رادیو مجازی اتاق ایران - 4 فروردین 1403

اختلاف نظر بخش خصوصی و مجلس بر سر قانون تجارت

قانون تجارت اصلاح‌ می‌شود یا به‌کلی تغییر می‌کند؟

پیشنهاد تشکیل کمیسیون مشترک برای بررسی ابعاد مختلف لایحه تجارت، موضوعی است که با شروع مجدد بررسی این لایحه از سوی برخی نمایندگان مطرح و پیگیری می‌شود.

سارا ترابی

خبرنگار
21 دی 1399
کد خبر : 36343
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

روند بررسی و تصویب بخش‌های باقی‌مانده از لایحه تجارت در مجلس شروع شده و برخی نمایندگان مجلس خواستار تشکیل کمیسیون مشترکی به منظور بررسی ابعاد مختلف این لایحه شدند.

محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس به تازگی با نگاهی به بخش‌های متعدد لایحه تجارت که شامل حقوقی، اقتصادی، بازرگانی و تجاری می‌شود پیشنهاد داده تا کمیسیون ویژه و مشترکی برای بررسی لایحه تجارت در مجلس تشکیل شود.

او همچنین از آمادگی کمیسیون اقتصادی مجلس برای بررسی احکام اقتصادی لایحه مذکور خبر داده و گفته لازم است در فرآیند بررسی این لایحه، نمایندگان کلیه کمیسیون‌های مرتبط مجلس و دستگاه‌های دولتی مرتبط دعوت شوند و نظرات خود را ارائه دهند.

با وجود اینکه نمایندگان اتاق ایران برای بررسی بخش‌های در حال بررسی این لایحه به مجلس دعوت می‌شوند و سعی دارند نقطه نظرات خود را مطرح کنند؛ اما به‌طورکلی معتقدند این شیوه تغییر قانون به صلاح نیست.

فعالان اقتصادی در تازه‌ترین نشست هیات نمایندگان اتاق ایران که با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت برگزار شد، بر توقف روند بررسی و تصویب لایحه تجارت با این سبک و سیاق تأکید کردند. احمد آتش هوش، رئیس کمیسیون حقوقی و حمایت‌های قضائی و مقرراتی اتاق ایران در این رابطه توضیح می‌دهد: به‌طورکلی تغییر یکجا و کامل قوانین بالادستی مانند قانون تجارت، اقدامی نادرست و غیرکارشناسی است.

به باور او و بر اساس جمع‌بندی نظرات هیات نمایندگان اتاق ایران، لازم نیست کل قانون تغییر کند و می‌توان با اصلاح و تکمیل قانون موجود، مشکلات و مسائل ناشی از قدیمی و ناقص بودن آن را برطرف کرد.

داستان بررسی و تصویب لایحه تجارت از تیر 1384 آغاز شد، در آن سال دولت وقت در قالب طرح، پیشنهادات خود را درباره قانون تجارت به مجلس هفتم فرستاد و همچنان بعد از 15 سال اقدام خاصی روی آن صورت نگرفته است. آنچه در مجلس دهم مطرح شد با طرحی که دولت در ابتدا داده بود، تفاوت‌های اساسی داشت و همان‌طور که شاهد بودیم با سرعت بالایی در مجلس به تصویب رسید و در حال حاضر سه کتاب قراردادهای تجارتی، اعمال تجارتی و اسناد تجارتی، به ترتیب تصویب شده‌اند.

موضوعات :
در همین رابطه