رادیو مجازی اتاق ایران - 3 اردیبهشت 1403

دژپسند و رزم‌حسینی از بازار سرمایه و انتقال آب به معادن می‌گویند

قوانین مازاد و بروکراسی سخت؛ 2 مانع تولید و صنعت

در برنامه‌های تلویزیونی وزیر اقتصاد و دارایی و وزیر صنعت معدن و تجارت از وضعیت بازار سرمایه، انتقال آب به معادن و بازار خودرو گفتند. به‌گفته رزم‌حسینی  بروکراسی سخت اداری در کشور، در کنار قوانین مازاد مسیر تولید را سخت کرده است. دژپسند هم گفت: برای ETFها داریم به‌گونه‌ای برنامه‎ریزی می‌کنیم که نوسانات آن به سهامدار کمتر ضرر برساند.

20 بهمن 1399
کد خبر : 36906
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک
در برنامه‌های تلویزیونی وزیر اقتصاد و دارایی و وزیر صنعت معدن و تجارت از وضعیت بازار سرمایه، انتقال آب به معادن و بازار خودرو گفتند. به‌گفته رزم‌حسینی  بروکراسی سخت اداری در کشور، در کنار قوانین مازاد مسیر تولید را سخت کرده است. دژپسند هم گفت: برای ETFها داریم به‌گونه‌ای برنامه‎ریزی می‌کنیم که نوسانات آن به سهامدار کمتر ضرر برساند.

کارخانه صنایع چراغ اتومبیل مدرن. عکس: تسنیم، محمدصادق نیک گستر.

فرهاد دژپسند، وزیر اقتصاد و دارایی و علیرضا رزم‌حسینی، وزیر صنعت، معدن و تجارت در برنامه‌های تلویزیونی از این روزهای اقتصاد کشور گفتند. مهمترین بخش از صحبت‌های رزم‌حسینی درباره انتقال آب به معادن و خودرو بود و دژپسند از سرنوشت صندوق دارا یکم‌ می‌گفت.

مهمترین نکات گفته‌های رزم‌حسینی را بخوانید.

- با تکمیل سه خط پروژه مهم و ملی انتقال آب خلیج‌فارس به فلات مرکزی ایران، در مجموع ۵۵۰ میلیون متر مکعب آب شیرین از خلیج فارس به فلات مرکزی ایران انتقال می‌یابد.

- اجرای این طرح با مسئولیت وزارت صنعت، معدن و تجارت و با سرمایه‌گذاری شرکت‌های بزرگ معدنی کشور اجرا می شود و عملیاتی شدن این طرح، اتفاق بزرگ و تحول عظیمی را در استانهای مسیر انتقال ایجاد خواهد کرد.

-عملیات اجرایی جدی برای انتقال آب خلیج‌فارس در دولت یازدهم آغاز شد که رئیس‌جمهور از صندوق توسعه ملی ۴۰۰ میلیون دلار تسهیلات برای این طرح گرفته است.

-فاز اول پروژه انتقال آب چند ماه گذشته توسط رئیس‌جمهور افتتاح شد؛ کارفرما و مجری این طرح، بخش خصوصی و شرکت‌های تابعه وزارت صنعت، معدن و تجارت بوده است و به جز ۴۰۰ میلیون دلار تسهیلات که اقساط آن نیز پرداخت می‌شود، مابقی هزینه‌ها توسط همین شرکت ها و بخش خصوصی تامین شده است.

- حدود ۷۰ درصد از تاسیسات آب شیرین‌کن در داخل کشور ساخته شده است؛ در طول اجرای این پروژه نزدیک به ٨٠٠٠ نفر مشغول به کار شدند که ۱۶ هزار میلیارد تومان نیز سرمایه‌گذاری شده است.

- هدف از این پروژه تامین آب واحدهای معدنی بزرگ کشور بوده است.

-پروژه انتقال آب از استان هرمزگان آغاز و در مسیر کرمان، خراسان جنوبی به خراسان رضوی انتقال خواهد یافت و می‌تواند به توسعه صنایع گلخانه‌ای و واحدهای صنعتی و معدنی بزرگ این استان‌ها کمک کند.

- ظرف دو ماه آینده این مسیر انتقال ادامه می‌یابد و آب دریای خلیج فارس به سرچشمه و اردکان برای معادن چادرملو می‌رود. طول این مسیر ۸۲۰ کیلومتر از بندرعباس در مبدا تا اردکان و سرچشمه خواهد بود و قطر لوله از ۱۰۰۰ میلی متر تا ۱۶۰۰ میلی متر است.

