رادیو مجازی اتاق ایران - 27 فروردین 1403

روسای اتاق‌های مشترک ایران و کشورهای همسایه در نشست با اسحاق جهانگیری

مدیریت یکپارچه تجارت خارجی یک ضرورت است

روسای اتاق‌های مشترک ایران و کشورهای همسایه در نشستی با معاون اول رئیس‌جمهور به بیان دغدغه‌ها و پیشنهادهای خود در راستای توسعه و تقویت مناسبات بین ایران و همسایگان پرداختند. مهم‌ترین خواسته آنها رفع موانع و محدودیت‌های داخلی و مدیریت یکپارچه در تجارت خارجی بود.

23 آذر 1399
کد خبر : 35778
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رشد تجارت با کشورهای همسایه و تمرکز بر بازار این کشورها از جمله سیاست‌هایی است که با آغاز دور جدید تحریم‌ها علیه ایران، مورد توجه قرار گرفت. هرچند در این چند سال به دلیل برخی ناهماهنگی‌ها و آماده نبودن زیرساخت‌ها، آن طور که باید نتوانستیم حضور مؤثری در بازار کشورهای همسایه داشته باشیم.

در نشست معاون اول رئیس‌جمهور، رئیس اتاق ایران و روسای اتاق‌های مشترک ایران و کشورهای همسایه که به تازگی برگزار شد، روسای اتاق‌ها ضمن تأکید بر توجه و حمایت ویژه دولت از صادرکنندگان، مشکلات و نظرات مشورتی خود را عنوان کردند. حل مسائل مرزی و گمرکی، هماهنگی سازمان‌های مستقر در مرزها با یکدیگر، تقویت ناوگان حمل‌ونقل و ترانزیتی کشور در کنار تمرکز بر انعقاد موافقت‌نامه‌ها و تفاهم‌نامه‌های همکاری از جمله موضوعاتی بودند که مورد تأکید قرار گرفتند.

غلامحسین جمیلی، عضو هیات رئیسه اتاق ایران بر ضرورت توجه به پیمان‌های منطقه‌ای و نقش بخش خصوصی در سازمان‌های منطقه‌ای تأکید کرد و گفت: متأسفانه به دلیل بی‌توجهی به پیمان‌های منطقه‌ای تاکنون نتوانسته‌ایم از ظرفیت‌های ایجاد شده با کشورهای همسایه بهره‌برداری کنیم.

او پیشنهاد داد: از منابع مالی بلوکه شده در کشورهای مختلف در راستای تقویت حضور شرکت‌های ایرانی در این کشورها بهره‌برداری شود.

حسین سلیمی، رئیس اتاق مشترک ایران و افغانستان این کشور را یکی از بازارهای مهم صادراتی ایران دانست و تأکید کرد: کشاورزان ایرانی می‌توانند از ظرفیت‌های کشاورزی در افغانستان استفاده کنند و محصولاتی مانند شکر را با هزینه‌های بسیار کمتری در خاک این کشور تولید و صادر کنند.

این فعال اقتصادی با اشاره به ضعف زیرساخت‌های افغانستان برای تجارت خارجی تأکید کرد: باید به این کشور برای توسعه زیرساخت‌هایش کمک شود. سرمایه‌گذاران ایرانی باید برای حضور در این کشور تشویق شوند تا بدین ترتیب روابط پایدار و مستحکمی بین دو کشور شکل بگیرد.

فرشید فرزانگان، رئیس اتاق مشترک ایران و امارات بر ضرورت اتخاذ دیپلماسی اقتصادی فعال با امارات در راستای حفظ منافع تجار و بخش خصوصی تأکید کرد و خواستار بسترسازی‌های سیاسی و حقوقی لازم برای توسعه فعالیت‌ها و ایجاد یک زنجیره مشترک عرضه و تقاضا با این کشور شد.

مهرداد سعادت، رئیس اتاق مشترک ایران و ترکیه سهم ایران از کل واردات ترکیه را بسیار ناچیز ارزیابی کرد و گفت: در حال حاضر ترکیه از صادرکنندگان ایرانی 6 درصد مالیات اضافه دریافت می‌کند که این مسئله قدرت رقابت را از تجار ایرانی گرفته است.

