رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

معاون گمرک اعلام کرد

دو امتیاز مالیاتی برای ترخیص مشروط کالای بدهکاران

طبق اعلام معاون فنی گمرک، صاحبان کالای اساسی بدهکار مالیاتی و تأمین اجتماعی می‌توانند به شرط تعهد تسویه بدهی تا حداکثر شش ماه، نسبت به ترخیص کالای خود اقدام کنند.

10 آذر 1399
کد خبر : 35530
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

معاون فنی گمرک از تعیین دو امتیاز مالیاتی ابلاغ شده به گمرک برای صاحبان کالاهای اساسی و مواد اولیه تولید خبر داد و گفت که این تصمیمات از ۱۰ آذرماه اجرایی می‌شود.

مهرداد جمال ارونقی، معاون فنی گمرک تشریح کرد:‌ با توجه به تحریم‌های بین‌المللی و محدودیت‌های ایجاد شده برای واحدهای تولیدی، گمرک می‌تواند با پیشنهاد وزارت صنعت، معدن و تجارت برای یک‌بار و با توافق سازمان امور مالیاتی و سازمان تأمین اجتماعی نسبت به ترخیص مواد اولیه واحدهای تولیدی که به این دو سازمان بدهی دارند، اقدام کنند.

ارونقی ادامه داد: ترخیص کالاهای مربوط به بدهکاران سازمان امور مالیاتی و سازمان تأمین اجتماعی مشروط به تعهد به تسویه حساب بدهی آنها تا حداکثر شش ماه است.

دریافت مالیات ارزش افزوده به صورت ضمانت بانکی

معاون فنی گمرک در ادامه به شرایط پرداخت مالیات ارزش افزوده به واردکنندگان اشاره کرد و گفت: به استناد بند «ت» ماده (۳۸) قانون رفع موانع تولید و همچنین ماده (۶) امور گمرکی این مجوز به وزارت امور اقتصاد و دارایی (سازمان امور مالیاتی و گمرک) داده شده تا برای جبران کمبود نقدینگی واحدهای تولیدی و واردکنندگان کالاهای اساسی، دارو، تجهیزات پزشکی، مواد اولیه، ماشین‌آلات و تجهیزات خطوط تولید، برای دریافت مالیات ارزش افزوده نیز همانند نحوه دریافت حقوق ورودی اقدام کنند.

به گفته ارونقی، این مجوز برای سازمان امور مالیاتی و گمرک وجود دارد تا مبالغ مالیات ارزش افزوده و عوارض متعلقه را به صورت ضمانت‌نامه بانکی یا اسناد خزانه تا سررسید تعیین شده و به عبارتی پایان سال مالی دریافت کنند.

به گزارش ایسنا، بر اساس ماده (۶) قانون امور گمرکی واردات قطعی کالا مستلزم پرداخت حقوق ورودی متعلقه است و گمرک می‌تواند کالای متعلق به وزارتخانه‌ها و مؤسسات دولتی را مشروط بر این‌که جنبه تجاری نداشته باشد با تعهد مسئولان مالی سازمان مربوطه با تعیین مهلت و کالای متعلق به سایر اشخاص را با دریافت ضمانت بانکی و تعیین مهلتی که حداکثر بیش از یک سال نباشد، برای پرداخت حقوق ورودی به‌طور قطعی ترخیص کند.

همچنین بر اساس بند «ت» ماده (۳۸) قانون رفع موانع تولید، به گمرک اجازه داده شده است تحت شرایطی از جمله با دریافت ضمانت بانکی، بیمه‌نامه و هرگونه اوراق بهادار و یا نگهداری برخی کالا و اموال و سایر وثایق و تضمین‌های معتبر به تشخیص گمرک حداکثر به مدت یک سال برای حقوق ورودی، نسبت به ترخیص کالا اقدام کند.

در همین رابطه