رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

رئیس اتاق سمنان در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران

دیپلماسی اقتصادی و سیاسی در کنار هم نتیجه‌بخش می‌شوند

رئیس اتاق سمنان، سیاست‌گذاری‌های دولت در راستای افزایش توان صادراتی و سرمایه‌گذاری در کشورهای همسایه را مشروط بر اتخاذ برنامه‌های پایدار و منطقی در این بازارها دانست.

سارا ترابی

خبرنگار
26 آذر 1399
کد خبر : 35831
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک
رئیس اتاق سمنان، سیاست‌گذاری‌های دولت در راستای افزایش توان صادراتی و سرمایه‌گذاری در کشورهای همسایه را مشروط بر اتخاذ برنامه‌های پایدار و منطقی در این بازارها دانست.

علی‌اصغر جمعه‌ای- عکس: بهاره‌ تقی‌آبادی

رئیس اتاق سمنان با بیان این نکته که امروز به دلیل نداشتن دیپلماسی مشخص، جایگاه خود را در بازار کشورهای همسایه از دست دادیم، گفت: دیپلماسی اقتصادی و سیاسی درهم‌تنیده هستند و بی‌توجهی به یکی از آنها مانع از ادامه کار می‌شود. امروز رقبای تجاری ایران در عراق توانسته‌اند سهم ایران را در این بازار کاهش دهند که دلیل اصلی آن سیاست‌گذاری‌های نادرست است.

علی‌اصغر جمعه‌ای، در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران تصریح کرد: برای حضور پایدار در بازارهای هدف باید تکلیف خود را درباره واقعیت‌های سیاسی و اقتصادی بین‌المللی مشخص کنیم. زمانی که تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا اتفاق افتاد، باوجوداینکه یک کشور ما را تحریم کرد اما سایر کشورها هم به‌ناچار از او تبعیت کردند. مشخص بود که این کشورها هیچ‌گاه روابط اقتصادی پرسود را فدای یک رابطه محدود نمی‌کنند.

به باور این فعال اقتصادی آنچه اهمیت دارد ایجاد مناسبات تجاری و سرمایه‌گذاری‌های قدرتمند و پایدار در بازارهای هدف است.

او در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع برنامه توسعه هفتم اشاره کرد و افزود: متأسفانه سیاست‌گذاری‌های داخلی کشور نیز تنها در حد شعار باقی می‌ماند؛ مانند آنچه درباره حضور در بازار کشورهای همسایه گفتیم و می‌گوییم. هدف‌گذاری ایران تقویت مناسبات تجاری خود با همسایگان است اما برای تحقق این هدف زمینه‌سازی نشده است. در اجرای برنامه‌های توسعه نیز همین روال حاکم است. موضوعات و برنامه‌های بلندپروازانه را مطرح می‌کنیم اما هیچ‌کدام قابلیت اجرا ندارند.

جمعه‌ای معتقد است برای موفقیت در اجرای برنامه توسعه هفتم باید قبل از هر کاری، شش برنامه‌ای که بعد از انقلاب تدوین شده‌اند را عارضه‌یابی کنیم. حتی شاید لازم باشد برنامه‌های قبل از انقلاب را هم مرور کنیم و علل عدم موفقیت آنها را بشناسیم.

عضو هیات نمایندگان اتاق ایران بهره‌گیری از دانش اساتید، فعالان اقتصادی، فعالان فرهنگی، جامعه شناسان، تشکل‌های اقتصادی، فرهنگی و نهادهای مردمی را یکی از لازمه‌های تدوین یک برنامه توسعه جامع و عملیاتی دانست و تأکید کرد: در روند برنامه‌نویسی لازم است هم از نظرات دانشگاهیان استفاده کرد و هم از تجربه افرادی که با مسائل روز در هر حوزه‌ای دست‌به‌گریبان بودند. در این وادی تئوری و عمل در کنار هم باید دیده شود.

رئیس اتاق سمنان کنار گذاشتن مباحث سیاسی و جناح‌بندی‌ها را از دیگر لازمه‌های تدوین برنامه توسعه دانست.

در همین رابطه