او همچنین از کمبود کامیون و خواب طولانی مدت آنها در مرزها و هزینه‌های سرباری که متوجه تجار می‌شود، انتقاد کرد.

یحیی آل اسحاق، رئیس اتاق مشترک ایران و عراق، با اشاره به رقبای منطقه‌ای ایران مانند ترکیه و عربستان که سهم زیادی از بازار عراق را در اختیار دارند، تصریح کرد: زیرساخت‌های مرزی ایران و عراق برای واردات مناسب نیست چراکه این زیرساخت‌ها با نگاه صادراتی طراحی شده‌اند. از سوی دیگر مسئله ترانزیت کالا از عراق بسیار مهم است اما در حال حاضر این امکان وجود ندارد و امیدواریم دولت بتواند این مشکل را با دولت عراق مرتفع کند.

او ادامه داد: دولت باید در عراق خطرپذیر باشد و با نگاه حمایتی، زمینه حضور شرکت‌های ایران در این کشور را مهیا سازد، خدمات فنی و مهندسی مهم‌ترین صادرات ایران به عراق است که به حمایت‌های دولتی نیاز دارد.

صدور روادید متعدد از سوی دولت عراق برای تجار ایرانی، همچنین حل‌وفصل اختلافاتی که بین تجار دو کشور وجود دارد، مقابله با قاچاق کالا به عراق که در سطح بالایی اتفاق می‌افتد و تقویت مناسبات ایران با اقلیم کردستان نکات دیگری بود که از سوی آل اسحاق مطرح شد.

هرویک یاریجانیان، رئیس اتاق ایران و ارمنستان با بیان این نکته که این کشور ورود کالاهای ترک را محدود کرده است، فرصت به وجود آمده را برای افزایش صادرات ایران به ارمنستان بی‌نظیر خواند و خواستار توجه جدی به این موضوع شد.

محسن ضرابی، رئیس اتاق ایران و عمان، از نقش بسزای اتاق مشترک در بهبود مناسبات دو کشور و افزایش مبادلات تجاری سخن گفت و از فعال شدن خطوط کشتی‌رانی بین بنادر ایران و عمان خبر داد.

به باور او عمان بنادر بسیار مجهزی دارد و این کشور برای تهاتر کالا در شرایط کنونی بسیار مناسب است.

کیوان کاشفی، رئیس اتاق ایران و سوریه، با بیان این مطلب که اگر بتوانیم فقط نیمی از تفاهم‌نامه‌های انجام شده با این کشور را اجرایی کنیم، سطح صادراتمان به سوریه افزایش پیدا خواهد کرد، گفت: دفتر اتاق ایران در سوریه فعال شده و به تجار ایرانی خدمات ارائه می‌دهد.

او با تأکید بر اهمیت حمایت بیشتر از صادرکنندگان و سرمایه‌گذاران ایرانی در سوریه، ادامه داد: اگر مشکل ترانزیت از عراق برطرف شود صادرات به سوریه نیز رونق خواهد گرفت.

کاشفی تأکید کرد: کشتی‌رانی جمهوری اسلامی ایران در حال حاضر زیر 20 هزار تن کالا را حمل نمی‌کند و صادرکنندگان باید مدت‌ها منتظر بمانند تا ظرفیت کشتی تکمیل شود. باید بتوانیم از کشتی‌های رورو استفاده کنیم تا این ضعف جبران شود.

عبدالحکیم ریگی، رئیس اتاق مشترک ایران و پاکستان نیز از امکان مبادلات تهاتری با پاکستان خبر داد و تأکید کرد: در قرارداد ترجیحی که با پاکستان داریم بسیاری از کالاها مشمول ممنوعیت واردات بوده و در عمل امکان اجرای قرارداد را سلب کرده است.

او به اهمیت انعقاد قرارداد تجارت آزاد با پاکستان اشاره و ادامه داد: پاکستان انتظار دارد حداقل در مقاطعی از سال که اولویت بازار داخلی نیست، بتوانند برخی محصولات کشاورزی را به ایران صادر کنند.

در همین رابطه