- سهم ایران از آب دریای عمان و خلیج فارس باید افزایش یابد؛ این پروژه در همین راستا و از تاکیدات مقام معظم رهبری برای انتقال آب خلیج فارس و دریای عمان به استانهای مرکزی و شرقی بوده است.

-خط دوم نیز به زودی آغاز می‌شود که در این خط آب، از هرمزگان به کرمان و خراسان جنوبی و سرانجام خراسان رضوی (مشهد الرضا) می‌رود و آب به معادن سنگان می‌رسد.

- طول خط دوم انتقال ١٥٥٠ کیلومتر و تعداد ایستگاه‌های پمپاژ ۲۱ است؛ این طرح تا سال ۱۴۰۴ تکمیل خواهد شد.

-خط دوم انتقال آب، برای انتقال آب خلیج فارس تا مشهد مقدس با حجم سرمایه‌گذاری ۴۷ هزار میلیارد تومان و حجم آب انتقالی ۲۳۰ میلیون متر مکعب در سال است.

-این خط از استان هرمزگان شروع می شود، به استان یزد می رود و سرانجام به اصفهان می‌رسد و شرکت‌های فولاد، ذوب‌آهن و صنایع در مسیر می توانند از این آب بهره‌مند شوند.

- سالانه کشور به دو میلیون دستگاه خودرو نیاز دارد. اگر بخواهیم خودروهای فرسوده را از رده خارج کنیم به این رقم اضافه خواهد شد و همچنین بازار صادراتی خوبی برای صادرات در منطقه و کشورهای همسایه نیز داریم.

- با به وجود آمدن تحریم ها، نرخ دلار به یکباره افزایش یافت که روی تامین مواد اولیه مورد نیاز صنعت خودرو تاثیر گذاشت و قیمت تمام شده این محصول را بالا برد. همچنین شرکت‌های همکار خودروسازی نیز کشور را ترک کردند.

- تحریم ها فرصت مناسبی را برای تعمیق ساخت داخل در حوزه قطعه‌سازی به وجود آورد که تاثیر خود را در صنعت خودرو خواهد گذاشت.

-با حمایت از بخش خصوصی، افزایش رقابت و اتصال به شرکت‌های بزرگ خودروساز دنیا می توانیم خودروی ایرانی، با کیفیت و در شأن ملت ایران بسازیم و حتی آن را صادر کنیم.

- شرکت های خودروسازی ایران خودرو و سایپا قراردادی را برای تعمیق ساخت داخل در حوزه خودرو و قطعات با وزارت دفاع منعقد کردند. اقدامات خوبی در حوزه ساخت داخل انجام شده است که با خنثی سازی تحریم ها به نتایج مثمرثمرتر بیشتری دست می‌یابیم.

-بروکراسی سخت اداری در کشور، در کنار قوانین مازاد و مزاحم باعث شده است که فضایی در کشور به وجود آید تا مسیری سخت برای تولیدکنندگان و صنعتگران به وجود آید و مجبور شویم ستادی به عنوان تسهیل و موانع تولید برای منعطف کردن قوانین به نفع تولیدکنندگان ایجاد کنیم.

- قوانین مزاحم کسب‎و‎کار را احصا کرده و در اختیار مجلس شورای اسلامی قرار داده‌ایم و امروز مجلس انقلابی می‌تواند با رفع این قوانین مزاحم پیشگام باشد.

- سامانه جامع تجارت چندین بخش دارد که مهمترین بخش آن بخش گمرکی است که در یک ماه گذشته تعامل و همکاری خوبی میان گمرک و وزارت صنعت، معدن و تجارت برای پیشبرد این سامانه به وجود آمده است. اکنون کد شناسه کالا راه اندازی شده است و اطلاعات کالا در سامانه جامع تجارت ثبت می‌شود.

-بیش از ۵۵۰ هزار انبار در سامانه جامع انبارها زیر مجموعه سامانه جامع تجارت ثبت شده است. اکنون تمامی مراحل ثبت سفارش و اخذ مجوز از دستگاه های ۲۳ گانه، واردات و صادرات از طریق این سامانه انجام می شود.

دژپسند، وزیر امور اقتصادی و دارایی هم در برنامه تیتر شبکه خبر گفت: برای عرضه ETFها در حال برنامه‌ریزی هستیم تا نوسانات آن این صندوق‌ها به سهامدار کمتر ضرر برساند.

مهمترین نکات گفته‌های وزیر اقتصاد و دارایی را بخوانید.

