رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

رئیس اتاق قم در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران

محدود شدن بازارهای صادراتی به چند کشور، نقطه‌ضعف صادرات است

ابوالفضل خاکی، رئیس اتاق قم می‌گوید: محدود شدن بازارهای صادراتی ایران به چند کشور خاص یک نقطه‌ضعف جدی برای صادرات است؛ درحالی‌که گسترش روابط با کشورهای مختلف، صادرات و فعالیت‌های سرمایه‌گذاری را از شکنندگی رها می‌کند.

سارا ترابی

خبرنگار
25 آذر 1399
کد خبر : 35808
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس اتاق قم، تمرکز روی چند بازار خاص را عامل شکننده‌ای برای صادرات کشور می‌داند و معتقد است: حضور سفرا و رایزنان بازرگانی آگاه به مسائل اقتصادی، برای تقویت فعالیت‌های تجاری در بازارهای جدید به‌ویژه کشورهای همسایه، مؤثر و مهم است.

رئیس اتاق قم ضعف کشور در دیپلماسی اقتصادی را عامل عدم موفقیت در گسترش بازارهای صادراتی و سرمایه‌گذاری کشور معرفی کرد و پیشنهاد داد: استفاده از افراد حرفه‌ای و آشنا با موضوعات اقتصادی در سفارتخانه‌های ایران می‌تواند به تقویت سطح مناسبات بین‌المللی کشور کمک کند.

ابوالفضل خاکی در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران محدود شدن بازارهای صادراتی ایران به چند کشور را یک نقطه‌ضعف جدی برای صادرات دانست و تأکید کرد: گسترش روابط ایران با کشورهای مختلف، صادرات و فعالیت‌های سرمایه‌گذاری را از شکنندگی رها می‌کند و باعث می‌شود شرکای اقتصادی زیادی در نقاط مختلف دنیا داشته باشیم.

این فعال اقتصادی معتقد است: توجه ویژه به کشورهای همسایه یکی از سیاست‌ها و اولویت‌های ایران در دوران تحریم بوده اما متأسفانه به دلایل زیرساختی نتوانستیم از این ظرفیت مهم استفاده کنیم. برای مثال برای حضور در بازار روسیه فرصت‌های خوبی داشتیم اما از دست رفت. ورود به یک بازار علاوه بر مسائل اولیه به زیرساخت و امکانات در کنار حمایت‌های دولتی نیاز دارد.

او ادامه داد: برای مثال در یک تجربه شخصی خود که حدود 30 سال قبل بود از میزان حمایت‌های دولتی این کشور از سرمایه‌های خارجی تعجب کردم. برای مشارکت و سرمایه‌گذاری با طرف انگلیسی وارد مذاکره شدیم و در این حین چندین ساعت با کاردار دوم سفارت این کشور صحبت کردیم. این نشان می‌دهد که حمایت‌های دولتی توسط سفارت‌خانه‌ها در کشورهای هدف تا چه حد می‌تواند به تقویت جایگاه فعالان اقتصادی در بازار موردنظر کمک کند.

عضو هیات نمایندگان اتاق ایران، نبود حمایت‌های مؤثر و استراتژیک از فعالان بخش خصوصی را یکی از عوامل آسیب‌زا و ضعیف کننده در روند تجارت برشمرد و ادامه داد: در سفارتخانه‌های خود به افراد متبحر و توانمند نیاز داریم؛ افرادی که بازار را بشناسند و راه را برای سرمایه‌گذاری، تجارت و خرید مواد اولیه از کشورهای موردنظر آسان‌تر کنند.

خاکی در بخش دیگری از سخنان خود یکی از نقاط ضعف جدی در تجارت را نبود تجهیزات و ناوگان حمل‌ونقل مناسب در کشور دانست و گفت: برای حمل انواع مواد غذایی، گل و گیاه و اقلامی که فسادپذیر هستند، ناوگان یخچال دار مناسب نداریم. از طرفی سیستم حمل‌ونقل هوایی نیز نمی‌تواند جوابگوی این بخش باشد. بنابراین برای بهبود شرایط تجارت خارجی کشور باید به موضوعات مختلفی توجه شود و هرکدام از آنها در این پروسه نقش و جایگاه ویژه خود را دارند.

در همین رابطه