رادیو مجازی اتاق ایران - 4 فروردین 1403

نایب‌رئیس کمیسیون تسهیل تجارت در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران

تأمین ارز موردنیاز واردات مواد اولیه با سیستم بانک مرکزی مختل شده است

پرهام رضایی، عضو هیات نمایندگان اتاق ایران می‌گوید: اگر قرار باشد بازبینی در تجارت خارجی صورت گیرد، به این نکته باید توجه باشیم که اولویت اول ما در تجارت، تامین مواد اولیه و ماشین‌آلات است که متاسفانه با سیستمی که بانک مرکزی پیاده کرده است، فعالان اقتصادی دچار مشکلات فراوانی شده‌اند.

11 دی 1399
کد خبر : 36144
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

در شرایطی که علاوه‌بر تحریم‌ها، شیوع ویروس کرونا هم مشکلات بسیاری را برای تجارت خارجی به وجود آورده است، وزیر صنعت، معدن و تجارت در نشست اخیر هیات نمایندگان اتاق ایران، از بازبینی در رویه تجارت خارجی گفت.

در همین زمینه، پرهام رضایی نایب‌رئیس کمیسیون تسهیل تجارت و مدیریت واردات اتاق ایران، معتقد است: در شرایطی که مدام بر توسعه صادرات تأکید می‌شود، اگر قرار باشد چرخ صادرات بچرخد، تولیدکنندگان نیازمند مواد اولیه هستند. متأسفانه در حال حاضر تولیدکنندگان برای تأمین ارز موردنیاز واردات مواد اولیه و سایر نیازهای وارداتی با انبوهی از مشکلات و دست‌اندازهای طبیعی و غیرطبیعی مواجه هستند.

او در گفت‌وگو با «پایگاه خبری اتاق ایران» می‌گوید: اگر قرار باشد بازبینی در تجارت خارجی صورت گیرد، به این نکته باید توجه باشیم که اولویت اول ما در تجارت، تامین مواد اولیه و ماشین‌آلات است که متاسفانه با سیستمی که بانک مرکزی پیاده کرده است، فعالان اقتصادی دچار مشکلات فراوانی شده‌اند.

رضایی در همین زمینه خواستار همکاری بیشتر بانک مرکزی و وزارت صنعت، معدن و تجارت به خصوص در زمینه صدور بخشنامه‌ها شد.

نایب‌رئیس کمیسیون تسهیل تجارت و مدیریت واردات اتاق ایران همچنین بر ضرورت روند تسهیل فعالیت بنگاه‌های کوچک و متوسط در امر تجارت تاکید کرد؛ امری که به باور او باید مورد توجه وزارت صنعت و همچنین بانک مرکزی قرار گیرد تا SMEها بتوانند به راحتی اقدام به واردات مواد اولیه کنند.

رئیس اتاق البرز افزود: یکی دیگر از اقداماتی باید در راستای بهبود تجارت خارجی صورت گیرد، انتخاب رایزنان بازرگانی است که اتاق‌های بازرگانی آنها را تایید می‌کنند.

او تصریح کرد: متاسفانه در حال حاضر رایزن بازرگانی که به معنای واقعی کلمه آشنا با امر صادرات و واردات باشد و بتواند تجارت را روان کنند، نداریم. تا جایی که کمرنگ دیده شدن اهمیت این موضوع باعث شده تا واحد رایزنان بازرگانی در وزارت صنعت تعطیل شوند.

او ادامه داد: به‌رغم تاکید مسئولان بر انتخاب رایزنان بازرگانی از میان فعالان بخش خصوصی، اما معتقدم این حرف باید از شعار خارج شود و مسئولیت این امر به صورت فورس‌ماژور به بخش خصوصی واگذار شود. متاسفانه با حرف‌های این چنینی فقط زمان را ازدست می‌دهیم.

رضایی معتقد است: انتخاب رایزنان بازرگانی که مورد تایید بخش خصوصی باشد، نقش حایز اهمیتی در مثبت شدن تراز تجاری ایفا خواهد کرد.

در همین رابطه