رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

شعبان فروتن در نشست شورای گفت و گوی استان ایلام

شرکت‌های دانش‌بنیان باید تقویت و حمایت شوند

در جلسه اخیر شورای گفت و گوی استان ایلام، بر لزوم تقویت شرکت‌های دانش‌بنیان و حمایت از آنها تاکید و اعلام شد: بخش خصوصی در کنار دولت از فعالیت‌ شرکت‌های دانش بنیان برای رسیدن به تولید انبوه براساس نیازهای داخل و صادرات تولیدات حمایت می‌کند.

29 دی 1399
کد خبر : 36466
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایلام بر ضرورت تقویت و حمایت از شرکت های دانش بنیان برای دستیابی به توسعه پایدار با تکیه بر دانش داخلی تاکید کرد.

شعبان فروتن در نشست شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی ایلام به دستور نخست جلسه مبنی بر پیگیری آخرین وضعیت ایجاد کارخانه نوآوری استان و بررسی میزان سهم شرکت های دانش بنیان از اعتبارات پژوهشی موضوع ماده 56 اشاره کرد و گفت: نقش شرکت های دانش بنیان در شرایط کنونی برای توسعه و رشد همه جانبه کشور بسیار مهم و تاثیرگذار است.

وی ادامه داد: بخش خصوصی در کنار دولتمردان از فعالیت‌های شرکت‌های دانش بنیان برای رسیدن به تولید انبوه براساس نیازهای داخل و صادرات تولیدات حمایت می‌کند.

رئیس اتاق ایلام گفت: شرکت های دانش بنیان در این استان نوپا بوده و نیازمند حمایت های ویژه هستند تا شکوفا شوند.

فروتن افزود: تامین منابع و امکانات مورد نیاز شرکت های دانش بنیان می تواند به عنوان اولویتی جدی در دستور کار برنامه ریزان قرار گیرد.

معاون امور اقتصادی استاندار ایلام نیز در این نشست بر ضرورت اتصال شرکت های دانش بنیان با بدنه جامعه و دستگاه های اجرایی تاکید کرد.

جهانگیر رستم زاد گفت: شرکت های دانش بنیان و مراکز علم پارک علم و فناوری باید در کنار فعالیت های سخت افزاری به تولید و همچنین فعالیت های نرم افزاری اهمیت ویژه ای داشته باشند.

وی ادامه داد: حمایت از شرکت های دانش بنیان جزو  مهم ترین رویکردهای دولت بوده و همواره تلاش ها زیادی برای تقویت تولید و ایده علمی این شرکت ها انجام شده است.

معاون امور اقتصادی استاندار ایلام گفت: هر چه شرکت های دانش بنیان به بدنه جامعه و دستگاه های اجرایی نزدیک تر شوند، می توان شاهد تولید متناسب با نیازهای واقعی بود.

رستم زاد تاکید کرد: نقش شرکت های دانش بنیان برای رسیدن به خودباوری بسیار اهمیت دارد و همه باید تلاش کنند که این شرکت ها بتوانند به خوداتکایی برسند.

معاون اجتماعی و  پیشگیری از جرم دادگستری ایلام نیز خواستار تقویت همه جانبه شرکت های دانش بنیان شد.

عبدالوهاب بخشنده گفت: همه باید تلاش کنیم که شرکت های دانش بنیان بتوانند ایده های علمی و کارشناسی شده خود را اجرایی کنند.

رئیس پارک علم و فناوری ایلام نیز در این نشست گفت: عملیات ایجاد مجتمع فناوری و نوآوری پارک ایلام از سال گذشته در دستور کار قرار گرفت.

کامران طاهرپور بیان کرد: قرار است که در این مجتمع کلیه کارگاه ها، آزمایشگاه، دفاتر فروش ، سالن جلسات و تجهیزات مورد نیاز شرکت های دانش بنیان استقرار یابند.

وی ادامه داد: اکنون 78 شرکت دانش بنیان در استان ایلام فعال است که می توانند با بهره برداری از مجتمع فناوری و نوآوری پارک در آن مستقر شده و تولید لازم داشته باشند.

وی به کمبود اعتبارهای برای اجرای این طرح در خصوص عملیات عمرانی اشاره کرد و گفت: برای صدور پروانه این مجتمع شش میلیارد و 500 میلیون ریال برای واریز به حساب شهرداری ایلام نیاز است که اکنون این پارک با کمبود بودجه لازم در این زمینه مواجه است.

رئیس اتاق بازرگانی ایلام در ادامه به موضوع دستور دوم جلسه مبنی بر عدم اجرایی شدن دستورالعمل کارگروه تنظیم بازار با موضوع تخصیص 30درصد کل شکر تولید داخل برای مصرف مستقیم خانوار  اشاره کرد.

نماینده فعالان بخش خصوصی برای دریافت سهمیه شکر استان ایلام نیز این نشست گفت: در خصوص اجرایی نشدن دستورالعمل کارگروه تنظیم بازار با موضوع تخصیص 30 درصد شکر تولید داخل برای مصرف خانوارتا پایان خرداد ماه مصوب و ابلاغ شده بود.

غلامرضا جوانمردی افزود: سهیمه ماهیانه استان ایلام مطابق این دستورالعمل با هفت درصد  جمعیت کشور معادل 290 تن در ماه و تا پایان خرداد 1400 معادل دو هز برای تحویل شکر سهم استان شرکت نرگس نگین زاگرس معرفی شده و با وجود واریز مبلغ سهم دریافت شکر مطابق مستندات در وجه کارخانه قند بیستون،  اما  متاسفانه شکر سهمیه استان تحویل نشده است.

وی ادامه داد: با وجود مکاتبات فراوان سازمان صمت و معاونت اقتصادی استاندار با سازمان صمت کرمانشاه، انجمن کارخانجات قند و شکر و کارخانه بیستون نتیجه ای حاصل نشده است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان ایلام نیز در این نشست گفت: مکاتبات لازم برای تخصیص سهمیه صنعتی شکر استان انجام شده و کماکان در دست پیگیری است.

رضا محمدرحیمی افزود: تلاش می شود که سهمیه اختصاص یافته ستاد تنظیم بازار برای استان ایلام جذب شود.

در این نشست مصوب شد که هزینه صدور پروانه برای مجتمع فناوری و نوآوری پارک علم و فناوری (معادن شش میلیارد و 500 میلیون ریال) به صورت 50 درصد نقد پرداخت و مابقی در قالب دو چک شش ماهه از طرف پارک علم و فناوری به حساب شهرداری ایلام صادر شود.

همچنین مصوب شد که نامه ای با امضای استاندار ایلام به وزارت کشور و ستاد تنظیم بازار مبنی بر رفع موانع و مشکلات و دستورات داخلی استان های معین، هماهنگی لازم با ستاد تنظیم بازار را در راستای  تامین شکر استان های هدف مانند ایلام داشته باشند، تهیه و ارسال شود.

موضوعات :
در همین رابطه