رادیو مجازی اتاق ایران - 4 فروردین 1403

گزارش پایگاه خبری اتاق ایران از حضور هیات اقتصادی‌ ایران در شیلی

حمایت شیلی از پیوستن ایران به سازمان تجارت جهانی

«نشست اقتصادی شیلی و ایران» با حضور وزرای خارجه و فعالان اقتصادی 2کشور، پنجشنبه 4 شهریور در ساختمان وزارت خارجه شیلی، برگزار شد. هیات اقتصادی 65 نفره ایران پس از کوبا، نیکاراگوئه و اکوادور، به شیلی سفر کرده است.

05 شهریور 1395
کد خبر : 3531
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

 هیات اقتصادی ایران به همراه محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در چهارمین مرحله از سفر خود به شش کشور آمریکای لاتین صبح پنجشنبه وارد سانتیاگو پایتخت شیلی شد و در نشست اقتصادی شیلی و ایران شرکت کرد.

هرالدو مونیوز والنسویلا وزیر امور خارجه شیلی به رسم میزبانی در ابتدای این نشست سخنرانی کرد. او شیلی را رقابتی ترین اقتصاد در آمریکای لاتین طی پنج سال گذشته دانست و گفت: شیلی به بیش از 20 کشور صادرات دارد؛ کشور ما بخاطر فضای خوب اقتصادی اش، مد نظر بسیاری از تجار در عرصه بین المللی است و همچنین بخاطر عضویت در پیمان اقیانوس آرام از امتیازات بسیار خوبی برای سرمایه گذاران کشورهای دیگر برخوردار است.

والنسویلا ضمن برشمرددن مزایای سرمایه گذاری در شیلی، از فعالان اقتصادی ایرانی برای همکاری در زمینه های مختلف گردشگری و صنایع غذایی دعوت کرد. او گفت: ایران در فضای پس از توافق هسته ای با کشورهای بزرگ، شرایط اقتصادی مناسبی خواهد داشت و می تواند مکمل خوبی برای اقتصاد شیلی باشد.

وزیر امور خارجه شیلی پس از اشاره به موقعیت ویژه و تاثیرگذاری ایران در بازار انرژی جهان بر لزوم پیوستن ایران به سازمان تجارت جهانی تاکید کرد. والنسویلا اعلام کرد در صورتی که ایران برای پیوستن به این سازمان گام بردارد، شیلی از عضویت ایران حمایت خواهد کرد.

استفاده از موفقیتهای شیلی در حوزه خصوصی سازی

در ادامه نشست محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران گفت: شیلی به عنوان یک کشور بزرگ و در حال توسعه در منطقه آمریکای لاتین و ایران به عنوان کشور تاثیرگذار در منطقه خلیج فارس و آسیای میانه می توانند علاوه بر همکاری های سیاسی، روابط اقتصادی مکمل یکدیگر داشته باشند.

او با اشاره به توسعه روابط ایران و شیلی طی یک سال گذشته: پیش از این در دهه های گذشته روابط اقتصادی میان ایران و شیلی به دلایلی متوقف شد اما اکنون بسیار خوشحالیم که روابط ما با شیلی دموکراتیک رو به گسترش است. امکاناتی که دو کشور برای توسعه اقتصادی دارند بسیار مثبت است و ما آمادگی داریم از موفقیت های شیلی در حوزه خصوصی سازی استفاده کنیم.

ظریف اعلام کرد توافقات بخش خصوصی دو کشور از سوی بخش دولتی حمایت خواهد شد.

او ادامه داد: ایران که امن ترین و باثبات ترین کشور در منطقه پر تلاطم آسیای میانه و خلیج فارس است، بازار نیروی انسانی پیشرفته و تحصیل کرده ای برای سرمایه گذاری در حوزه های مختلف دارد؛ ایران می تواند دورازه ورود شیلی به آسیانه میانه و خاورمیانه باشد.

در ادامه این نشست نیز فرهاد شریف، معاون بین الملل اتاق ایران به ارائه فرصت های سرمایه گذاری موجود در ایران پرداخت و شمای اقتصادی کشور را برای سرمایه گذاران شیلی ترسیم کرد.

هیات اقتصادی 65 نفره ایران پس از شیلی برای مذاکره با فعالان بخش خصوصی و دولتی بولیوی عازم این کشور می شود.

در همین رابطه