روز جهانی کارگر و روز معلم گرامی باد

رادیو مجازی اتاق ایران - 12 اردیبهشت 1403

ابوالفضل خاکی در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران

تیشه به ریشه تشکل اقتصادی بخش خصوصی نزنید

به گفته رئیس اتاق قم نتیجه طرح «اصلاح قانون اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران و الحاقات بعدی آن» تقویت بخش خصوصی نیست، این طرح به جایگاه بخش خصوصی آسیب خواهد زد.

زینب صفری

خبرنگار
28 بهمن 1399
کد خبر : 36865
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

اخیراً تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی طرحی را با عنوان «اصلاح قانون اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران و الحاقات بعدی آن» تقدیم مجلس کرده‌اند؛ به‌موجب ماده 2 آن طرح، ماهیت حقوقی اتاق بازرگانی از یک موسسه غیرانتفاعی به موسسه عمومی غیردولتی تغییر می‌یابد.

تبدیل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران از یک موسسه غیرانتفاعی موضوع ماده 2 قانون اتاق بازرگانی و صنایع و معادن مصوب 1369 به موسسه عمومی غیردولتی موضوع ماده ۳ قانون مدیریت خدمات کشوری و قرار دادن آن جزو دستگاه‌های اجرایی با ماهیت ذاتی اتاق و نوع فعالیت و جایگاه آن به‌عنوان تشکل ملی تشکل‌های بخش خصوصی و همچنین موقعیت بین‌المللی آن انطباق ندارد.

ابوالفضل خاکی، رئیس اتاق قم در گفت‌وگو با «پایگاه خبری اتاق ایران» می‌گوید: نتیجه طرح «اصلاح قانون اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران و الحاقات بعدی آن» تقویت بخش خصوصی نیست و این کاملاً در جهت آسیب‌زدن به بخش خصوصی است.

خاکی می‌گوید: این طرح در راستای حمایت از بخش خصوصی نیست؛ در ححال حاضر بخش خصوصی جایگاه خوبی در اقتصاد ایران دارد و سهم این بخش در صادرات غیرنفتی و پرداخت مالیات نشان از این جایگاه دارد. البته بخش خصوصی این جایگاه را با سختی فراوانی به دست آورده است. تصویب چنین طرح‌هایی درنهایت اقتصاد بخش خصوصی و تشکل‌های آن را به شدت تضعیف می‌کند.

او ادامه می‌دهد: در خیلی از مشکلات اقتصادی کشور اتاق‌های بازرگانی مشکل‌گشا بوده است و تعامل خیلی خوبی با دولت و حاکمیت داشته است. ولی تصویب این طرح و قانونی شدن آن درنهایت به جایگاه بخش خصوصی لطمه می‌زند. ما نباید در شرایط تحریم چنین ضربه‌ای به اقتصاد و به تشکل بخش خصوصی بزنیم.

به گفته رئیس اتاق قم برخی از افراد با نیت خاصی و ترجیح منافع فردی به منافع گروهی این طرح‌ها را پیگیری می‌کنند. اتاق ایران باید به‌صورت فعال با این موضوع برخورد کند و با اتاق‌های سراسر کشور همسو شود و نظرات همه بخش خصوصی را به‌صورت منسجم منتشر کند.

او تأکید می‌کنند: برخی به دلیل اینکه به مزایای موردنظر خود نرسیده‌اند در پی تضعیف اتاق بازرگانی هستند. البته من در نشست‌های متعدد حضور داشته‌ام و همه معتقدند این طرح در جهت تقویت بخش خصوصی نیست. بخش خصوصی باید بتواند در اقتصاد کشور فعال‌تر و اثرگذارتر از گذشته باشد ولی این طرح درست در جهت این هدف است.

او تصریح می‌کند: اینکه ماهیت اتاق از موسسه غیرانتفاعی به موسسه عمومی غیردولتی تغییر کند، تبعات سنگینی خواهد داشت. در این صورت دخالت‌های مختلفی را از همه‌جا خواهیم داشت و تمام سازمان‌های دولتی در امور اتاق دخالت خواهند کرد. ما نباید با دست خود تیشه به ریشه تشکل اقتصادی بخش خصوصی بزنیم.

در همین رابطه