رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

مقام معظم رهبری در دیدار با اعضای شورای عالی هماهنگی اقتصادی

برای حل مشکلات اقتصادی نیازمند اهتمام جدی و پیگیری هستیم

اعضای شورای عالی هماهنگی اقتصادی، صبح امروز با مقام معظم رهبری دیدار و گفت‌وگو کردند. ایشان در این نشست، فرمودند: کارشناسان برای مشکلات اقتصادی کشور راهکارهای مشترکی دارند بنابراین مشکل، نداشتن یا ندانستن راهکار نیست بلکه نیازمند همت، شجاعت و اهتمام جدی و پیگیری هستیم.

04 آذر 1399
کد خبر : 35455
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

مقام معظم رهبری صبح امروز در دیدار رؤسای سه قوه و دیگر اعضای شورای عالی هماهنگی اقتصادی با اشاره به چهار محور لازم برای اقتصاد کشور یعنی حل مشکل کسری بودجه، افزایش سرمایه‌گذاری، جهش تولید و حمایت از قشرهای ضعیف خاطرنشان کردند: باید باهمت جدی و تلاش پیگیر مسئولان، تأثیر اجرای راهکارهای عملی در زندگی مردم مشخص شود.

ایشان اقتصاد را موضوع اصلی کشور خواندند و افزودند: اینکه در سال‌های اخیر شعار هرسال، موضوعی اقتصادی انتخاب‌شده، به همین دلیل است. ضمن آنکه معیشت مردم حقاً دچار تنگی شده و در ماه‌های اخیر نیز کرونا، مشکلات را بیشتر کرده است.

ایشان فرمودند: هدف از برگزاری این جلسه، بیان راهکارهای عملی است که در کوتاه‌مدت نتیجه دهد و تأثیر آن در زندگی مردم مشخص شود که البته لازمه اجرای این راهکارهای عملی و تأثیرگذاری آن‌ها، همت جدی و تلاش پیگیر رؤسای قوا و مسئولان مرتبط با سه قوه در تشکیلات و سازمان‌های آن‌ها است.

مقام معظم رهبری سپس بابیان بعضی از راه‌حل‌های پیشنهادشده کارشناسان و متخصصان در چهار سرفصل «کسری بودجه»، «افزایش سرمایه‌گذاری دولتی و نهادهای عمومی»، «جهش تولید» و «حمایت از قشرهای ضعیف» ابراز امیدواری کردند که با اجرای این راهکارها، آثار مثبتی در اقتصاد کشور و زندگی مردم پدید آید.

ایشان «ایجاد نظام متمرکز تأمین اجتماعی برای آحاد مردم» و «ایجاد پایگاه ملی ایرانیان بااتصال پایگاه‌های مختلف اطلاعاتی به یکدیگر» را ازجمله پیشنهادهای کارشناسان برای کاهش مشکلات مردم برشمردند.

مهم‌ترین نکات کلیدی مقام معظم رهبری در این دیدار به شرح زیر است:

  • این جنایت (تحریم) سال‌ها است که بر ضد ملت ایران انجام می‌شود اما در سه سال اخیر شدت یافته است. برای علاج تحریم‌ها دو مسیر «خنثی‌سازی تحریم‌ها و غلبه بر آن‌ها» و «رفع تحریم» وجود دارد؛ البته ما مسیر رفع تحریم را یک‌بار امتحان و چند سال مذاکره کردیم اما به نتیجه‌ای نرسید.
  • غلبه بر تحریم‌ها و بی‌اثر کردن آن‌ها ممکن است در ابتدای کار،سختی‌ها و مشکلاتی داشته باشد اما خوش‌عاقبت است.
  •  اگر با تلاش و ابتکار و با سینه سپر کردن در مقابل مشکلات بتوانیم بر تحریم‌ها غلبه کنیم و طرف مقابل بی‌اثر شدن تحریم‌ها را ببیند، به‌تدریج دست از تحریم بر خواهد داشت.
  • کارشناسان برای مشکلات اقتصادی کشور راهکارهای مشترکی دارند بنابراین مشکل، نداشتن یا ندانستن راهکار نیست بلکه نیازمند همت، شجاعت و اهتمام جدی و پیگیری هستیم.
  • ما ظرفیت‌ها و توانایی‌های فراوانی برای بی‌اثر کردن تحریم‌ها داریم، به‌شرط آنکه بخواهیم و همت کنیم و به دل مشکلات برویم.
  • کارشناسانِ بخش‌های دولتی و غیردولتی برخی راهکارهای عملیاتی مشخص را برای جهش تولید پیشنهاد کرده‌اند ازجمله: افزایش تولید خودرو با اتکا به ظرفیت قطعه سازان داخلی،«افزایش تولیدات صنعت نفت با تکیه‌بر دانش‌بنیان کردن صنایع نفتی» و «افزایش تولید خوراک دام و دانه‌های روغنی».
  • اقتصاد خانواده‌ها به علت رکود تورمی در چند سال اخیر به‌شدت تحت‌فشار بوده و اکنون نیز کرونا بر مشکلات افزوده و دشواری‌های جدی معیشتی برای گروه‌های زیادی از مردم به وجود آورده است که باید در این زمینه اقدامی جدی انجام داد.
  • باید بنا را بر این بگذاریم که گشایشی از خارج انجام نخواهد شد؛ کسانی که برخی چشم امید به آن‌ها دارند با ما دشمنی می‌کنند، ضمن آنکه شرایط داخلی آن‌ها به‌هیچ‌وجه روشن نیست و گرفتاری‌های اخیر، امکان صحبت و موضع‌گیری در مسائل بین‌المللی را به آن‌ها نمی‌دهد و نمی‌توان روی حرف آن‌ها حساب و برنامه‌ریزی کرد.
  •   وضع امریکا که مشخص نیست و اروپایی‌ها هم دائماً در حال موضع‌گیری بر ضد ایران هستند. آن‌ها درحالی‌که خودشان بیشترین دخالت‌های نادرست را در مسائل منطقه دارند، به ما می‌گویند در منطقه دخالت نکنید و درحالی‌که انگلیس و فرانسه دارای موشک‌های مخرب اتمی هستند و آلمان نیز در این مسیر قرار دارد، به ما می‌گویند موشک نداشته باشید. به شما چه ربطی دارد، شما اول خودتان را اصلاح کنید و بعد اظهارنظر کنید.
  • به بیگانگان نمی‌توان اطمینان کرد و به امید گشایش آن‌ها بود.
  • اگر حرکت و عمل در دستور کار قرار گیرد و کارهایی که می‌تواند به نفع مردم باشد، انجام شود، یقیناً دولت دوازدهم پایان خوبی خواهد داشت.

 

در همین رابطه