-با آزادسازی سهام عدالت توزیع مالکیت صورت گرفت. برای برگزاری انتخابات مدیریت شرکت‌های سهام عدالت انسانی در دور اول مجامع الکترونیکی را تجربه کردیم اما چون رسمیت پیدا نکرد ناچار شدیم که مجامع دور دوم را برگزار کنیم.

- ما شاخص‌های مختلفی برای تحول در بازار سرمایه داریم که یکی از آن‌ها شاخص بورس، تعداد کدهای بورسی و عمق بازار است. برای اینکه بورس عمق بیشتری پیدا کند، پذیرش شرکت‌ها را تسهیل کردیم و در این زمینه اکنون اگر شرکتی مدارکش کامل باشد، حداکثر ظرف یک ماه پذیرش می‌گیرد اما فاصله پذیرش تا زمان عرضه اولیه به شرایط بازار بستگی دارد.

- تسهیلاتی را برای افزایش سرمایه، تسهیلات مالیاتی ایجاد و ابزارهای مالی نیز چه در بازار بدهی و چه در بازار سرمایه تعریف کردیم. اکنون بازگردان‌های این بازار از ۱۷۵ در فروردین سالجاری به ۵۳۰ رسیده است. 

-در عرضه پالایشی یکم و دارا یکم، میزان کسانی که خرید کردند، از عرضه اولیه‌ها خیلی کمتر بود. آخرین عرضه اولیه معادل ۳ میلیون  و ۷۰۰ هزار نفر شرکت کردند.

-سهامداری دو مزیت دارد که ناشی از ارزش و سود سهام است و دارایی‌های دیگر چون سکه و ارز این مزیت را ندارند.

-با کسانی که به اطلاعات بازار سرمایه دسترسی دارند و تلاش می‌کنند که طوری سهام بخرند و قیمت‌ها را دستکاری کنند تا سود ببرند، اگر به ما گزارش شود محکم برخورد می‌کنیم.

-نوسانات بازار ناشی از فضای بیرونی بود و سیاستمداران با موضع گیری‌هایشان به بورس ضرر رساندند و هنوز شرایط ابن بازار را درک نکرده‌اند.

-برای ETFها داریم به‌گونه‌ای برنامه‎ریزی می‌کنیم که نوسانات آن به سهامدار کمتر ضرر برساند.

-بورس برای اینکه عمق بیشتری پیدا کند باید ورودی‌ها بررسی و رصد شود. پذیرش و عرضه مهم است. اگر مدارک کامل باشد ظرف یک ماه در بورس پذیرفته می‌شود.

- ما تسهیلاتی را عرضه کردیم. مثل افزایش سرمایه، مالیات، نمادها، ابزارهای مالی. امروزه تمام ابزارهای مالی تعریف شده است.

- کسی که به بازار سرمایه وارد می‌شود باید کوتاه مدت نگاه نکند؛ بورس نوسانی است. دوره‌ها در بورس به صورت طبیعی نوسانی است؛ دو بحث ارزش سرمایه و سود سرمایه در بورس مطرح است.

-سهامداری مثل خرید سکه و طلا نیست؛ در بازار سهام نباید کوتاه مدت فکر کنید. بازار سهام برای خریدار بهتر از بازار طلاست. سهامداران نباید همه سهام خود را در یک سبد قرار دهند

- از جمله بخش‌هایی که رشد مثبت اقتصادی دارند شامل بخش کشاورزی، مناطق آزاد و شرکت‌های دانش بنیان است که معاف مالیات هستند و باید معاف باشند بنابراین معادل ۴۰ درصد ارزش افزوده معاف از مالیات هستند. -وقتی رشد هزینه ۴۷ درصد است رشد ۲۵ درصدی درآمدهای مالیاتی در سال آینده کافی نیست اما اگر رشد هزینه‌ها هم ۲۵ درصد بود، رشد ۲۵ درصدی مالیات‌ها هم کافی بود.

- محقق شدن درآمدهای مالیاتی در بستن مجاری فرار مالیاتی است و این امر زمانی صورت می‌گیرد که مالیات هوشمند شکل بگیرد.

- لایحه اصلاح نظام بانکی که در دولت مانده است، ناشی از پیچیدگی اصلاح نظام بانکی است و در دوره جدید کار جدی در این زمینه صورت نگرفته است.

-اصلاح نظام بانکی باید از طریق لایحه انجام شود نه طرح‌ و الزامات آن به دقت زیادی احتیاج دارد که در این راستا نباید دقت را فدای سرعت کنیم.

در همین رابطه