌ها شاهد اتخاذ تصمیم‌هایی هستیم که بر خلاف توسعه صادرات است. به همین دلیل است که بر این باوریم باید مدیریت صادرات به بازیگران اصلی این حوزه، یعنی بخش خصوصی واگذار شود و دولت تنها نظارت کند و از بخش خصوصی نتیجه بخواهد.

بخشنده با اشاره به سیاست‌های ارزی چند وقت اخیر، از جمله نحوه برگشت ارز حاصل از صادرات می‌گوید: انتظار می‌رفت تا سیاست‌های ارزی بانک مرکزی به نحوی در جهت حمایت از صادرکنندگان صورت گیرد که متاسفانه این اتفاق نیفتاده است. بلکه با ایجاد ارعاب و جو امنیتی کاری کردند تا صادرکنندگان واقعی دست از کار بکشند.

او بر این باور است: باید فعالیت دستگاه‌های اجرایی در حوزه صادرات به تفکیک مشخص شود. بخشنده در همین ارتباط تاکید می‌کند که بانک مرکزی باید از دخالت در حوزه صادرات دست بردارد و اگر هم قرار باشد دستگاهی به این حوزه ورود کند و توافقی با بخش خصوصی صورت گیرد، آن وزارت صنعت است نه بانک مرکزی.

بخشنده تاکید می‌کند: در شرایطی که همه کشورهای جهان تحت تأثیر کرونا قرارگرفته‌اند نیاید تولید را فدای کرونا کنیم. به‌خصوص در وضعیتی که با اقدامات و تحریم‌های هوشمندانه اقتصاد در تنگنا قرار گرفته و حتی تجارت با کشورهای همسایه هم با محدودیت مواجه است. در این شرایط اگر بخواهیم چرخ تولید را متوقف کنیم قطعاً در ماه‌های آتی با آسیب‌هایی فراتر از آسیب حاصل از کرونا مواجه خواهیم شد.

در همین رابطه