رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

گزارش پایگاه خبری اتاق ایران از حضور هیات اقتصادی ایران در بولیوی

شریف: تنوع‌بخشی اقتصادی، عامل جلوگیری از بروز بحران در ایران بوده است

«نشست اقتصادی بولیوی و ایران» با حضور وزرای خارجه و فعالان اقتصادی دو کشور، جمعه 5 شهریور در لاپاز، پایتخت بولیوی، برگزار شد. فعالان اقتصادی پس از این نشست، در مذاکرات B2B‌ نیز شرکت کردند.

06 شهریور 1395
کد خبر : 3573
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

هیات اقتصادی ایران که به سرپرستی فرهاد شریف، معاون بین الملل اتاق ایران و به همراه محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان، به کشورهای آمریکای لاتین سفر کرده روز جمعه در لاپاز پایتخت بولیوی در نشست اقتصادی بولیوی و ایران شرکت کرد. این نشست با حضور وزرای خارجه دو کشور و فعالان اقتصادی بولیوی برگزار شد.

ظریف در ابتدای این نشست ضمن تشکر از مردم بولیوی به خاطر استقبال گرم و صمیمانه از هیات ایرانی گفت: حضور گسترده کارآفرینان ایرانی و بولیویایی دراین جمع نشان دهنده علاقه مندی‌های کارآفرینان بخش خصوصی و دولتی برای استفاده از امکانات مکمل دو کشور در جهت توسعه است. از دیدگاه جمهوری اسلامی، بخش خصوصی موتور محرکه توسعه اقتصادی ایران است و حضور بخش خصوصی می تواند استحکام روابط اقتصادی دو کشور را تضمین کند.

داوید چوکه هووانکا، وزیر امور خارجه بولیوی نیز طی سخنانی گفت: مشکلات امروز ما مشکلات جهانی است؛ مشکلاتی از قبیل فقر، انزوای اجتماعی، بحران غذا و تغییرات آب‌و‌هوایی. صاحبان صنایع جدای از مشکلات زندگی نمی‌کنند و آنها هم درگیر این مسائل هستند. لذا همه نیاز به کمک یکدیگر داریم و باید از ظرفیت‌های موجود یکدیگر، هرچقدر هم که کوچک باشند استفاده کنیم. برای اینکه بتوانیم مکمل اقتصاد یکدیگر باشیم باید بخش خصوصی را تقویت کنیم، چرا که بخش خصوصی، صاحبان صنایع و کارآفرینان نقش موثری در توسعه کشورها دارند.

در این زمانی که رابطه بولیوی با جمهوری ایران برقرار شده، ما از ظرفیت های ایران به خصوص توانمندی‌های تکنولوژیک ایران که همیشه آماده انتقال آن ها بوده، استفاده کرده‌ایم.

فرهاد شریف، معاون بین‌الملل اتاق ایران، نیز در ادامه نشست به معرفی ایران و فرصت‌های سرمایه‌گذاری در اقتصاد کشور پرداخت. او گفت: رویکرد ایران تقویت بخش خصوصی مسئول است؛ بخش خصوصی که هم نسبت به محیط زیست و هم جامعه و مشتریان خود متعهد است و وظیفه ایجاد تحرک در رشد اقتصادی و توسعه کشور را به عهده دارد.

شریف با تاکید به لزوم تعمیق روابط بین الملل افزود: به جای اینکه از روابط ساده بهره‌مند شویم، باید به سوی سرمایه‌گذاری حرکت کرده و بتوانیم درباره بازار مشترک به توافق برسیم. افزایش صادرات خدمات از دیگر نکات حایز اهمیت است؛ چرا که این توانمندی‌ها در کشور توسعه پیدا کرده و با توجه به نیاز کشورهای طرف مقابل، فارغ از فاصله، این نوع خدمات قابل ارائه است.

او ادامه داد: ایران از طریق کشتی‌رانی بزرگ خود می‌تواند محصولات را به بولیوی برساند. همچنین ایران می تواند از طریق سیستم‌های متنوع راه‌آهن و جاده و هواپیما، ‌محصولات دریافتی را به کشورهای همسایه و آنهایی که از بندر محروم هستند برساند. 15 کشور همسایه با جمعیت 400 تا 600 میلیون نیز نزدیکی ایران قرار دارند که یک بازار بزرگ را شکل می دهند.

معاون بین‌الملل اتاق ایران با اشاره به تنوع بخشی به اقتصاد کشور گفت: این تنوع بخشی باعث شد علیرغم کاهش شدید قیمت نفت، اقتصاد ایران دچار بحران نشود. ایران از حیث انرژی و منابع نیز قابل توجه است؛ تخمین درباره گاز حدود 150 سال است که برای تولیدکننده‌ای که انرژی نیاز دارد جایی مناسب با منبع تامین مطمئن است. کشور ایران همچنین از منابع معدنی مختلف مثل آهن و مس و روی برخوردار است.

شریف در ادامه گفت: لازم است اطلاعاتمان را درباره محیط کسب و کار یکدیگر افزایش داده و یکدیگر را از  چالش های پیش رو مطلع کنیم. همچنین از دولت‌های دو طرف تقاضا داریم که اقداماتی نظیر ایجاد سیستم بانکی برای انتقال پول مطمئن، ارائه تضمین‌های صادراتی، برقراری توافق‌نامه های لازم برای حمایت از سرمایه گذاری، همکاری‌های گمرکی و جلوگیری از مالیات های مضاعف انجام دهند. لازم است در مورد کشورهایی مانند ما که حجم تبادلات زیادی ندارند سیستمی طراحی کنیم که دائما فعالیت بین دو کشور را پایش کرده و تلاش کند که هزینه‌های تعامل را کاهش دهد. 

در این نشست همچنین توافقنامه ای با هدف افزایش همکاری های تجاری و اقتصادی میان اتاق بازرگانی بولیوی و اتاق ایران امضا شد. 

در همین رابطه